זירת המט"ח המקומית: הדולר התחזק ב-1.14% ושערו היציג נקבע ב-4.172 שקלים

האירו היציג נחלש ב-0.8% ונקבע ב-5.5285 שקלים ; יתרות המט"ח עברו את רף 44 מיליארד הדולר של בנק ישראל ; כלל פורקס: עד רמת 4.25 ש', לא נמצאות כרגע נקודות התנגדות משמעותיות לדולר

במסחר הבין-בנקאי בזירת המט"ח המקומית, השקל נסחר היום (ג') בכיוונים מנוגדים ביחס לשני המטבעות הזרים המרכזיים - הדולר והאירו. המטבע האמריקני התחזק בשיעור חד מול השקל, בהתאם למגמתו בזירת המט"ח העולמית, והאירו נחלש מול המטבע המקומי.

כאמור, גם בזירת המט"ח העולמית הדולר התחזק ביחס למטבעות המרכזיים: האירו נחלש מולו ב-1.02% ונסחר תמורת 1.3264 דולר. הליש"ט נחלשה ב-0.6% ונסחרת תמורת 1.4632 דולר.

בהקשר למצב השווקים, בכללם גם שוק המט"ח, אתמול התבטאו מספר "גורואים" ידועים בעניין המשבר, ותחזיותיהם לגבי העתיד לא היו מלבבות במיוחד. ג'ורג' סורוס אמר כי הדולר עלול לאבד את מעמדו כמטבע מוביל שבו מחזיקות מרבית המדינות את יתרות המט"ח שלהן. מרדית' וויטני, אנליסטית בנקים נחשבת, מעריכה כי רווחי הבנקים אינם אלא אחיזת עיניים והמצב אף גרוע ממה שאנו יודעים. מייקל מיאו, אנליסט בנקים מדויטשה בנק, אמר כי הפסדי הבנקים הנובעים מהנכסים הרעילים יהיו גבוהים מהרמות שזכורות מימי השפל הגדול .

ברקע למסחר המקומי במט"ח, נזכיר כי מחר יתפרסמו הפרוטוקלים של ישיבת ה'פד' האחרונה. אומנם ההחלטה על השארת הריבית ברמתה האפסית לא הייתה כלל מפתיעה, אך יהיה חשוב לעקוב אחר התחזיות של ועדת השוק הפתוח בנוגע לצמיחה, לאבטלה ולאינפלציה של המשק האמריקני. לאור הראלי של שוקי המניות, לאמירות פיסמיות כלשהן עשוי להיות מקום מרכזי לגבי מגמות הסיכון בשווקים, דבר אשר ישפיע על מגמות המסחר בשוק המטבעות העולמי.

הבנק המרכזי של אוסטרליה הפתיע את השווקים והודיע לפנות בוקר (שעון ישראל), על הורדת ריבית על הדולר האוסטרלי בשיעור של 0.25% לגובה של 3%, הרמה הנמוכה ביותר מזה כ-49 שנה. נזכיר כי התחזיות המוקדמות צפו כי הריבית תשאר על כנה.

הכנסת אישרה את הארכת המועד להעברת תקציב המדינה הדו-שנתי

לאחר לילה של דיונים מרתוניים שנמשכו למעלה מ-12 שעות עבר הבוקר בקריאה שנייה ושלישית, החוק להארכת המועד להעברת תקציב המדינה הדו-שנתי. הצעתו של שר האוצר יובל שטייניץ כללה גם את הארכת התקופה העומדת לרשות הממשלה והכנסת לאשר את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות מ-45 ימים מיום כינון הממשלה ל-106 ימים מיום כינונה. לנוכח ההארכה, צפוי תקציב המדינה לשנתיים הבאות לעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ב-15 ביולי.

אתמול אמר שר האוצר כי תקציב דו-שנתי מתחייב נוכח המצב הכלכלי הקשה במשק: "מצב חירום לא שגרתי מחייב צעדי חירום לא שגרתיים", אמר שטייניץ, "הייתי אומר שמצב החירום הכלכלי הוא מצב חירום לאומי והוא מחייב ממלכתיות. המצב מחייב את המערכת הדמוקרטית הממשלתית והפרלמנטרית שלנו גם לגלות גמישות, ויש לה כלים לגלות גמישות בשעת הצורך".

יתרות המט"ח עברו את רף 44 מיליארד הדולר

לראשונה מאז הודיע על התערבותו בשוק החופשי ורכישת מט"ח במסחר הבין-בנקאי במארס אשתקד, עברו יתרות המט"ח של בנק ישראל את רף 44 מיליארד הדולר. רף זה, כזכור, עמד במשך חודשים ארוכים כיעד העליון של בנק ישראל מבחינת היקף יתרות המט"ח אליו שאף להגיע. לפני כשבועיים הודיע הבנק המרכזי על המשך תוכנית הרכישות - אולם הפעם לא הציב יעד חדש, כאשר היקף הרכישות היומיות נותר בעינו - 100 מיליון דולר בממוצע.

בסוף מארס, אם כן, הסתכמו יתרות מטבע החוץ של בנק ישראל בכ-44.15 מיליון דולר, גידול של 8.6% (3.51 מיליארד דולר). מהודעת הבנק המרכזי עולה, כי הגידול במארס נבע מרכישה של 1.75 מיליארד דולר בשוק הפתוח, במהלך המסחר במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ.

זירת המט"ח: הדולר התחזק ב-1.139% ושערו היציג נקבע ב-4.172 שקלים. האירו היציג נחלש ב-0.804% ונקבע ב-5.5285 שקלים

כלל פורקס: עד רמת 4.25 ש', לא נמצאות כרגע נקודות התנגדות משמעותיות לדולר

בתחילת יום המסחר אתמול נמשכה התחזקות השקל ונעצרה קצת מעל להתנגדות ברמה של 4.09 לדולר. משם חזר הדולר להיסחר בעליות וסגר את יום המסחר קרוב ל-4.14 שקלים. במידה והסתיים התיקון הרי שעד רמת 4.25 ש', לא נמצאות כרגע נקודות התנגדות בעלות משמעות. מאידך במידה והשקל יפתיע ויצליח לפרוץ את רמת 4.09 ש' כלפי מטה, הרי ששוב רמה של 4 שקלים תהיה על הפרק אך תסריט זה הוא סביר פחות.