מחלקת המחקר של פסגות: לא כולם יירטבו ב-2009

למרות המיתון, יש חברות שיצליחו לשמור על יציבות ואף לצמוח ב-2009, על אף האתגרים שיעמדו בפניהן ; איך תשמר אלביט מערכות את המומנטום החיובי מ-2008, כיצד תבטיח אלקטרה את המשך זרימת הכנסותיה, איזה מרשם יבטיח את בריאות ההכנסות של טבע ומה יניע את השיפור ברווחיות של פז

לפני מספר שבועות פרסמנו כתבה הבוחנת את השפעת המיתון על ענפים שונים במשק הישראלי. הפעם חיפשנו את החברות אשר למרות המיתון צפויות להציג תוצאות יציבות ואף טובות יותר השנה, לעומת 2008. אין ספק שב-2009 חברות רבות יצטרכו להתמודד עם הקיטון בביקושים, התגברות התחרות והקושי במימון. יחד עם זאת, ישנן חברות המצליחות להתגבר על האתגרים העומדים בפניהן: בין אם מדובר בענפים דפנסיביים יחסית, הרגישים פחות למיתון, בתהליכי התייעלות וחיסכון בהוצאות, באיתנות פיננסית המאפשרת התמודדות טובה יותר עם התחרות, או בהשפעות אקסוגניות כגון התנהגות מטבעות או חומרי גלם הפועלת לטובת החברה. במאמר זה אנו מספקים מספר דוגמאות לחברות שכאלה.

אלביט מערכות - המומנטום כבר בפנים

2008 בהחלט הייתה שנת שיא לאלביט מערכות . המכירות צמחו ב-33% (28% צמיחה אורגנית), הרווחיות התפעולית השתפרה משמעותית, והרווח הנקי הציג צמיחה דו ספרתית (גם בנטרול השפעות חד פעמיות) והגיע לרמה של 204 מיליון דולר. נכון להיום, נראה כי המומנטום החיובי בתוצאות החברה אינו צפוי להסתיים. את 2008 סיימה אלביט עם צבר הזמנות של מעל 5 מיליארד דולר. זאת, כשמנכ"ל החברה מבטיח כי את 2009 תסיים אלביט מערכות עם צבר גבוה יותר, על רקע הביקוש המתגבר למוצרי האלקטרוניקה הביטחונית המתקדמים שלה בעולם. רמת הצבר מאפשרת ביטחון לצמיחה דו ספרתית גם בשנת 2009, שעשויה להסתכם להערכתנו ב-11.5% לפחות, ולהביא את מכירות החברה לרמה הקרובה מאוד ל-3 מיליארד שקל. לכך, נוסיף את השיפור בשיעורי הרווחיות, אשר טרם הגיע למיצוי בשנה החולפת. ברמת הרווחיות יש לזכור את חולשת הדולר, אשר היוותה אתגר לא פשוט לחברות בעלות מכירות דולריות ועלויות שקליות - מגמה שהתהפכה החל מסוף 2008.

להערכתנו, החברה תמשיך ליהנות, לפחות בחלק מהשנה, מתרומתם של חוזים לאספקה קצרת טווח, בדומה ל-2008. אין ספק כי הישגיה התפעוליים של אלביט נבעו גם מצעדי התייעלות שביצעו היא וחברות הבת שלה, צעדים שטרם מוצו ושאת פירותיהם אנו צפויים להמשיך ולראות גם במהלך השנה. אלו צפויים להוביל לצמיחה של כ-3% בשורה התחתונה, לרווח נקי של 145 מיליון דולר, מול רווח נקי של 141 מיליון דולר בנטרול אירועים חד פעמיים שהוצג בשנה החולפת. בסך הכל צפויה אלביט להמשיך ולהציג צמיחה במכירות, לצד המשך צמיחה בצבר ההזמנות המייצג את הצמיחה שאחרי 2009, ושיפור גם בשורה התחתונה - משימה כלל לא טריוויאלית לאתגרי 2009.

אלקטרה - הצבר עושה את ההבדל

אלקטרה פועלת בתחומי הפרויקטים לבנייה, בתשתיות אלקטרו-מכניות, ומספקת שירותי תחזוקה וניהול למבנים ושירותי סחר שונים. בנוסף לקרקעות לבנייה במזרח אירופה, שבשלב זה לא משפיעות על רווחיות הקבוצה, מחזיקה אלקטרה בחברת הנדל"ן המניב אלקטרה נדל"ן, שצפויה להתפצל במהלך השנה, ולאור זאת אנו מנתחים את פעילותה בנטרול אלקטרה נדל"ן. בעוד שחברות בנייה בארץ ובעולם מדווחות על קשיים והקפאת פרויקטים, אלקטרה מציגה בסוף 2008 צבר הזמנות ברמת שיא של 3.71 מיליארד שקל, לעומת 3.04 מיליארד שקל בסוף 2007.

העובדה שמדובר בחברה יציבה וחזקה ללא בעיות פיננסיות, סייעה לה לזכות במספר רב של פרויקטים גדולים, כגון מגדל האשפוז החדש בבית החולים הדסה, עבודות באיכילוב ועוד. במגזר הפרויקטים צבר ההזמנות עומד על 2.89 מיליארד שקל, מתוכם פרויקטים בסך 1.96 מיליארד שקל הם לביצוע ב-2009 - גבוה ביותר מ-13% מסך הכנסות המגזר ב-2008 (שבעצמה הייתה שנה מצוינת). כך, שגם אם נניח כי רק 90% מהצבר אכן יבוצעו, החברה תציג צמיחה ב-2009, גם ללא תוספת הכנסות בגין פרויקטים שנכנסים לצבר במהלך השנה.

אלקטרה השיגה רווחיות תפעולית יפה של כ-5% בשנה החולפת. מטעמי שמרנות אנו מניחים רווחיות של 4.5% ב-2009, אך בהחלט יכול להיות שיפור ברווחיות התפעולית, לאור ירידת מחירי חומרי הגלם ועלויות בנייה אחרות. בניכוי הכנסה חד פעמית, הציג המגזר רווח תפעולי של כ-85 מיליון שקל, וב-2009 אנו מצפים לרווח תפעולי של 80-90 מיליון שקל.

מגזר השירותים, המאופיין בחוזי שירות ארוכי טווח, הוא רווחי ודפנסיבי באופיו, כך שלא צפויה ירידה בהכנסות (ואף עלייה, שכן החברה מספקת שירותים לפרויקטים שסיימה לבצעם). גם במגזר זה נרשם שיעור רווחיות גבוה של קרוב ל-14%, אך מטעמי שמרנות אנו מניחים שיעור רווחיות של כ-12.5% ב-2009. המגזר הציג רווח תפעולי של כ-90 מיליון שקל, והצפי שלנו הוא לרווח תפעולי של 80-90 מיליון שקל בשנה זו. בנוסף, אנו צופים ירידה של הוצאות המטה בחברה, לאור תהליכי התייעלות.

טבע - מטבעות חלשים וסינרגיות טובות

אין ספק שבסיס הפעילות של טבע מושפע פחות מתנודות כלכליות לעומת ענפים אחרים. לחברות הגנריות ישנו אף יתרון בתקופה זו: הממשלות כורעות תחת נטל תוכניות ההאצה והתוכניות להצלת המערכת הפיננסית, ותרופות גנריות הזולות משמעותית מתרופות מקור מאפשרות חיסכון משמעותי בעלויות הבריאות, נושא מחויב המציאות בהתחשב ברצון להפחית את הגירעונות. ב-2009 אנו צפויים לראות המשך צמיחה בהכנסות הקופקסון והאזילקט, על רקע גידול במרשמים והעלאת מחירים של כ-10% שכבר בוצעה בתחילת השנה. בנוסף, ישנן מספר השקות מרכזיות ב-2009, ביניהן ההשקה הבלעדית של ה-Adderall בתחילת אפריל וההשקה בבלעדיות משותפת של ה-Imitrex (מכירות מצרפיות של 2.4 מיליארד דולר במונחי מקור).

למרות זאת, אנו מצפים לצמיחה של אחוזים בודדים בלבד בהכנסות 2009, על רקע היחלשות מרבית מטבעות הפעילות של החברה לעומת הדולר, ולאור תרומה הולכת וגדלה של המכירות בשאר העולם לסך ההכנסות. עד כה ב-2009, שערו הממוצע של האירו, שהיווה להערכתנו כ-23% מהכנסות טבע, נמוך בכ-11% לעומת שערו ב-2008. שערו הממוצע של המטבע הבריטי, השוק האירופי הגדול ביותר של טבע, נמוך בכ-22%. שערי המטבעות בשאר העולם (מגזר שתרם 11% מההכנסות ב-2008), כמו הזלוטי הפולני, הפורינט ההונגרי, הרובל, הפזו המקסיקני והקונה הקרואטית, נמוכים ב-20%-30% לעומת שעריהם ב-2008.

להיחלשות המטבעות השפעה חיובית על השורה התחתונה, שכן בחלק מהאזורים ישנם אתרי ייצור מרכזיים. בראש ובראשונה ישראל, בה נהנית טבע מהיחלשות של כ-12% בשער השקל הממוצע לעומת 2008. אזורי ייצור מרכזיים נוספים הם צ'כיה, שאינה שוק משמעותי מבחינת מכירות, והמטבע שלה נחלש בכמעט 20% לעומת הדולר, ופולין שהמטבע שלה נחלש בכ-30%. אסור גם לשכוח את השפעת המטבעות על הוצאות השיווק, המכירה, המו"פ, ההנהלה והכלליות. גורם נוסף התורם לרווח הוא מיצוי הסינרגיות עם באר, שעודכנו ל-400 מיליון דולר לעומת הערכה ל-300 מיליון דולר בעת הרכישה. הסינרגיות אף ימוצו מהר יותר, כך שהרכישה תתרום לרווח כבר ברבעון השלישי של 2009. בסיכום כללי, החברה הממוזגת צפויה להציג הכנסות שנתיות של כ-14.5 מיליארד דולר, צמיחה של כ-4% לעומת ההכנסות המצרפיות של החברות ב-2008. הרווח הנקי המצרפי צפוי לצמוח בלמעלה מ-12%, לרמה הגבוהה במעט מ-3 מיליארד דולר.

פז - אותו מיצוב, פחות הפסדי מלאי

בשלב זה, נראה כי המיתון אינו פוגע משמעותית בפעילות חברות הדלק והאנרגיה. מובילותה של פז בתחום תחנות התדלוק ושיווק הדלקים, והאינטגרציה שמאפשרת הבעלות על בית הזיקוק, מסייעות לאופטימיזציה בפעילותה ולמענה מהיר לשינויים בשוק.

מכירות פז ב-2009 אמנם יהיו נמוכות יותר, בשל הירידה במחירי הדלקים (16.3 מיליארד שקל לעומת 17.9 מיליארד שקל ב-2008), אך רווחיות החברה בדרך כלל אינה תלויה במכירות, כשהרווח נגזר ממרווחים. בתחנות התדלוק הרווח נגזר ממרווח שיווק (בבנזין 95 אוקטן המרווח מפוקח), שהמשיך לעלות גם בעדכון האחרון, ובמגזר הזיקוק ממרווח הזיקוק. להערכתנו, מגמת הצמיחה שאפיינה את השנים הקודמות תואט, ואף תיעצר, ויתכן שאף נראה צמיחה שלילית מינורית בחלק מהתחומים. ולמרות זאת, הביקוש לדלקים נחשב קשיח יחסית ולא צפוי לסבול מצניחה בעקבות המיתון, במידה שלא יחריף באופן משמעותי.

הרווח התפעולי ב-2009 יעמוד להערכתנו על 1.01 מיליארד שקל, לעומת 960 מיליון שקל ב-2008, והפסדי המלאי שהסתכמו ב-96 מיליון שקל לא יחזרו על עצמם, ואף ייתכנו רווחי מלאי בהמשך השנה. במגזר הקמעונאות והמסחר נמצאים בהקמה שני מתחמים קמעונאיים, חמש תחנות, ו-11 חנויות נוחות, ובמגזר הזיקוק הירידה במרווחי הזיקוק אמנם עלולה לקזז את השפעת המלאי החיובית, אך אנו מעריכים שתהיה התאוששות במרווחים בהמשך.

בנוסף, ב-2009 אנו צפויים לראות תרומה של השקעות עבר, ובראשן הפעלת תחנת הכוח הנמצאת בהרצה וצפויה לתרום 35 מיליון שקל לרווח הגולמי.

למרות הפסדי המלאי, פז הציגה תזרים של 1.9 מיליארד שקל מפעילות שוטפת, תזרים המאפשר המשך השקעות התורמות לביצועים העתידיים, ביניהן בניית תחנת כוח נוספת ומתקן התפלה. מנוע צמיחה עתידי חשוב נוסף, הוא תחום האנרגיה החליפית. וכך, החברה צפויה להמשיך ולהציג תוצאות טובות גם בשנת 2009, כאשר השפעת המיתון שצפויה לבוא לידי ביטוי באחוזים בודדים בלבד, תקוזז על ידי כך שלא נראה את ההפסדים החשבונאיים בגין מלאי בהיקף שאפיין את 2008.

אין לראות במידע לעיל יעוץ/שיווק השקעות או תחליף ליעוץ/שיווק השקעות המותאם אישית לצרכי הלקוח. המידע מבוסס על נתונים גלויים לציבור ועל בסיס הענפים בהן פועלות החברות המוזכרות לעיל והנחות שנעשו על בסיס נתונים אלו.המידע אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו.מובהר כי עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות לעיל לבין התוצאות בפועל ופסגות לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרמו משימוש במידע. פסגות ו/או חברות בנות שלה ("החברות") ו/או בעלי שליטה ו/או בעלי עניין במי מהן עשויים להחזיק עבור עצמם ו/או עבור מי מלקוחות החברות ניירות הערך של מי מהחברות המוזכרות לעיל ו/או עשויים להיות בעלי עניין במי מהחברות לעיל