משרד הביטחון נותן יד חופשית לתעשיות הביטחוניות לטפח קשרי סחר ארוכי טווח עם ברזיל

ברזיל נחשבת בישראל כמעצמה אזורית חשובה בסימן עליה ונבחנים שיתופי פעולה גם בתחום המחקר והפיתוח בין התעשיות הבטחוניות של החברות בשיתוף תע"א ואלביט מערכות

משרד הביטחון נותן יד חופשית לתעשיות הביטחוניות בישראל לטפח קשרי סחר ארוכי טווח עם ברזיל. המשרד מעודד את החברות הישראליות למכור לברזיל מערכות קרביות ולהעביר טכנולוגיות מתקדמות לחברות ברזיליות.

לפי ידיעה במגזין, דיפנס ניוז, ברזיל נחשבת בישראל כמעצמה אזורית חשובה בסימן עליה, עם תעשיות שמאופיינות בטכנולוגיות מתקדמות, ועם תקציב ביטחוני, שעולה בקנה אחד עם צרכי המודרניזציה של צבא ברזיל.

"ברזיל היא שוק יעד מרכזי ושותף מבטיח", אמר מאיר שליט, סמנכ"ל סיב"ט, המחלקה לסיוע ויצוא ביטחוני במשרד הביטחון, לדיפנס ניוז. "חברות ישראליות אינן מבקשות למכור לברזיל אלא לפתח ולטפח שותפויות בקנה-מידה מלא עם התעשיה הברזילית, שנחשבת מתקדמת מאוד".

לדברי השבועון, עשוי מגזר החלל לשמש קרש קפיצה פוטנציאלי לשת"פ בין התעשיות של שתי המדינות. ישראל מוכנה לפתח בשת"פ עם הברזילים לוויין צילום ברזילאי במתכונת לוויין המכ"ם הצבאי הישראלי TecSAR, והלוויין האלקטרו-אופטי אופק בעל יכולת הרזולוציה הגבוהה. תחום אחר עם פוטנציאל גבוה לשת"פ בן ישראל לברזיל הוא מגזר המל"טים. אלביט מערכות ותע"א צפויות להתחרות זו בזו כדי לקבל פלח משוק זה בברזיל.

תחומים נוספים לשת"פ אפשרי: ביטחון המולדת. הניסיון שנצבר בישראל באבטחת גבולות ובמאבק בטרור עשוי לסייע לברזיל במאמציה הנמשכים לשים קץ להברחת סמים, להברחות באמצעות ספינות תוך ניצול קו החוף הארוך ולאיומים אחרים.

הזמנות מברזיל היו פחות מ-5%, כ-200 מיליון דולר, מצבר הזמנות גלובלי בסך 1.6 מיליארד דולר שרשמו התעשיות הביטחוניות בישראל ב-2008. שליט הביע תקווה שפלח ההזמנות מברזיל יגדל במאות מיליוני דולר כל שנה בשנים הבאות.

סיב"ט ו-11 חברות ביטחוניות ישראליות השתתפו בכנס המקצועי השנתי של התעשיות הביטחוניות והחלליות באמריקה הלטינית (LAAD), שנערך בריו דה ז'נרו.

בין החברות הביטחוניות בישראל, אלביט היא החברה בעלת הנוכחות הגדולה ביותר בשוק הברזילי. היא מחזיקה חברה-בת, אירו-אלקטרוניקה (AEL), ומקיימת יחסי שת"פ ותיקים עם עם אמבראר, יצרנית המטוסים הגדולה ביותר בברזיל. בשמונה השנים שחלפו, הכניסה פעילות אלביט בברזיל מאות מיליוני דולר, החל בעסקה שנחתמה ב-2001 לשדרג מטוסי אף 5 של חיל האוויר הברזילי. אשתקד קיבלה אלביט מאמבראר חוזה בשווי 187.5 מיליון דולר לשדרוג מפציצי AMX של חיל האוויר הברזילי. 70 מיליון דולר מסכום משווי החוזה נותבו לאלישרא לאספקת מערכות לוחמה אלקטרונית למטוסים המשודרגים.

תע"א חתמה באחרונה על הסכם לכינון מיזם משותף עם קבוצת סינרג'י מברזיל לפיתוח ושיווק מוצרים ביטחוניים באמריקה הלטינית.