חזקיהו שוקל לדחות בשנה מעבר הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים

ההחלטה לדחות את יישום חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי", אם תתקבל, תהיה דחייה שנייה

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל שוקל לדחות בשנה, לינואר 2011, את מעבר הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים. זאת לאור העומס הרגולטורי על הבנקים, המעבר לכללי באזל 2 בסוף 2009, הקשיים ביישום ההוראה המורכבת יחסית והבעייתיות במימוש השינויים הנדרשים להתאמת מערכות המידע הממוכנות. בנוסף השיטה החדשה מתבססת על כללי החשבונאות האמריקניים ולאור המעבר הצפוי ל-IFRS בשנים הקרובות מעלים חלק מהבנקים תהייה לגבי הצורך ביישומו.

ההחלטה לדחות את יישום חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי", אם תתקבל, תהיה דחייה שנייה. המועד המקורי ליישום היה ינואר 2009 אך כבר לפני שנה דחה המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, את המועד ליישום בשנה אחת מ-2009 ל-2010. אז נטען כי הסיבה לדחייה היא "היערכות לא מספקת של הבנקים".

לאומי ובנק הפועלים מדווחים כי יהיו מוכנים בזמן אך נודע כי בנקים קטנים שמתקשים לעמוד בהנחיות בנק ישראל ובלוח הזמנים שנקבע כבר ביקשו דחייה. לפני כמה שבועות דיווחו דיסקונט ומרכנתיל דיסקונט לבנק ישראל כי לא ישלימו את היערכותם למימוש ההנחיות החדשות לגבי חובות מסופקים, זאת "נוכח ריבוי המשימות המוטלות על הבנק שהבולטת בהן היא ההיערכות ליישום פרויקט באזל 2".

חוזר "מדידה וגילוי של חובות פגומים, סיכון אשראי והפרשה להפסדי אשראי" מעביר את הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים. בשיטה זו אי אפשר יהיה לרשום הכנסות ריבית בגין "חובות פגומים". כך למשל, אם הבנקים סבורים כי יש לסווג חוב מסוים כ"חוב שאינו נושא הכנסה" עליהם להפריש את כל הכנסות הריבית הצפויות בעתיד בגינו מיד עם הסיווג בעוד שכיום מתבצעות ההפרשות בגין הריבית מדי שנה.

עוד נקבע בהנחיות החדשות כי יש לערוך הפרשות פרטניות לחובות מסופקים בהתבסס על ערך נוכחי מהוון של תקבולי הריבית הצפויים מהחייבים. כלומר על הבנקים להפריש לחובות מסופקים כאילו לא יקבלו בעתיד את הריביות מהלווה הבעייתי.

בנק ישראל קבע כי שינוי שיטת ההפרשה לחובות מסופקים והגדרת סיווג החובות הבעייתיים בבנקים תיעשה כך שבשלבי המעבר לא ייפגעו רווחי הבנקים. נקבע כי כל התאמה שתידרש תיעשה לקרן הון בהון העצמי ולא לדוח רווח והפסד. זאת מאחר שיישום ההנחיה היה גורם להפרשה גדולה וחד פעמית של מיליארדי שקלים לחובות מסופקים כדי להתאים את תיק האשראי.