מנכ"ל פאנדטק: "יש לנו עכשיו רגע לנשום ולהכין את עצמנו לעתיד"

4 שבועות לאחר תום הרבעון הראשון ושבועיים וחצי לפני שיחשוף את תוצאותיו, התיישבנו לשיחה עם ראובן בן-מנחם - ומצאנו מנכ"ל שבוחר כמעט תמיד לראות את חצי הכוס המלאה

לקוחותיה מגיעים מהמגזר הפיננסי שנפגע אנושות ממשבר האשראי, אך היא לא איבדה אף לקוח. מנייתה עלתה בשיעור של 55% בחודשיים האחרונים, אך בעבר היא כבר קיבלה הצעות רכישה לפי מחירים כמעט כפולים. היא צופה רבעון ראשון חלש אך שיפור ברבעון השני, והיא חווה האטה בעסקיה אך ממשיכה לבצע רכישות ואף מגייסת עובדים חדשים. חברה של ניגודים, כזו היא פאנדטק , המספקת פתרונות תוכנה לסליקה אלקטרונית ועיבוד תשלומים למוסדות פיננסיים, ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 130 מיליון דולר.

"אנחנו מוכרים את הפתרונות שלנו לבנקים, שעדיין לא ממש יצאו מהמשבר, וברור שזה משפיע על ההכנסות שלנו", אומר מייסד ומנכ"ל החברה, ראובן בן-מנחם, בראיון מיוחד ל"גלובס". "מצד שני, אנחנו ממשיכים להיות מובילים בתחום, וכשתהיה התאוששות גם אנחנו נתאושש - בין אם זה יקרה ברבעון השלישי של 2009 או ברבעון השלישי של 2010. עד אז, כחברה יציבה בעלת הכנסות קבועות, אנחנו מנצלים את ההאטה לשיפור פנימי", מוסיף בן-מנחם.

ולא, במקרה של פאנדטק, "שיפור פנימי" זה לא ביטוי מכובס לפיטורי עובדים. בתחילת השנה, על רקע המשבר העולמי, פאנדטק קיצצה עד 10% בשכר העובדים המשתכרים מעל 20 אלף שקל בחודש, ובן-מנחם הבטיח אז שלא יפטר בישראל. "מבטיחים כשאפשר להבטיח ולקיים, והרגשנו שאנחנו יכולים", אומר בן-מנחם. "אנחנו לא חושבים שהעסק מתמוטט במשבר הזה. יש האטה, אבל בנקים ימשיכו להתקיים והמוצרים שלנו ימשיכו להיות מובילים. אנחנו מאמינים שההאטה זמנית".

אף אחד הרי לא יכול להתחייב מתי תגיע ההתאוששות, גם לא בן-מנחם, ולכן בינתיים הוא מכין את פאנדטק ליום שבו הבנקים יחזרו לצרוך את פתרונותיה כבעבר, ומספר על גיוס של 20 עובדים חדשים בקירוב בישראל - תוספת של 10% למצבת כוח האדם המקומי. "היום אפשר להשיג עובדים במחירים שפויים יותר", הוא אומר. "אנחנו מגייסים אנשים מתחום ניתוח המערכות ומתכנתים מנוסים, ומחפשים אנשים טובים ולויאליים, שיישארו בחברה ולא יעזבו מיד כשמצב השוק ישתפר. למרות שעדיין לא ראינו גידול משמעותי בביקושים, אנחנו מאמינים בהתאוששות. הכשרה של עובד לוקחת מספר חודשים, ולכן עכשיו זה הזמן הנכון לגייס".

ועד שתגיע ההתאוששות, מה היא מידת הפגיעה של המשבר בפאנדטק?

"מעצם העובדה שאנחנו מוכרים לבנקים, אנחנו חווים האטה. לא איבדנו לקוחות, ואנחנו מרגישים שלקוחות פוטנציאליים ממשיכים להתעניין במוצרים שלנו. עם זאת, תהליכי המכירה הפכו ליותר ארוכים. פאנדטק עוסקת בליבה של תחום הבנקאות, בבנקאות המסורתית ולא במגזרים האקזוטיים שנפגעו יותר. התחום שלנו מאוד מושפע משינויי רגולציה, וברוך השם השינויים נמשכים, בעיקר באירופה".

"מעלים מחירים מדי שנה"

פאנדטק צמחה בחמש השנים האחרונות בשיעור ממוצע של 20.5%, ואת 2008 היא סיימה עם הכנסות של 121 מיליון דולר ורווח נקי של 1.2 מיליון דולר (רווח של 8.9 מיליון דולר Non GAAP). התחזית שמסרה החברה לרבעון הראשון אכזבה את שוק ההון - הכנסות של 25.5 עד 26.5 מיליון דולר והפסד על בסיס GAAP - אך ברבעון השני צופה החברה שיפור עם הכנסות של 27.7 עד 29.2 מיליון דולר. אחד הגורמים לירידה בהכנסות החברה הוא התנודתיות בשערי המט"ח, מכיוון שחלק ניכר מהכנסותיה הוא במטבעות אירופיים שירדו ביחס למטבע האמריקני.

הרבעון הראשון יהיה נקודת השפל?

"אי אפשר לדעת. באופן מסורתי, הרבעון הראשון הוא חלש יותר. הבעיה העיקרית היא שלקוחות גדולים האטו את פעילותם ומשקיעים פחות בהרחבתה, ולקוחות חדשים נכנסים יותר לאט - אך שום פעילות לא נפסקת לגמרי".

נכון להגדיר את 2009 כשנה אבודה?

"שום שנה אינה אבודה. המיקוד השנה יהיה על הסתכלות פנימית ושיפור איכויות החברה. יש לנו עכשיו רגע לנשום ולהכין את עצמנו לעתיד, ולכן זו שנה מצוינת ולא אבודה. כל הזמן גדלנו וגדלנו ולא היה לנו זמן להסתכל אחורה ולשפר".

בשונה מחברות אחרות, פאנדטק אינה נתקלת בניסיונות של לקוחות קיימים להשיג ממנה הנחות. "יש לנו הסכמים ארוכי טווח שכוללים גם דמי אחזקה", מסביר בן-מנחם. "אופי המערכת של החברה הוא שהיא Mission Critical - אי אפשר להפסיק לעבוד איתה, ולא נוטים להוציא מערכת ולהחליף אותה באחרת. אנחנו נוהגים להעלות מחירים מדי שנה והלקוחות נותרים איתנו".

"זה קריטי שנישאר חברה ציבורית"

התחרות עימה מתמודדת פאנדטק מגיעה ממספר חברות, ובהן ACI Worldwide שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 606 מיליון דולר, וגם חברת Dovetail הפרטית. פאנדטק ומתחרותיה חולשות על כמחצית מהשוק, בעוד על המחצית השנייה חולשים בנקים שעדיין מפתחים את המערכות בעצמם, אם כי חלק זה מצטמצם עם השנים.

בנוסף, פאנדטק עושה את צעדיה הראשונים בפעילות חדשה - פתרונות תוכנה לאוטומציה של חשבונות ותשלומים - פעילות אליה נכנסה כשרכשה לפני כשנה את חברת Accountis הבריטית תמורת 5.8 מיליון ליש"ט. "זה עדיין על אש קטנה ואנחנו מקווים שהפעילות תגדל כשמצב הרוח יהיה טוב יותר להשקעות", אומר בן-מנחם.

הפתרונות של Accountis מיועדים ללקוחות Enterprise (חברות עסקיות), ובכך מתרחב מעגל הלקוחות של פאנדטק מעבר למגזר הפיננסי. "אנחנו משווקים את התוכנה באמצעות הבנקים ללקוחות של הבנקים, וכבר חתמנו על חוזה עם Royal Bank of Scotland לשיווק המערכת", מסביר בן-מנחם. "המערכת מחליפה את הצורך בדואר, ומאפשרת לבנקים לראות את החשבונות שהלקוחות שלהם מקבלים ולהציע להם מימון בהתאם. גם חברת השילוח DHL עובדת עם המערכת שלנו ברחבי 12 מדינות".

עד כמה התחום יתרום להכנסות ולרווח הנקי של פאנדטק?

"זה שוק עצום, אינסופי מבחינתנו, אך עדיין מוקדם מדי לדבר על מספרים. זה תחום חדש לחלוטין ואנחנו עוד לא יודעים להעריך את התרומה שלו להכנסות שלנו. המטרה שלנו היא להוביל את השוק, שאין בו עדיין שחקנים משמעותיים".

Accountis היא לא החברה היחידה שפאנדטק רכשה. מאז הקמתה לפני 16 שנה רכשה החברה 11 חברות, מתוכן ארבע נרכשו מתחילת 2008 בסכום מצטבר של 20 מיליון דולר בקירוב. בסוף 2008 היו בקופת פאנדטק מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 43 מיליון דולר.

פאנדטק הפכה לרוכשת סדרתית.

"המזומן ממשיך 'להתנהג יפה', אז אנחנו ממשיכים לרכוש. האסטרטגיה שלנו ברכישות היא לא לקחת סיכונים, ולמצוא חברות קטנות שלשילוב שלהן איתנו יש פוטנציאל. הדבר הראשון שאנחנו מסתכלים עליו הוא האנשים כי הכימיה איתם חשובה. אחרי זה מסתכלים על הסינרגיה במוצרים".

אז יש יותר הזדמנויות רכישה היום?

"קשה להגיד. חברות טובות לא ממהרות להימכר עכשיו ולא מתפשרות על השווי".

ואם כבר ברכישות עסקינן, לפני כשנה בחרה בעלת השליטה בפאנדטק, כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, להגדיל אחזקותיה בחברה משיעור של 43% לשיעור של 56% דרך הצעת רכש. כיום מחזיקה כת"ש בשיעור של 55.1% מהחברה, ולאחרונה מונה אבי פישר, מנכ"ל כלל תעשיות, ליו"ר פאנדטק.

עד כמה חשוב לך כמייסד וכמנכ"ל שפאנדטק תישאר ציבורית?

"זה קריטי לי, וזה קריטי לעובדים. האופציות לעובדים הן עדיין כלי לשיפור המוטיבציה אצלנו ובחברה פרטית אין להן משמעות. גם לאי.די.בי חשוב שפאנדטק תישאר ציבורית".

מטבע הדברים, בן-מנחם מוצא עוד יתרון באחזקה הגבוהה של כת"ש. "בזמן האחרון היו לא מעט השתלטויות עוינות על חברות ישראליות. אי.די.בי מגינה עלינו מהצעות רכש עוינות. הקבוצה מאמינה בנו ולכן הגדילה אחזקותיה בחברה".