גיל בלוטרייך: "בחברת מישורים לא משחקים במספרים, ולא ממנפים"

היזם הישראלי המתגורר בטורנוטו מספר מהן הבעיות האמיתיות של שוק הנדל"ן הקנדי, וכיצד הוא מתמודד איתן

גיל בלוטרייך הוא ככל הנראה הישראלי היחיד שיש באמתחתו גם אתר סקי, גם יער עצום, גם אתרי גולף וגם חוף ים. ומכיוון שכולם נמצאים בקנדה, הוא מרשה לעצמו לומר שהוא התגבר על הבעיה הכי גדולה במדינה האמריקנית הענקית - מזג האוויר.

"הבעיה העיקרית בקנדה היא המזג אוויר, העונתיות", אומר בלוטרייך, יו"ר ובעל השליטה בחברת הנדל"ן מישורים. "זיהינו הזדמנות לחבר בין שני נכסים אסטרטגיים שיש לחברה, כשעה צפונית לטורונטו, ולייצר אזור חדש בקנדה. יצרנו חיבור בין פורט מקניקול שזה נמל היסטורי שאנחנו מחזיקים שם עם רצועת חוף של 10 ק"מ, לבין הורס שואו ואלי, 20 ק"מ משם, ששם אנחנו מחזיקים אתר סקי ושני מגרשי גולף. בין שניהם מפריד יער ואנחנו גם הבעלים של השבילים בתוכו, 35 ק"מ שבילי הליכה. החיבור בין שניהם מייצר פעילות 365 יום בשנה - סקי, גולף, שייט, דייג וג'וגינג, ונותן את התשובה הניצחת לבעיית העונתיות. בין שתי הערים יש לנו זכויות בנייה מאושרות לכ-1,600 יח"ד נוספות, שעה נסיעה מטורונטו".

איך תצליח לממן את כל התוכניות? יש לכם תזרים מזומנים שלילי של 44.5 מיליון שקל והתחייבויות של 620 מיליון שקל.

"תזרים המזומנים השלילי זה כתוצאה מההשקעות שאנחנו מבצעים. מישורים היא לא חברת נדל"ן שמשחקת במספרים, אלא חברת נדל"ן קלאסית. זה לא חברות שקנו נדל"ן מניב במינופים של 75%-105%. אנחנו לא שחקנים פיננסים. מי שלומד ומבין את ההיסטוריה של מישורים ואיך התפתחה, רואה אותו שילוב כל הזמן, של עבודה עם נכסים מניבים והשבחת נכסים, עבודה נדל"נית אמיתית. זאת דרך אגב הסיבה שאני נמצא בקנדה ולא בישראל. אני מאמין שבנדל"ן, לא בפיננסים, אתה צריך להיות בשטח. אתה לא צריך לשלוח צ'קים בדואר. אתה צריך לדפוק על הבטונים, לראות את הלקוחות. זו עבודת הנדל"ן האמיתית. כל הקניות הממונפות - אני מצדיע להן, ופשוט לא מבין איך עושים את זה".

איך מתמודדים עם המצב העולמי?

"קנדה נפגעת מהמיתון כמו הרבה מאוד מדינות בעולם. יש האטה בכל המגזרים. אנו רואים ירידות של כ-10% במחירי נכסים, ובמרבית המגזרים רואים קיפאון - אין מפגש בין קונים למוכרים. יש גם אינדיקאטורים לצמצום הצריכה הפרטית בעסקים.

"ובכל זאת, יש כאן ממשלה חזקה ועשירה, שפרסמה תוכנית אב בצורה פנטסטית להתמודדות עם המיתון. המצב של הממשלה יחסית קל, כי הבנקים בקנדה נחשבים ליציבים בעולם. מדברים כאן על הפחתות מס של עד 19% ב-2009. יש תוכנית לדחוף את המשק ליציאה מהמיתון, עם כספים ענקיים, לא בדיבורים ולא בכל מיני ספקולציות, ולא לתמוך באג"חים של חברות וכל מיני סולמות הצלה".

הממשל הקנדי הכריז על קרן של כ-20 מיליארד דולר של השקעה בתשתיות. בלוטרייך חושב שהתוכנית שלו באזור Georgian Bay עונה לקריטריונים של פרויקטים מהסוג הזה, של השקעה בתשתיות ויצירת מקומות עבודה. "כבר היום אנחנו נחשבים למעביד הגדול ביותר באזור מצפון לטורונטו. מועסקים אצלנו בחברה קרוב ל-1,000 איש", מציין בלוטרייך.

בלוטרייך גר בטורונטו כעשור עם משפחתו, בתוך קהילה של כ-80 אלף ישראלים, והוא אף שימש כיו"ר הקהילה עד אשתקד. למישורים 14 נכסים מניבים בישראל, אך מרבית פעילותה (85%) נמצאת כאמור בקנדה, שם היא מחזיקה בבנייני משרדים ומסחר שממוקמים בטורונטו ובקוויבק סיטי. כמו כן, בבעלות החברה תחנת תקשורת שמשדרת ברכבת התחתית של טורונטו ליותר מ-1.2 מיליון צופים ביום. בנוסף, יש לה אחזקות במלונות בוטיק באזור פורט מקניקול.

אתה יכול להשיג אשראי מבנקים?

"קודם כל אין עלינו לחץ לגייס כספים בשביל להשלים תוכניות, כי אנחנו נמצאים במצב אידיאלי, היות והורס שואו ואלי זה נכס שמניב תשואה. בפורט מקניקול אנחנו צופים שבמהלך אפריל נעשה את הקלוזינג של חטיבת הקרקע הראשונה שמכרנו שם כמגרשים, ברווח מאוד יפה. ברגע שנעשה זאת, סביר מאוד להניח שכל יתרת המתחם האדיר תשב אצלנו בספרים ללא חבויות בכלל. זאת אומרת, של-1,600 יח"ד אני לא צריך סיוע מאף אחד. יש פה פוטנציאל שאני מאמין בו, אחרת לא הייתי עושה את כל הדברים האלה".