שלי יחימוביץ': "לא רק ברק, גם לבני ונתניהו לא גרים בצריף רעוע. אני לא מטיפה לגור בדירה בדמי מפתח של 2.5 חדרים כמו מנחם בגין, אבל צניעות - בהחלט כן"

יחימוביץ' בראיון ל"ליידי גלובס": "תמיד יש כמיהה מסוימת לכוח, ועדיין - 28 מנדטים הלכו לציפי לבני, שלא משדרת כוחנות. כנראה שכל הגזענים שהמציאו את נוסחת הכוח לא בדיוק צודקים" ; "אני רואה קשר ישיר בין ההידרדרות הכלכלית לעלייתן של תופעות כ"כ לאומניות והרסניות כמו ליברמן"

שלי יחימוביץ', האישה החזקה והמשפיעה במפלגת העבודה, לא מתחרטת. מאמציה נגד כניסת מפלגת העבודה לקואליציה לא נשאו פרי, אבל היא עדיין בטוחה בצדקתה. "אין לנו אפשרות להשפיע בקואליציה. אם היינו במספר המנדטים של קדימה או קרוב אליה, היינו שותפים לממשלת ליכוד שבה היינו יכולים לעצב את קווי היסוד שלה. מכיוון שאנחנו מוזמנים כאורח סוג ד' למטרת שירותי הלבנה, ניקיון ועלה תאנה, ברור לחלוטין שאין למפלגת העבודה מה לעשות בממשלה שהיא כל כך קיצונית מכל בחינה שהיא".

ובכל זאת המפלגה קיבלה תיקים חשובים.

"שרים בממשלה לא פועלים בתוך ריק, אין להם אוטונומיה בתוך המשרד. הם חלק ממדיניות הממשלה שמתכנסת בכל שבוע ומחליטה החלטות מקרו-כלכליות. ובמקרה הזה, אתה לא יכול ליצור איים מבודדים בתוך ממשלה שדרכה שונה מדרכך. מה גם, שאני חושבת שטובת המדינה מחייבת אופוזיציה חזקה, שתוכל לסכל תוכניות מסוכנות של ביבי הרבה יותר משיוכלו לעשות שותפים קואליציוניים.

איך את מסבירה את תופעת ההתחזקות של ליברמן?

"שני דברים גורמים לגזענות ולקיצוניות: מלחמה, ולא פחות חשוב מכך, עוני. ההיסטוריה מלמדת שמתוך מצוקה נולדות תנועות פשיסטיות. אני רואה קשר ישיר בין ההידרדרות הכלכלית לעלייתן של תופעות כל כך לאומניות והרסניות כמו ליברמן".

אולי ישראל זקוקה למנהיג חזק כמו ליברמן.

"יש כמיהה בציבורים מסוימים למנהיג חזק. אתה לא מצפה לחולשה ממנהיג במדינה ששרויה במצב מלחמה. תמיד יש כמיהה מסוימת לכוח, ועדיין - 28 מנדטים הלכו לציפי לבני, שלא משדרת כוחנות. כנראה שכל הגזענים שהמציאו את נוסחת הכוח לא בדיוק צודקים".

אהוד ברק, ראש המפלגה שנושאת את הדגל הסוציאל דמוקרטי, לא ממש מגיע ממעמד הביניים. הוא אדם מבוסס, גר במגדלי אקירוב.

"אין לי בעיה עם האופן שבו הוא עשה את הכסף שלו. זה היה אחרי הרבה מאוד שנים של שירות בצה"ל ובפוליטיקה. בלשון המעטה, אני לא רווה נחת מסגנון החיים שלו. זה לא סגנון החיים שלי. אני לא רווה נחת מסגנון החיים של כל המנהיגים בתקופה האחרונה. גם ציפי לבני וביבי נתניהו לא גרים בצריף רעוע. אם זה היה תלוי בי, המנהיגים של כל המפלגות היו חיים בצניעות. אני לא מטיפה לגור בדירה בדמי מפתח של 2.5 חדרים כמו מנחם בגין, אבל צניעות - בהחלט כן".

את מנפנפת באג'נדה חברתית, אבל ברק הפריט את המדינה.

"הוא היה אחראי על הפרטת המדינה, אבל מפלגה היא לא רק היו"ר שלה, אלא גם הח"כים שלה והחברים שבה. אני מדברת איתך עכשיו אחרי שני מפגשים עם חברי המפלגה, צעירים ומבוגרים, והם כולם מגדירים את עצמם סוציאל דמוקרטים. מפלגת העבודה הוקמה על היסודות הסוציאליסטים. זו לא אני שהבאתי את זה".

זה היה פעם. זה לא היה נכון בקדנציה של ברק כראש הממשלה.

"מפלגת העבודה אכן הייתה שותפה לתהליכים הקשים שקרו, אבל היא התעשתה ראשונה והבינה מה היא עושה. בקדנציה האחרונה מנענו כמה הפרטות בשיתוף פעולה עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, ויש התכיילות בנושא הזה. זה קורה בכל העולם. יש תובנה שזה סדר היום הנכון והשפוי. ברור שהשילוב הנכון בין נקודות הקיצון - קפיטליזם חזירי מחד ובולשביזם טוטליטרי מאידך - הוא מדינת הרווחה המודרנית הסוציאל דמוקרטית. אני חושבת שכל מה שקורה בעולם מאשש את הגישה הזו".

הראיון המלא - בגיליון הכוח של "ליידי גלובס"