וול סטריט ננעלה בירידות החדות ביותר מזה כחודש וחצי: ה-S&P 500 נפל ב-4.3%; בנק אוף אמריקה צנחה ב-24.3%

גלובס tv הנאסד"ק צנח ב-3.9% ; "מדד הפחד" זינק ב-15.9% ; סיטיגרופ נפלה ב-19.45% ; AIG צנחה ב-20.4% ; אורקל ירדה ב-1.3% וסאן זינקה ב-36.8% ; אלווריון נחלשה ב-8.7% ; טבע איבדה 1.2%

הבורסה בוול סטריט נסחרה היום (ב') בפתיחת שבוע המסחר בירידות שערים חדות ורשמה את הירידות היומיות החדות ביותר מאז החל הראלי בן 6 השבועות. המשקיעים חששו למצבם של הבנקים הגדולים - על רקע הפסדי האשראי ההולכים ומתרחבים. בנוסף, היו חששות כי מחירי סחורות נמוכים עלולים לגרור מטה את מניות האנרגיה והיצרניות הגדולות.

המדדים המובילים רשמו ירידות שערים חדות, בטווח שבין 3.6% לבין 4.3% בהובלת מדד ה-S&P 500. המניות שבלטו הן בראש ובראשונה מניות המגזר הפיננסי, ואחריהן מניות הטכנולוגיה, ומניות האנרגיה.

ברקע למסחר, היה מתח מהול בחרדה, משטף של דו"חות רבעוניים מחברות מובילות, וביניהן בנקים גדולים. נראה כי מתיחות זו, למרות דיווחים מלפני פתיחת המסחר שהפתיעו את הצפי והצביעו על ביצועים טובים, גברו על החדשות הטובות שהגיעו היום מזירת הרכישות והמיזוגים. במקרה של בנק אוף אמריקה, אומנם הרווחים זינקו ברבעון הראשון, אך הם מתקזזים ע"י המחיקות שנאלץ לבצע בגין הלוואות שלא ניתנות להחזר.

רעידת אדמה בזירת הרכישות והמיזוגים

למי שחשב כי רכישת סאן מיקרוסיסטמס על-ידי IBM תסמן שינוי קיצוני בשוק המחשוב, הרי מה שהתרחש היום בצהריים היווה רעידת אדמה אמיתית. ענקית התוכנה, אורקל , הודיעה כי הגיעה להסכם על רכישת סאן מיקרוסיסטמס תמורת כ-7.4 מיליארד דולר, מחיר המשקף 9.5 דולר עבור כל מניה של סאן. המחיר גבוה במעט מעל למחיר שעל-פי הערכות הציעה IBM תמורת סאן רק לפני כחודש, כ-7 מיליארד דולר עבור החברה. העסקה, שאמורה להיסגר בקיץ, מהווה פרמיה של 42% על מחיר סאן אתמול - 5 מיליארד דולר. שווי אורקל - 95 מיליארד דולר.

לסנטימנט השלילי היום הוסיפו גם הנתונים מזירת המאקרו, שאותתו על כך שהמיתון בארה"ב צפוי להימשך לפחות בחודשי הקיץ - כך עלה מהמדד המשולב לחודש מארס שפורסם מעט לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט. המדד, המקבץ את האינדיקטורים המובילים בארה"ב, והמהווה את האינדיקציה לכיוון הכלכלה האמריקנית ל-3-6 החודשים הבאים, ירד במארס מעבר לצפי המוקדם. עם זאת, בהודעה של משרד המסחר נמסר כי העוצמה של המיתון עשויה להתמתן בחודשים הקרובים.

המשקיעים בוול סטריט מחפשים סימנים חיוביים לגבי מצבה של הכלכלה האמריקנית, לאחר ששוקי המניות בוול סטריט זינקו ב-6 השבועות האחרונים בכ-20% לעומת שיעורי השפל השנתיים שרשמו המדדים רק לפני מספר חודשים. כמה משקיעים אף חוששים, כי העליות האחרונות באו מהר מדי מכדי לסמן מגמה.

אובמה: "אבטל תוכניות ממשלתיות שהתגלו כבזבזניות או בלתי יעילות"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר בסוף השבוע כי בישיבת הקבינט שתערך השבוע, בכוונתו לבקש מראשי המחלקות והסוכניות השונות להגיש לו תוכניות מפורטות לקיצוץ בתקציב שניתן להם. אובמה אמר כי בכוונתו להגיש את בקשותיו לקיצוץ בתקציבים כבר בישיבה הקרובה.. נשיא ארה"ב מחפש דרכים שונות לצמצם את הוצאות הממשלה ההולכות וגדלות ככל שהמשבר הפיננסי מעמיק. "בשבועות הקרובים, בכוונתי להכריז על ביטולן של עשרות תוכניות ממשלתיות שהתגלו כבזבזניות או בלתי יעילות", אמר הנשיא האמריקני. "במהלך הנוכחי לא אחוס על פרות קדושות ועל תוכניות אזוטריות. ברחבי אמריקה כולה, משפחות מקבלות החלטות קשות והגיע הזמן שהממשלה שלהן תעשה את אותו הדבר".

כ-10% מהחברות במדד ה-S&P 500 דיווחו עד כה, ולפי דו"חות אלו, רווחי הרבעון הראשון של החברות התכווצו ב-37.4%. בשבוע הקרוב ידווחו 28% מהחברות במדד. היום והשבוע הקרוב יהיו דלים בנתוני מאקרו, ולכן "בהינתן עובדה זו, דו"חותיהן של החברות יהיו בקדמת הבמה", אמר פיל אורלנדו, אסטרטג שווקים בכיר ב-Federated Investors.

"עוד שבוע, עוד ביצועים חיוביים של המניות - זה הופך לשגרה. ההנחה היא כי החלק הקל של התיקון בשוק המניות כבר קרה, ורק אחדים, יחסית, נהנו ממנו", אמר דייוויד שאירפ מ-JP מורגן.

לדברי אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים "כנראה שלמרות שהמשבר הריאלי יימשך עד לסוף השנה, ואולי אף ל-2010, קיימים הרבה מאד סימנים שמשהו משתנה בכלכלה ולא רק בשוק ההון.

מחקר של ה"וול סטריט ג'ורנל", שעשה שימוש בנתוני האוצר, העלה כי הנהנים הגדולים ביותר מעזרת משלמי המיסים הלוו, או מיחזרו, פחות הלוואות בפברואר בהשוואה לאוקטובר. המחקר מצא ירידה של 23%.

AIG - בור ללא תחתית

בידיעה נפרדת, נודע היום כי הממשל האמריקני שוב מזרים ל-AIG כספים: 29.8 מיליארד דולר במשך 5 שנים - בכפוף להגבלות. במשך התקופה לא תוכל AIG להגיש בקשה להגנה מפני נושים, ויוטלו מגבלות על תגמול בכיריה ועל סעיפי ההוצאות - לרבות על שתדלנות. תנאי נוסף הוא אחזקה של משרד האוצר בלמעלה ממחצית מזכויות ההצבעה בחברת הביטוח הגדולה בעולם.

שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, אינו צופה גל נוסף של קריסת בנקים גדולים בארה"ב. לדבריו, הממשל האמריקני מוכן לתמוך בגיוסי הון של מוסדות פיננסיים במקרה הצורך, כך אמר בריאיון שהעניק לעיתון היפני "אסהי שינבון". גייתנר הוסיף כי הממשל מוודא שהמערכת הפיננסית יציבה ושהבנקים עומדים בהתחייבויות שלהם. בנפרד מכך, דונלד קוהן, סגן יו"ר ה'פד', אמר כי למהלכיו של הפדרל ריזרב לשפר את התנאים בשוק האשראי ולתמוך במערכת הפיננסית לא תהיה השפעה מזיקה וארוכת טווח על הכלכלה האמריקנית.

בנאום שנשא במהלך כנס באוניברסיטת וונדרבליט, קוהן אמר כי במהלך 20 החודשים האחרונים, הצעדים בהם נקט ה'פד' היו "הכרחיים, בטוחים ואפקטיבים. הם לא יובילו להשפעות לוואי בלתי רצויות".

הדאו-ג'ונס איבד 3.6% ל-7,841נק', ה-S&P 500 צנח ב-4.3% ל-832 נק', הנאסד"ק נחלש ב-3.9% ל-1,608 נק', "מדד הפחד" VIX זינק ב-15.44% ל-39 נק'.

זירת המאקרו

ב-17:00, שעון ישראל, פורסם המדד המשולב, המקבץ את האינדיקטורים המובילים בארה"ב, לחודש מארס. המדד ירד במארס ב-0.3%, כאשר הצפי היה לירידה של 0.2%, בהמשך לקיטון של 0.4% בפברואר. נתון זה מהווה את האינדיקציה לכיוון הכלכלה ל-3-6 החודשים הבאים.

במסחר בבורסת הסחורות בניו-יורק, החוזים העתידיים על נפט גולמי למסירה במאי צנחו ב-8.8% לרמה של 45.88 דולר לחבית.

מניות בכותרות

ענקית התוכנה אורקל הסכימה לרכוש את סאן מיקרוסיסטמס תמורת 7.4 מיליארד דולר. שתי המניות צפויות לרכז ענין רב.

בנק אוף אמריקה הצליח להשאיר מאחור את כל תחזיות האנליסטים, כששילש את רווחי הרבעון הראשון, שהסתכמו ב-4.25 מיליארד דולר. הכנסות הבנק גדלו ב-33.2% ל-36.1 מיליארד דולר, אף הן מעבר לתחזיות.

בקרב מניות הטכנולוגיה, ידווחו IBM וטקסס אינסטרומנטס . IBM צפויה להציג עלייה מזערית של 1.2% ברווחי הרבעון הראשון ל-1.66 דולר למניה, ואילו TI צפויה לעבור להפסד של 3 סנט למניה.

רווחיה של בוסטון סיינטיפיק צפויים לקטון ב-29.4% ל-12 סנט למניה.

אלי-לילי דיווחה היום, לפני המסחר, על גידול של 23% ברווחיה ברבעון הראשון ל-1.31 מיליארד דולר, או 1.2 דולר למניה. אנליסטים ציפו ל-99 סנט למניה.

ארבעה בנקים אמריקנים, ובהם סיטיגרופ וגולדמן זאקס , מעוניינים לפתוח סניפים באיראן. כך דיווח היומון האירני "ג'אאם אל ג'אם". הבנקים הגישו בקשה רשמית לפתיחת סניפים במדינה, לבנק המרכזי של איראן (CBI), לפני כ-20 יום.

יצרנית המשקאות הקלים פפסיקו הציעה לרכוש את חברת הביקבוק פפסי בוטלינג תמורת 29.5 דולר למניה ואת פפסי אמריקז ב-23.7 דולר למניה. שתי ההצעות משקפות פרמיום של 17% ממחיר הנעילה בשבוע שעבר. פפסיקו דיווחה היום כי רווחיה ברבעון הראשון ירדו ב-0.87% ל-1.14 מיליארד דולר, או 72 סנט למניה.

שתי ענקיות התרופות, פייזר וגלקסו-סמית'-קליין , הודיעו בסוף השבוע על שיתוף פעולה חדשני, במסגרתו יקימו את החברה המובילה בעולם שתתמקד בתרופות לטיפול ב-HIV. בתוך כך, גלקסו קרובה לביצוע עסקה לרכישת מעבדות Stiefel, חברה אמריקנית פרטית שמייצרת מוצרים לטיפול בעור, תמורת כ-3 מיליארד דולר. ה"וול סטריט ג'ורנל", שציטט גורמים בלתי מזוהים המקורבים לנושא, דיווח אתמול (א') כי ייתכן שהעסקה תוכרז כבר היום.

בתוך כך, גלקסו-סמית-קליין, הודיעה היום על רכישת מעבדות Stiefel, חברה אמריקנית פרטית שמייצרת מוצרים לטיפול בעור. חברת התרופות תשלם לפחות 2.9 מיליארד דולר. גלקסו נוטלת חוב של 400 מיליון דולר, ובנוסף, תשלם עד 300 מיליון דולר נוספים בכפוף לביצועים.

מניות האנרגיה הגדולות בלטו על רקע צניחת מחירי הנפט בבורסת הסחורות בניו-יורק. בינהן נציין את אקסון מובייל , ואף את אלון USA הישראלית.

UBS, הבנק הגדול ביותר בשוויץ, שהודיע לאחרונה על פיטורי עובדים, דיווח היום כי בכוונתו למכור את חטיבת ההשקעות הברזילאית פקטואל לאנדרה אסטב, מנכ"ל BTG, והמנהל לשעבר של החטיבה, תמורת 2.5 מיליארד דולר.

ה"פייננשל טיימס" מדווח כי ג'נרל מוטורס תמכור את גרעין השליטה באופל, בתמורה להתחייבות להשקיע בחברה חדשה שתקים באירופה.

ישראליות מעבר לים

אנליסטים (5) צופים שמלאנוקס תציג היום ירידה של 64% ברווחי הרבעון הראשון ל-9 סנט למניה.

במגזין האמריקני בארונ'ס סבורים שיש למניית טבע עוד דלק לעליות נוספות. בכתבה שפורסמה בסוף השבוע האחרון, מוזכרות טבע וחברת תרופות גנריות נוספת, מיילן, ככאלה שנמצאות "בצד הנכון של המפה הפוליטית" בארה"ב. לחברות הגנריות יש תפקיד משמעותי בתוכניתו של הנשיא ברק אובמה, ובתוכניות דומות במדינות אחרות, לקצץ בהוצאות העצומות בתחום הבריאות.

אלווריון מתכננת מהלך של צמצומים, שבמסגרתו יפוטרו כ-50 מעובדי החברה, כשרובם בישראל. החברה מעסיקה כ-890 עובדים ולא מתכוונת לפי שעה לסגור חטיבות בחברה, אלא רק לצמצם את מספר העובדים.

בי.וי.אר מערכות הודיעה היום כי היא עברה ברבעון הרביעי לרווח של חצי מיליון דולר. גם ב-2008 עברה החברה לרווח, של 1.6 מיליון דולר. ההכנסות לרבעון הרביעי טיפסו ב-144% והסתכמו ב-8.3 מיליון דולר.

דניאל מירון, אנליסט הטכנולוגיה של RBC, אמר על מניית נייס כי "בטווח הקצר היא תעצור 'לנשום אוויר', אבל בטווח הארוך עד שנה וחצי יש לה סיכויים טובים". לדעתו, ראות נמוכה להמשך השנה מאפיינת את בלופניקס , אלוט תקשורת , אלווריון , וולטייר ואורכית , ויש לו ביטחון נמוך ביכולתן לעמוד בתחזיות השוק להמשך. בנוסף, לאחר עלייה של 31% מתחילת השנה, ממליץ מירון לממש את האחזקות בפאנדטק , אך מסייג. "ייתכן שהצעת מיזוג או ניסיון השתלטות יוכלו לדחוף את המניה גבוה יותר".

אלביט מערכות ותע"א צפויות להתחרות זו בזו כדי לקבל פלח משוק המל"טים בברזיל.

[לארביטראז'][לטבלת ישראליות בעולם]