האוצר התקפל: הקמת בית-החולים באשדוד לא תידחה במסגרת חוק ההסדרים

סעיף זה יצא מחוק ההסדרים משום שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), נחשב לאחד התומכים הנמרצים של הקמת בית-החולים באשדוד וממובילי הלובי בכנסת למען הקמתו

משרד האוצר חזר בו מהכוונה לדחות במסגרת חוק ההסדרים את הקמת בית החולים באשדוד לשנת 2020. כך הודיע הבוקר הממונה על התקציבים באוצר, רם בלינקוב.

כפי שהערכנו בימים האחרונים, סעיף זה יצא מחוק ההסדרים משום שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), נחשב לאחד התומכים הנמרצים של הקמת בית החולים וממובילי הלובי בכנסת למען הקמתו - לובי שמורכב בעיקר מהמפלגות החרדיות ומחברי כנסת המזוהים עם העיר אשדוד, כמו ח"כ סופה לנדבר.

ליצמן הבהיר כי לא ייתן יד למהלך של האוצר, זאת למרות שהעמדה המקצועית במשרד הבריאות מתנגדת להקמת בית החולים. עמדת משרד הבריאות נובעת בין היתר מכפל הכובעים שלו: מצד אחד הוא הרגולטור, אך מצד שני גם הבעלים של בית החולים "ברזילי" באשקלון - שעלול להיפגע מהקמת בית החולים באשדוד. גם בית החולים "קפלן" ברחובות, שבבעלות קופ"ח כללית מתנגד באופן מסורתי להקמת ביה"ח, אולם הפעם קולו נדם - ככל הנראה משום שהכללית מתמודדת בעצמה על הקמת ביה"ח באשדוד.

ייתכן כי באוצר ואף במשרד ראש הממשלה ביקשו להימנע מעימות חזיתי נוסף מול עיריית אשדוד והעומד בראשה, ד"ר יחיאל לסרי, שאיים לחדש את הקמפיין נגד האוצר ובעד הקמת ביה"ח. את הקמפיין שהחל בשנה שעברה הובילו באינטנסיביות ובאגרסיביות האופיינית להם צמד יועצי התקשורת מוטי מורל ורונן צור - עד שיצא מכרז רשמי להקמת ביה"ח.

במכרז מתמודדות שלוש קבוצות: קופת חולים כללית (באמצעות מכון מור); קבוצה משותפת בראשות אפריקה ישראל, דניה סיבוס וחברת מיזמים; ורשת "אסותא" שבבעלות מכבי שירותי בריאות. לדברי בלינקוב, ההליך המכרזי ימשיך להתנהל כפי שנקבע. המכרז מקיף את תחומי התכנון, ההקמה, המימון וההפעלה של ביה"ח אשר מיועד להיבנות על גבי קרקע של 70 דונם שנמצאת בבעלות עיריית אשדוד ומינהל מקרקעי ישראל. היזם שייבחר במכרז, יתחייב לבנות, לתכנן, לממן ולתפעל את בית החולים, כל זאת בכפוף לתקנות משרד הבריאות. לפי שעה כבר נבנה חלק לא מבוטל מבית החולים, על ידי תרומות מצד עמותות חרדיות המזוהות עם חסידות גור.

בית החולים באשדוד אמור לפעול כך ש-75% מהפעילות בו תהיה ציבורית, ואילו 25% פרטית - בדומה למתכונת הנהוגה בבית החולים הדסה בירושלים. למרות זאת, ייתכן כי בשלב הסופי יקבעו קריטריונים אחרים להפעלת בית החולים.

אשדוד נחשבת כיום לעיר החמישית בגודלה בישראל, המונה כ-230 אלף תושבים. היא העיר הגדולה היחידה ללא בית חולים, ותושביה נאלצים להגיע לבתי החולים באשקלון או ברחובות.