שוקי אורן: "לא יכול להיות שהשוק המוסדי ידע רק איך לתת את האשראי אך לא יידע איך להתמודד עם החזר האשראי"

החשכ"ל אמר את הדברים בכנס איגוד החברות הציבוריות, בנושא מימון חוב בתקופת משבר ; בהתייחס לתוכניות לביטוח אג"ח קונצרני, ובראשן תוכנית גושן, אמר אורן: "פריסת רשתות ביטחון כוללות וערבויות מדינה כוללות יגרמו נזק"

"לא יכול להיות שהשוק המוסדי ידע רק איך לתת את האשראי אך לא ידע איך להתמודד עם החזר האשראי". כך אמר היום (ד') החשכ"ל, שוקי אורן, בכנס איגוד החברות הציבוריות, בנושא מימון חוב בתקופת משבר.

לדברי אורן, "מי שלקח את החוב חושב ששום דבר לא ישתנה, ומי שנתן חושב שיקבל הכל בחזרה. שני הצדדים צריכים להבין שמשהו השתנה. בעלי החברות יצטרכו לוותר על חלק מהשליטה וחלק מהמניות, ולעומת זאת המוסדיים יידעו שבחלק מהמקרים הם צריכים לוותר והם כבר ויתרו, דבר שקיבל ביטוי בתשואות. הם כבר ביצעו מחיקות אז עכשיו זה הזמן רק לסגור את זה ולהסדיר את זה כמו שצריך".

בהתייחס לתוכניות לביטוח אג"ח קונצרני, ובראשן תוכנית גושן, אמר אורן: "פריסת רשתות ביטחון כוללות וערבויות מדינה כוללות יגרמו נזק". אורן הוסיף: "אני לא יודע מה המשמעות של נפילת טייקון וצריך לראות כל מקרה לגופו. מה בדיוק ייפול? לממשלה יש אחריות גדולה למשק ולעובדים ולכן אם תהיה נפילה של טייקון שעלולה לגרום לנזקים הממשלה תדע איך להתערב, אך לבוא ולהבטיח מראש שכל אחד שרוצה לגייס אשראי בזול הממשלה תבוא ותעזור לו, זו לא הכוונה".

בהתייחסו לביקורת כלפי רפורמת בכר, אמר אורן: "האמירות שרפורמת בכר אחראית למשבר, הן לא נכונות ולא מנתחות נכון מה שקרה".

לדבריו, הגדלת הגירעון עכשיו תוסיף לממשלה הוצאה של 2 מיליארד שקל ל-10 השנים הבאות. לכן יש להשתמש בכלים אלה בזהירות גדולה, לדבריו, "ולדעת שיש להם השפעות מקרו על המשק הישראלי".

בהתייחס לערבויות מדינה, אמר אורן: "זה כלי שבזמן האחרון נעשה בו שימוש בעיקר ורבאלי. גם מול ערבות בנקאית צריך להקצות הון וערבות נחשבת לנכס סיכון וצריך לקחת בחשבון שהיא תמומש ואם נחשוב שערבויות לא יוצרות נטל - אנו משעבדים את כל עתידנו. שימוש בערבויות מדינה יכול להיות בתקופה הזו נכון, אבל צריך לדעת איך להשתמש בו מבלי לשעבד את כל עתידנו.

"מה שעשינו עד עכשיו נעשה מתוך הראייה הזו. אנו צריכים לתת למערכת הבנקאית את הכלים כדי שיוכלו להעמיד את האשראי הזה. הייתי רוצה שיהיה סיוע רגולטיבי כלשהו. אחרת כל הכסף לא יוביל את הבנקים למתן אשראי חדש".

בהתייחסו לנושא קציני האשראי, אמר אורן, כי אינו יודע אם המהלך קרם כבר עור וגידים, ו"אולי צריך לגרום לזה לקרות".

בהתייחסו למדיניות בנק ישראל, אמר כי הפעילות היא פעילות תומכת שיש לה השפעה משמעותית על מה שקורה, ועל זה שחברות טובות באות עכשיו לשוק ומאמינות שיכולות לגייס".

סמנכ"ל דיסקונט וראש החטיבה העסקית בבנק, אהוד ארנון, אמר כי יש תופעה,שבעלי חברות באים ומשעבדים נכסים כנגד החוב שלהם.

ארנון: "הטייקונים גם עוזרים. יש תופעה של בעלי חברות מביאים נכסים כדי לשעבד אותם מול החובות שלהם". ארנון אמר עוד, כי מי שיבוא לבנק ויבקש אשראי לאחר שפורסם בעיתון כי התמוטט, אין סיכוי שיקבל אשראי. לעומת זאת, אם ישמור על שקיפות ויידע את הבנק, יש סיכוי טוב שהבנק יעזור לו.