זירת המט"ח המקומית: הדולר נחלש מול השקל ב-0.96% ושערו היציג נקבע ב-4.125 שקלים

האירו נחלש ב-0.674% ל-5.5733 שקלים ; פריקו: הסיוע האמריקני, רכישות המט"ח והאג"ח של פישר - מחזקים הדולר ; כלל פורקס: האמון בצעדי פישר יחזק הדולר - העליות בשווקים העולמיים יחלישו אותו

השקל נעל את יום המסחר הראשון של שבוע המסחר המקוצר בהתחזקות משמעותית מול שני המטבעות הזרים המרכזיים - הדולר והאירו. המטבע האמריקני נחלש מול השקל בשיעור גבוה יותר מהאירו, ששינה מגמתו מהבוקר ועבר גם הוא להיחלשות מול המטבע המקומי.

המסחר המקומי במט"ח, התנהל על רקע הפעולות הראשונות שנוקטת הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו, עליהן דיווחנו בימים האחרונים. במחלקת המחקר של בנק אגוד התייחסו לכך שהממשלה ה-32 בישראל שהושבעה בשבוע שעבר, עומדת בפני אתגרים קשים מאוד לאור ההאטה הכלכלית החריפה בארץ, עלייה בשיעור האבטלה, גירעון תקציבי ומשבר אשראי חריף.

יתרות המט"ח עברו את רף 44 מיליארד הדולר

לראשונה מאז הודיע על התערבותו בשוק החופשי ורכישת מט"ח במסחר הבין-בנקאי במארס אשתקד, עברו יתרות המט"ח של בנק ישראל את רף 44 מיליארד הדולר. רף זה, כזכור, עמד במשך חודשים ארוכים כיעד העליון של בנק ישראל מבחינת היקף יתרות המט"ח אליו שאף להגיע. לפני כשבועיים הודיע הבנק המרכזי על המשך תוכנית הרכישות - אולם הפעם לא הציב יעד חדש, כאשר היקף הרכישות היומיות נותר בעינו - 100 מיליון דולר בממוצע.

בסוף מארס, אם כן, הסתכמו יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל בכ-44.15 מיליון דולר, גידול של 8.6% (3.51 מיליארד דולר). מהודעת הבנק המרכזי עולה, כי הגידול במארס נבע מרכישה של 1.75 מיליארד דולר בשוק הפתוח, במהלך המסחר במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ .

בזירת המט"ח העולמית הדולר נסחר במגמה מעורבת מול המטבעות המרכזיים: האירו נחלש מולו ב-0.1% ונסחר תמורת 1.348 דולר, והליש"ט מתחזקת ב-0.4% ל-1.4900 דולר.

הפרוטוקולים חושפים: ההחלטה להוריד את הריבית התקבלה פה-אחד

הפרוטוקולים של הפחתת הריבית המרכזית במשק הישראלי, ריבית בנק ישראל, חושפים כי ההחלטה התקבלה פה אחד - למרות הידיעה כי היכולת לגלגל אותה מהבנקים למשק מוגבלת. בפרוטוקולים של הדיונים המוניטריים בבנק ישראל נכתב: "צוין כי במצב הנוכחי הבנקים מוגבלים ביכולתם להפחית את הריבית למפקידים הקרובה לאפס" מצד אחד, והעובדה שהבנקים שומרים על מרווח קבוע ביחס לאשראי - מצד שני.

נזכיר, כי לפני שבועיים הפחית בנק ישראל את הריבית ב-0.25% לרמה של 0.5% במונחים שנתיים, הנמוכה ביותר אי-פעם. הדבר גרר בהתאמה הפחתה של ריבית הבסיס הבנקאית - ריבית הפריים, הגבוהה ממנה ב-1.5%, לרמה שנתית של 2%. בבנק ישראל, כך עולה מהפרוטוקולים, מעריכים כי סביבת ריבית אפסית עשויה להביא לשינוי בהרכב תיק הנכסים של הציבור; מדובר במעבר מהפקדת שקלים בפקדונות בנקאיים ליתרות זכות גבוהות יותר בחשבונות עו"ש והשקעה בנכסים כמו אגרות חוב ומטבע חוץ.

שערו היציג של הדולר נחלש ב-0.96% ונקבע היום ב-4.125 שקלים. האירו נחלש ב-0.674% ונסחר תמורת 5.5733 שקלים.

פריקו: הסיוע האמריקני, רכישות המט"ח והאג"ח של פישר - מחזקים הדולר

העובדה כי הממשל האמריקני נוקט בפעולות שונות ומגוונות על מנת לאושש את הכלכלה, בעוד יתר העולם ממתין לנתונים נוספים אשר יצביעו על עומק המשבר, גורם לדולר להתחזק בימים האחרונים. בשבוע שעבר הודיע נגיד בנק ישראל כי הוא ממשיך לרכוש דולרים בסכום של 100 מיליון דולר מדי יום וכי רכישות אגרות חוב עליה הודיע בתחילת החודש תיעשה בסכום של 200 מיליון שקל מדי יום. זאת בהמשך להורדות הריבית בחודשים האחרונים.

לאור העובדה כי הפחתות הריבית לא הועברו לחברות הקטנות ולצרכנים, ולאור העובדה כי אגרות החוב הממשלתיות הארוכות נסחרות בתשואה גבוהה (מעל 5.2% ל10 שנים), החליט הנגיד להגדיל את הרכישה היומית על מנת ליישר את עקום התשואות. רכישת אגרות החוב תבוצע ע"י הנפקת מק"מים והדפסת כסף דבר אשר צפוי בטווח הקצר ללחוץ על השקל ולגרום להמשך היחלשות לעבר רמת השיא הקודמת ואף לעבר רמות השיא של קיץ 2007 - 4.28-4.32 שקלים. בטווח הבינוני, העובדה כי הפדרל ריזרב פועל אף הוא על מנת להוריד את התשואות על אגרות החוב הממשלתיות הארוכות של הממשל, כמו גם הציפיות לגירעונות ענקיים בתקציב האמריקני, צפויים לגרום לדולר להיחלש.

כלל פורקס: האמון בצעדי פישר יחזקו הדולר - העליות בשווקים העולמיים יחלישו אותו

היחלשות הדולר בעולם באה לידי ביטוי גם כנגד השקל. תוצאות ועידת 20-G קובעות את כיוון הצמד מטה בטווח הקצר וביום שישי כבר התקרב הצמד לרמה של 4.16 שקלים לדולר. המסחר בדולר מול השקל נמצא בנקודה מעניינת. מצד אחד המשך האמון שרוכש הציבור לצעדי הנגיד אמור לחזק את הדולר. מאידך התאוששות אמיתית בשווקים העולמיים אמורה דווקא להחליש את הדולר ומכאן ההתלבטות באשר לכיוון המסחר. ניאלץ להמתין לנתונים נוספים לפני שנוכל להעריך לאן הולכים מכאן.

[לאתר המט"ח]