טריאנה בשת"פ עם CLS: הבנקים הגדולים בעולם ייעזרו בה למסחר במט"ח

משמעות המיזם המשותף עם מסלקת המטבעות הבינלאומית, בו טריאנה תחזיק 49%, היא הפיכת הטכנולוגיה שפותחה בחברה הישראלית לפלטפורמה לניהול סחר במט"ח , שהיקפי העסקאות בו מוערך בכ-4 טריליון ד' מדי יום

חברת Traiana, שנרכשה לפני כשנה וחצי בידי התאגיד הבריטי ICAP תמורת 247 מיליון דולר, מקימה מיזם עם מסלקת המטבעות הבינלאומית CLS.

השותפים במיזם הם ארבעת הבנקים הגדולים בעולם בתחום המסחר במט"ח - ג'יי.פי מורגן, דויטשה בנק, סיטי גרופ ו-RBS.

משמעות המיזם המשותף, בו טריאנה תחזיק 49%, היא הפיכת הטכנולוגיה שפותחה בחברה הישראלית לפלטפורמה לניהול סחר במט"ח. הסחר במט"ח הפך לענף מסחר לכל דבר והיקפי העסקאות בו מוערכים בכ-4 טריליון דולר מידי יום.

"בשנים האחרונות גדל הביקוש לסחר במטבעות זרים, אך תהליך המסחר לא השתנה", אומר גיל מנדלזיס, מייסד ומנכ"ל טריאנה, "ה'סחורה' מועברת פיזית ובבנקים התעוררה דרישה לייעול והוזלת התהליך. הקמת המיזם נעשתה בשיתוף והכרה של הבנקים הגדולים והרגולטור. כך הבנקים לא יזדקקו להעביר פיזית סכומי כסף במשך יום המסחר".

במובנים רבים, מסביר מנדלזיס, המסחר במט"ח ייעשה באופן דומה למסחר במניות וסחורות. מה שמנדלזיס לא אומר זה העובדה שגם אם המיזם המשותף לא קיבל באופן רשמי מעמד של סטנדרט, בפועל הוא יהפוך באופן כמעט אוטומטי לסוג של מונופול במסחר במט"ח.

איך וכמה טריאנה ו-ICAP ירוויחו מהמהלך?

מנדלזיס: "המיזם המשותף ירוויח פר-עסקה שתתבצע בפלטפורמה. עבור הבנקים תהיה ירידה משמעותית בעלויות התהליך באופן שיאפשר להם לבצע עסקאות שעד היום לא היו כדאיות".

עלות תהליך המסחר הנוכחי לבנקים היא 1-1.5 דולרים לעסקה, בעוד הפלטפורמה החדשה תוריד את העלויות ל-5-15 סנטים לעסקאות. המערכת גם תזהה בעיות מהר יותר ותדווח עליהן. הבשורות הטובות עבור השוק המקומי, הן שהמיזם מחייב את טריאנה לצמוח ובקרוב היא תצא לגייס עובדים למרכז הפיתוח בישראל.