הבנק העולמי מזהיר: המשבר העולמי הופך לאסון הומניטרי; העביר למקסיקו 205 מיליון דולר כדי לטפל בשפעת החזירים

הבנק העולמי חושש כי 50 מיליון איש ברחבי העולם יגיעו למצב של עוני קיצוני ; רוברט זואליק: "מדינות העולם השלישי עלולות לספוג את הגל השני והשלישי של המשבר הנוכחי"

הבנק העולמי הזהיר כי המשבר העולמי הופך לאסון עבור המדינות העניות, ודחק במדינות המפותחות לזרז את העברת הכספים למדינות הזקוקות לכך. הבנק העולמי חושש כי 50 מיליון איש ברחבי העולם יגיעו למצב של עוני קיצוני.

נשיא הבנק העולמי, רוברט זואליק, אמר כי "מדינות העולם השלישי עלולות לספוג את הגל השני והשלישי של המשבר הנוכחי". זואליק הודה כי אף אחד אינו יודע מתי המשבר יסתיים ומתי תבוא ההתאוששות.

"התחלנו להפנים שהעולם מתמודד עם משבר שלא היה דומה לו בעבר. עניים עלולים לסבול במידה הרבה ביותר ועל כן יש לפעול עכשיו כדי למנוע אסון אנושי".

בנוסף, הבנק העולמי הסכים להעניק למקסיקו הלוואות בשווי כולל של 205 מיליון דולר, כדי לסייע לה להיאבק בהתפשטות של שפעת החזירים. כך מסר שר האוצר של מקסיקו, אוגוסטין קרסטנס. 25 מיליון דולר מסכום זה יועברו למקסיקו לאלתר, כדי שהממשלה תוכל לרכוש תרופות וציוד לזיהוי הווירוס שכבר גרם ככל הנראה למותם של 81 בני אדם במקסיקו.

שפעת החזירים פוגעת בפזו, בתירס, בחיטה, בחברות התעופה והספנות, אך מיטיבה עם ענף הבריאות.

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר פגישות האביב של הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, אמר קרסטנס כי עדיין מוקדם מדי להעריך את השפעתה הכלכלית של המגיפה, אך "יש לה פוטנציאל גבוה לגרימת שיבושים".

בארה"ב זוהו 20 מקרים של שפעת החזירים שקשורים ככל הנראה להתפרצות המחלה במקסיקו, לפי נתוני המרכזים לפיקוח ולמניעה של המחלה בארה"ב. שלשום (שבת) הודיע ארגון הבריאות העולמי הפועל מז'נבה, כי לנוכח התפרצות המחלה במקסיקו ובארה"ב, יש לבצע בדחיפות הערכה של פוטנציאל הווירוס לחולל מגיפה עולמית ראשונה זה 41 שנה. הארגון, ששייך לאו"ם, ערך פגישת חירום והחליט כי יש צורך בראיות נוספות כדי להחליט אם להעלות את דרגת אזהרת החירום מפני מגיפה.