רואי החשבון של הכשרה החזקות ביטוח: "לא בטוחים ביכולתה לפרוע את חובותיה"

באזהרה חריפה המצורפת לדו"חותיה לסיכום 2008 מציינים רוה"ח כי ההון החוזר של החברה שלילי בגובה 58 מיליון שקל

"ליום 31 בדצמבר 2008, להכשרה החזקות ביטוח הון חוזר שלילי בסך כ-58 מיליון שקל בדו"חות הסולו, המורכב מחלויות שוטפות של אג"ח בסך 25 מיליון שקל, ויתרתו אשראי מתאגידים בנקאיים. יכולת החברה לפרוע התחייבויות אלו מותנית במימוש התחייבויותיה של חברת האם, אלעזרא החזקות, לתמוך בחברה" - את האזהרה החריפה והחריגה הזאת צירפו רואי החשבון של ארנסט אנד יאנג ישראל, לדו"חות החברה שבשליטת אלי אלעזרא ובניהול עופר טרמצ'י.

לא מדובר בהערת "עסק חי", ובכל זאת זוהי אזהרה חמורה שממחישה עד כמה שברירי מצבה של הכשרה החזקות, ועד כמה לא תוכל להזרים הון לחברת הביטוח שבשליטתה אם זו תזדקק להון נוסף. במקביל לדו"חות, הודיעה הכשרה החזקות ביטוח על קבלת הלוואה בסך של 20 מיליון שקל מאלעזרא החזקות, ללא זמן פירעון קבוע וללא ריבית והצמדה (שטר הון צמית), שלא תיפרע בטרם תשולם יתרת החוב (קרן וריבית) באג"ח סדרה ג' של החברה.

בתחילת 2009 נקלעה החברה לקושי לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי האג"ח, ונדרשה להגיע עימם להסדר חוב. כעת, כפי שמבהירים רואי החשבון, העננה עדיין רובצת מעל החברה, שבמאזנה ל-2008 מופיע גירעון בהון המיוחס לבעלי המניות בהיקף של 30.3 מיליון שקל, כאשר סך ההון העצמי שלה עומד על 17.9 מיליון שקל. את 2008 סיכמה החברה עם הפסד של 60.6 מיליון שקל, שמצטרף להפסד של 31.8 מיליון שקל בגין נכסים זמינים למכירה שנזקף להון בלבד.

הכשרה חברה לביטוח רשמה אף היא תוצאות חלשות, כאשר על רקע הפסד שנתי של 54.5 מיליון שקל ברכב חובה, היא הציגה ב-2008 הפסד של 38.2 מיליון שקל, וזאת לאחר הטבת מס של 18.9 מיליון שקל. בנוסף, נרשם לה הפסד של 44.7 מיליון שקל כתוצאה מירידה בשווי הוגן של נכסים זמינים למכירה, שנזקף רק להון של החברה.

בסוף 2008 היה להכשרה חברה לביטוח גירעון בסך 41 מיליון שקל בהון הנדרש, ולאחר הזרמות הון (ואחת שעוד תבוצע) היא עברה לעודף של 34.3 מיליון שקל. על מנת לשפר את מצב ההון הנדרש שלה, החברה העבירה לחברת ביטוח משנה את התביעות התלויות בשייר ברכב חובה. העסקה מגדילה את ההון הנדרש של הכשרה ביטוח בכ-41 מיליון שקל, אך מתבטאת בדו"חותיה בהפסד של 10 מיליון שקל.