ראשי האופוזיציה ליו"ר הכנסת: "דחה הכינוס המיוחד ושמור על מעמדה וכבודה של הכנסת"

ראשי הסיעות מלינים על החלטת הממשלה לכנס מחר את הכנסת לדיון מיוחד בפגרה, בו תדון בהארכת המועד להעברת תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2009-2010 ; ריבלין: "הכינוס ייתקיים במועדה - בכוחה של הכנסת לאשר או לדחות את בקשת הממשלה"

ראשי סיעות האופוזיציה של ממשלת נתניהו, הלינו הערב (א'), במכתב ששלחו ליו"ר הכנסת רובי ריבלין, על החלטת הממשלה לכנס את הכנסת לדיון מיוחד בפגרה, בו תדון בהארכת המועד להעברת תקציב המדינה הדו-שנתי לשנים 2009-2010, והעברתה בשלוש קריאות כבר היום (ב') - ההחלטה הדורשת תיקון לחוק יסוד: הכנסת וחוק משק המדינה.

במכתב, טענו כי כוונתה של הממשלה הינה "מהלך חמור מאין כמוהו, אשר פוגע עד מאוד בכבודה של הכנסת, ואף חמור מכך - פוגע במעמדה של הכנסת כרשות המחוקקת". כן נטען, כי כוונתו של המהלך, היא להשיג את התיקונים בחקיקה בדרך של מחטף קונסטיטוציוני שלא יאפשר לכנסת להפעיל את שיקול דעתה או אף לדון בהצעות התיקון. בעצם, כך נראה, "מדובר במהלך המכוון למנוע מן הכנסת את האפשרות לשמש כלי בקרה על עבודת הממשלה". לשון המכתב.

כן טענו במכתב, כי הממשלה מבקשת לעשות שימוש בוועדה המסדרת, לשם קביעת סדרי דיון מיוחדים, בכך נמנעת מחובת הנחת הצעות החוק על שולחן הכנסת ולוועדת חוק חוקה ומשפט. "בדרך זו של ניצול הליכי תקנון הכנסת, שמה למעשה הממשלה את עצמה במקום הכנסת, וזאת אין להתיר". אמרו.

ראשי הסיעות טוענים גם, כי הגשת תקציב לשנתיים מראש, בתקופה זו של אי ודאות כלכלית אין בה כל היגיון, ומתפרשת כרצון של הממשלה להימנע מדיון נוסף בכנסת לגופו של התקציב, משיקולים זרים.

ראשי האופוזיציה דרשו מיו"ר הכנסת "לשמור על כבודה של הכנסת ומעמדה כרשות המחוקקת, ולמנוע מצב בו שמים את הכנסת וחבריה ללעג, ומבקשים לשנות חוקי יסוד ללא כל דיון מעמיק". הטענה שלהם היתה, כי טרם כוננו ועדות הכנסת הקבועות, כך שמדובר, לטענתם, במהלך של שינוי בזק בחוקי יסוד, בניגוד להעברה דרך הוועדה אשר אמונה על דיון בחוקי היסוד בהתאם לתקנון הכנסת.

לסיכום, דורשים ראשי האופוזיציה מיו"ר הכנסת, כי "לאור כל האמור לעיל הנך מתבקש בזאת לדחות את הכינוס המיוחד של הכנסת שנקבע למחר, ובכך לשמור על מעמדה של הכנסת כרשות המחוקקת ועל כבודה של הכנסת".

בתגובה, יו''ר הכנסת, ח''כ ראובן ריבלין אמר כי ''כבר אמש פנה אלי יו''ר סיעת מרצ, ח''כ חיים אורון, בבקשה לבדוק האם הדיון המזורז מחר בבקשת הממשלה הינו כשר מבחינה משפטית, ולאחר התייעצות עם היועמ''ש לכנסת, הוברר כי אין מניעה משפטית לקיימו, ולבקש את הכנסת לאשר את בקשת הממשלה בשלש קריאות".

"מבחינה ציבורית ברור, כי כל ממשלה שהיתה נתונה בנסיבות מעין אלו היתה נוהגת באותו האופן. נדמה לי שבסד זמנים של 45 יום, יקשה מאוד על הממשלה להגיש לכנסת, הצעת תקציב רצינית, יסודית, לאחר שהוכנה בכובד ראש ובהתאם לסדרי העדיפויות הראויים, במיוחד כאשר מדובר בתקציב דו-שנתי. נוכח הנסיבות האלו, בקשת הממשלה היא לגיטימית ומקובלת, ובכוחה של הכנסת לאשר או לדחות את בקשת הממשלה, אם היא מוצאת בה פסול". אמר ריבלין.