כלל פיננסים: "התחזית השנתית של פוטאש תלושה מהמציאות - והיא צפויה להנמיך תחזיות"

(עדכון) פוטאש הקנדית מחזיקה ב-11.4% ממניות כי"ל ; כי"ל הודיעה הבוקר כי היא שוקלת חלופות להנפקת האג"ח לגופים מוסדיים ב-500 מיליון שקל ; "ההתאוששות שוק האשלג עדיין רחוקה. דוחות מוזאיק ממחישים כי החקלאים פשוט לא מוכנים לשלם את המחירים הנוכחיים על האשלג"

כימיקלים לישראל, כי"ל , שוקלת האם לבצע הנפקת האג"ח לגופים מוסדיים בהיקף של 500 מיליון שקל - כך עולה מהודעת החברה לבורסה שפורסמה לאחר נעילת המסחר בשבוע שעבר.

מועצת המנהלים של החברה הסמיכה את ההנהלה לבחון חלופות למתווה ההנפקה הפרטית. לכי"ל יצוין, התחייבויות שוטפות בסך 1.58 מיליארד דולר לפירעון בשנה הקרובה (2009). רובן המכריע מגיע מהמערכת הבנקאית - 897.27 מיליון דולר. בגין אגרות החוב של החברה תצטרך החברה לפרוע השנה 125 מיליון דולר נוספים. אגרות החוב של החברה אינן רשומות למסחר. הוצאות המימון נטו של החברה הסתכמו בשנה שחלפה ב-122.08 מיליון דולר, גידול של 59.3%.

לפני כשבועיים נודע ל"גלובס" כי כי"ל שוקלת לגייס עד מיליארד שקל - ןלצורך כך החברה כבר פנתה לחברת דירוג האשראי S&P מעלות לצורך דירוג. על פי הערכות, החברה, אמורה לקבל דירוג "AA" , הנחשב גבוה למדי. בנוסף נודע כי כי"ל שוקלת לבצע את גיוס החוב שלה בחו"ל במקום בישראל. גיוס כזה נוח יותר מבחינתה מכיוון שעיקר הפעילות והחוב שלה הם דולריים. כך שגיוס בשוק המקומי יצריך אותה להמיר את הסכום לדולרים, מה שייקר את עלויות הגיוס. מצד שני, אם תנאי הגיוס שתוכל החברה להשיג בארץ יהיו נוחים יותר, היא קרוב לוודאי תבחר בכל זאת בשוק המקומי. מכי"ל נמסר אז בתגובה כי "לא התקבלה שום החלטה על ביצוע גיוס הון כלשהו. עם זאת, החברה בוחנת באופן תדיר את מקורות גיוס ההון שלה".

המנכ"ל עקיבא מוזס יקבל בונוס של 7.2 מיליון שקל עבור 2008, כך עולה מהודעה נוספת. מועצת המנהלים של חברת הדשנים והכימיקלים אישרה סמוך לערב פסח להעניק בונוסים גם לשורה של בכירים נוספים: המשנים למנכ"ל, אשר גרינבאום ויוסי שחר (2.5 מיליון שקל ו-2.25 מיליון שקל, בהתאמה); מנכ"ל כי"ל דשנים, דני חן (1.5 מיליון שקל); מנכ"ל כי"ל מוצרים תעשייתיים (כנ"ל); סמנכ"ל הכספים, אבי דויטשמן (1.1 מיליון שקל).

מכאן עולה שסך כל הבונוסים שהוענקו בחברה שבשליטת החברה לישראל (53.1%) של עידן עופר ואביו, סמי, עומדת על 14.55 מיליון שקל. מכל פנים, ההחלטה התקבלה פה אחד על-ידי מועצת המנהלים, ונומקה בתוצאות השיא של החברה ב-2008, כמו בהיעדר חברות תעשייתיות הדומות לכי"ל בישראל. לשאלת "גלובס", האם הבונוסים כלולים בדו"חות 2008 או שיכללו בדו"חות הרבעון השני של 2009, טרם התקבל מענה מהחברה.

עקיבא מוזס סיים את 2008 בעלות עלות שכר של 1.2 מיליון שקל בחודש; עלות שכרו השנתית של מוזס כללה שכר של 4.4 מיליון שקל, מענק בשווי של 5.9 מיליון שקל והטבה באופציות שנמצאות עמוק "בתוך הכסף" בשווי של 4.2 מיליון שקל.

כלל פיננסים: דו"חות מוזאיק חושפים את עומק המשבר של תעשיית הדשנים

בתוך כך, הגיב הבוקר למצב שוק האשלג (בו פועלת כי"ל) האנליסט אבירן רביבו מחטיבת הברוקראז' של בית ההשקעות כלל פיננסים. רביבו התייחס לדו"חותיה של חברה אחרת בענף - מוזאיק האמריקנית, שפרסמה את דו"חותיה הכספיים לרבעון השלישי שהסתיים בסוף פברואר ביום שלישי.

"הדוחות היו חלשים מאוד, הרבה מתחת לציפיות השוק", כותב רביבו, "להערכתנו, הדוחות לא רק חושפים את עומק המשבר של תעשיית הדשנים הם אף דוחים (שוב) את נקודת היציאה ממנו".

מוזאיק, כזכור, דיווחה על נפילה של 89% ברווח הנקי ל-58 מיליון דולר בלבד, מול ציפיות השוק לרווח של 107 מיליון דולר. במגזר הזרחה (פוספט) רשמה מוזאיק הפסד תפעולי של 66 מיליון דולר - לאחר צניחה של 670 דולר במחיר המכירה ברבעון אחד למחיר של 413 דולר לטון ונפילה של 50% בכמויות הנמכרות. במגזר האשלג, החברה דיווחה על מחיר מכירה של 565 דולר לטון ועל צלילה של 63% בכמויות הנמכרות ל-784 אלף טונות בלבד.

לאור העובדה שמוזאיק העריכה כי הביקוש לאשלג לא יתאושש גם ברבעון הבא, מציין רביבו כי "מדובר בהערכה מפתיעה לאור הציפיות בשוק לחזרת החקלאים בארה"ב לרכישות מוגברות של דשנים באביב" - וזאת לאחר שרכשו בהיקפים זעומים בסתיו האחרון. מוזאיק, כזכור, צופה כי שיעורי השימוש באשלג ירדו בשיעור של 20%-30% ב-2009 לעומת השנה הקודמת.

החברה הדגישה את הרתיעה החזקה אצל החקלאים בארה"ב מרכישת דשנים, ובייחוד אשלג, בתקופה הנוכחית, והמנכ"ל ציין כי חקלאים בארה"ב אשר השתמשו בכמויות גבוהות של אשלג בשנים האחרונות פשוט החליטו לדלג כליל על השימוש באשלג השנה. זאת מתוך ידיעה כי לדבר לא תהיה השפעה גדולה מדי על שיעורי התפוקה. "ואנו נשאל", תוהה האנליסט, "הכיצד חברות האשלג ממשיכות להתבצר במחירים האלו לנוכח תגובה כה חריפה בשוק ? ולכמה זמן יחזיקו מעמד?"

לרביבו יש תשובה. לדבריו, התאוששות תבוא לידי ביטוי בכמויות המכירה בפוספט בתקופה הקרובה לא במחיר. מוזאיק מציינת כי מכירות הפוספט השתפרו בשבועות האחרונים וכי היא מתעתדת לחזור ליצור בהיקף שגרתי בהמשך השנה.

עם זאת, החברה לא צופה התאוששות משמעותית במחיר דשני הפוספט ותיאלץ להמשיך במחיקות במגזר זה בגין חומרי הגלם. בעניין זה, מבקש רביבו להזכיר כי החוזה האחרון שחתמה הודו לרכישת חומצה זרחתית ב-630 דולר והירידה במחירי סלע הפוספט תקשה על מחירי דשנים אלו להתרומם עם החזרה לשוק של שחקנים חדשים.

האנליסט מבקש להסב את תשומת הלב גם לחששות מפני שינוי מבני לרעה בביקוש לדשנים. בשיחת הוועידה הועלו חששות כי אנו בפני תקופה בה תירשם נסיגה מתמשכת בשיעורי השימוש בדשנים במדינות המפותחות. הסיבות העיקריות נובעות מהתגברות השימוש בזרעים מהונדסים והתפתחות הטכנולוגיות המאפשרות שימוש יעיל ומדוד יותר בדשנים ("חקלאות מדייקת").

לדבריו, אלו מפחיתים את חששות החקלאים מהפגיעה ביבולים לאחר שימוש חסר בדשנים. החברה למעשה הסכימה עם חלק מטענות אלו אך טענה כי היא מאמינה שהירידה בתפוקות בו תבוא וכי הגורם המרכזי העומד מאחורי החולשה בשוק נעוץ בעודפי ההיצע בשרשרת ההפצה.

"לסיכום", הוא מציין, "ההתאוששות שוק האשלג עדיין רחוקה. דוחות מוזאיק ממחישים כי החקלאים פשוט לא מוכנים לשלם את המחירים הנוכחיים על האשלג", ועל הדרך תוקף גם את פוטאש הקנדית - המחזיקה, בין היתר, ב-11.4% ממניות כי"ל. "דוחות מוזאיק הופכים את התחזית השנתית של פוטאש לתלושה מהמציאות. נצפה שם להורדה נוספת בהמשך".

הראל: "חדשה טובה למגזר הדשנים לקראת המחצית השניה של 2009"

אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בהראל פיננסים, סבור אחרת, וממשיך להמליץ על כי"ל ב"משקל-יתר" ובמחיר יעד של 45 שקל - הגבוה ב-25% משער הפתיחה של המניה הבוקר בבורסה בתל-אביב. לדבריו, הגברת ייצור הפוספט על-ידי מוזאיק מהווה "חדשה טובה למגזר הדשנים לקראת המחצית השניה של 2009".

גם אדר מזכיר את דו"חות מוזאיק לרעה, ומזכיר כי התוצאות כוללות בין השאר הפחתות מלאי הנובעות מפעילות ההפצה שלה בשווקי העולם (פעילות ה-OFF-SHORE). מוזאיק הודיעה על הפחתת ייצור של מיליון טון אשלג (בנוסף להפחתה קיימת של מיליון טון), עליו אומר אדר כי "מהלך זה אינו מפתיע, לאור הקיפאון היחסי בשוק האשלג - והודעת פוטאש בחודש שעבר על הרחבת השבתת הייצור שלה".

לאור העובדה שהמפיצים מבצעים מכירות, אולם אינם מצטיידים במלאי חדש - מתוך ציפיה להפחתה נוספת במחיר האשלג, הוא מציין כי יתכן ובעונה הבאה יווצר מצב בו המלאים אצל המפיצים יהיו אפסיים. "מוזאיק סבורה כעת שהחוזה עם הסינים וההודים יחתם במחצית השנה. להערכת החברה המלאי הכולל בסין עומד על 3.6-4.6 מיליון טון, מתוכו כ- 1.6 מיליון טון בנמלים. לאור השונות בהערכות המלאי בסין אנו ממליצים לקחת אותן בעירבון מוגבל יחסית תוך שניתן להסתמך במידה גבוהה יחסית על הכמות הנמצאת בנמלים", כתב בסקירה. "תמונת המצב נותרה כשהיתה, ואנו מעודדים מהערכות מוסאיק בנוגע למגזר הפוספט", סיכם.

דוח ה-WASDE

בתוך כך, משרד החקלאות האמריקאי פרסם את דו"ח ה-WASDE לחודש אפריל, דו"ח חודשי ובו צפי להיצע והביקוש העולמי ביחס להיקף יבולי סחורות חקלאיות. מהדו"ח עולה כי יחס המלאי לשימושים עלה במעט לרמה של כ-20%, אולם התמהיל הפנימי מראה על ירידה ביחס בתירס ובסויה. כמו כן עדכן משרד החקלאות האמריקני כלפי מעלה את תחזית מחירי הסחורות סויה ל-9.25-10.05 דולר לבושל (לעומת תחזית קודמת של 8.85-9.85 דולר) ותירס 4-4.4 דולר לבושל (לעומת 3.9-4.3 דולר).

כילכיל