הצעת הרשות לני"ע: כל יועץ השקעות ישלם אגרה שנתית של 5,000 ש' לעומת 4,200 ש' לכל היועצים בחברה עד כה

יועצי השקעות עצמאיים ואלו העובדים בבנקים יידרשו לשלם אגרה בסכום כפול של כ-1,400 שקל ; ביחס לחברות ניהול תיקים מוצע כי האגרה לא תעמוד על סכום קבוע אלא תיגבה אגרה דיפרנציאלית לפי שווי הנכסים המנוהל

רשות ניירות הערך מתכוננת לבצע רפורמה בשיטת גביית האגרות במסגרת תקנות הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות. במסגרת הרפורמה מציעה הרשות לבצע שינויים באגרות ובמנגנון האגרות המוטלות על מבקשי ובעלי רשיון, בין היתר מוצע לקבוע אגרות דיפרנציאליות על בעלי הרשיון. כיום מוטלת אגרה שנתית זהה על כל היחידים בעלי הרשיון בסך של כ-700 שקל לשנה. כמו כן מוטלת אגרה זהה על כלל התאגידים בעלי הרשיון בסך של כ-4,200 שקל.

ברשות ני"ע מבקשים באמצעות התיקון לקבוע אגרות דיפרנציאליות בדומה לאגרות המוטלות על גורמים אחרים המפוקחים ע"י הרשות (בהן תאגידים ומנהלי קרנות הנאמנות). ולתקן, לדיבריהם, עיוות הקיים כבר שנים, בסכומי האגרות הנמוכים המוטלים על בעלי רשיון.

על פי ההצעה יחידים המועסקים במסגרת חברה בעלת רשיון ימשיכו לשלם אגרה שנתית כפי שהם משלמים היום בסך כ-700 שקל, אך יועצי השקעות עצמאיים ויועצי השקעות העובדים בתאגידים הבנקאיים יידרשו לשלם אגרה בסכום כפול, הינו כ-1,400 שקל. זאת לאור העובדה כילגביהם לא מתקבלת אגרה נוספת מהתאגיד.

לגבי תאגידים העוסקים בייעוץ השקעות או שיווק השקעות, אשר כיום משלמים אגרה קבועה בסך כ-4,200 שקל, מוצע כי תאגידים ישלמו אגרה לפי מספר בעלי הרשיון המועסקים אצלם: סך של 5,000 שקל אגרה שנתית לכל בעל רשיון, אך לא פחות מ-10,000 שקל.

לגבי חברות ניהול תיקים: מוצע כי האגרה השנתית לא תעמוד על סכום קבוע לכל החברות, כקבוע היום, אלא תיגבה אגרה דיפרנציאלית לפי שווי הנכסים המנוהל של החברה, וזאת על פי ארבע מדרגות:

דרגה א': עבור עד 50 מיליון שקל הראשונים של שווי הנכסים המנוהל - אגרה קבועה בסך 10,000 שקל.

דרגה ב': עבור כל שקל נוסף מעל ל-50 מיליון שקל ועד 500 מיליון שקל - החלק ה-1/10,000 משווי נכסים זה.

דרגה ג': עבור כל שקל מעל 500 מיליון שקל ועד 5 מיליארד שקל - החלק ה-1/15,000 משווי נכסים זה.

דרגה ד': עבור כל שקל מעל ל-5 מיליארד שקל - החלק ה-1/20,000 משווי נכסים זה.

הרשות לניירות ערך פרסמה באתר www.isa.gov.il את טיוטת ההצעה ומזמינה את הציבור להעיר את הערותיו עד ה-10 במאי.