היעד הראשון של הפקידות הבכירה במשרד האוצר הוא להקפיא את הרפורמה במסים עד 2011

להצעת האוצר צפויה תמיכה גורפת מטעם גורם בלתי צפוי: בנק ישראל והעומד בראשו, סטנלי פישר שעייף מלומר כי אין מקום להפחתות מסים נוספות ; פקידי האוצר מבקשים לעצור את הפחתות המס עד 2011 עקב המיתון, שגורם לירידה חדה בגביית המסים

היעד הראשון של הפקידות הבכירה במשרד האוצר, בראשות ירום אריאב, הוא להקפיא את הרפורמה במסים עד 2011, כך נודע ל"גלובס". נזכיר כי המשך הפחתת המס עוד השנה היה אחד מההבטחות העיקריות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ערב הבחירות ובאוצר סבורים כי אין כל מקום לבצע הפחתות נוספות.

בכוונת בכירי האוצר להציג בפני שר האוצר, יובל שטייניץ, כמה תרחישים המתייחסים להפחתות מס בשיעורים שונים ולהציג גם את השלכותיהן על הגירעון. בין התרחישים: הפחתת מסים נוספת (מס חברות ומס יחידים) עוד השנה, כפי שנתניהו הבטיח; המשך תוכנית ההפחתה הקיימת, שצפויה להסתיים בשנת 2010 (מס חברות של 25% ומס יחידים מקסימלי של 44%) ועלולה לעלות כ-3 מיליארד שקל למשק, סכום קריטי דווקא בתקופה של מיתון ועלייה בהוצאות במקביל.

ויש עוד תרחיש, שעליו האוצר ימליץ: אי ביצוע כל שינוי נוסף ב-2009, הקפאת הרפורמה ב-2010 והמשך הפחתת המס הישיר במתווה חדש שיתחיל ב-2011 ויתפרס עד 2015-2016. היעד של המתווה החדש כפי שבכירי האוצר רואים אותו הינו מס חברות של 20% (ולא של 18% כפי שנתניהו הצהיר) ומס מקסימלי ישיר ליחידים של עד 40% (ולא של 18% כפי שנתניהו הצהיר). נזכיר כי עתה עומד מס החברות על 26% והמס המקסימלי על יחידים עומד על 46%.

תמיכה בלתי צפויה

כאמור, פקידי האוצר מבקשים לעצור את הפחתות המס עד 2011 עקב המיתון, שגורם לירידה חדה בגביית המסים. הסיבה מדוע מבקשים באוצר להאט את קצב ההפחתה העתידית גם ברורה: באוצר מאמינים כי היעד העיקרי של המדיניות הפיסקלית צריך להיות הפחתת יחס חוב-תוצר, שעומד עתה על כ-79% אך מאיים להגיע ל-85% אחרי המיתון בשנת 2011. שיעורי המס הישיר במדינת ישראל דומים מאוד לאלו של מדינות ה-OECD אך יחס חוב-תוצר של המשק הישראלי הוא בהחלט חריג ואם יש עודפי כספים, טוענים באוצר, יש חשיבות עליונה להפחתת החוב.

להצעת האוצר צפויה תמיכה גורפת מטעם גורם בלתי צפוי: בנק ישראל והעומד בראשו, סטנלי פישר. פישר התעייף כבר מלומר כי אין מקום להפחתות מסים נוספות. הוא אמר זאת בשנה האחרונה בכל נאום, אפילו כאשר ידידו נתניהו הצהיר כי הדבר הראשון שיבצע הוא הפחתה במס הישיר.

ביטול פטורים

בחלופות שצפוי האוצר להציע יש צעד נוסף: ביטול פטורים. באוצר סבורים כי במקביל להקפאת הפחתות המס חייבים ליצור מהלך שיגדיל את הגבייה. היקף הפטורים מתשלום מס מגיע לכמה מיליארדי שקלים בשנה. רוני בר-און, שר האוצר היוצא, ניסה לבטל לפני כמה חודשים את הפטור על קרנות השתלמות אך נכשל. באוצר, וגם נתניהו, מבינים כי מהלך שכזה ידרוש את התמיכה של יו''ר ההסתדרות, עופר עיני, שסיכל את הרפורמה של בר-און. זו הסיבה שהפעם רוצים באוצר להתרכז בפטור נוסף שעולה למשק לא פחות מ-1.5 מיליארד שקל לשנה: פטור מתשלום מע''מ על פירות וירקות. צעד שכזה גם טורפד לא מעט פעמים, אך באוצר מקווים כי תחושת המשבר תאפשר את ביצוע המהלך.