בעקבות פגישת אובמה עם פרס: הממשל שוקל להציע לישראל סיוע רב יותר בבלימת השאיפות הגרעיניות של איראן

הסיוע יהיה בתמורה לתזוזה ישראלית בכיוון מדינה פלשתינית ; אובמה לפרס: מחויבות ממשלי לביטחון ישראל תעמוד בפסגת סדרי העדיפויות של ארה"ב ; פרס לאובמה: איננו יכולים להתעלם מהסכנה הגרעינית האיראנית

ממשל אובמה בוחן אפשרות להציע לישראל סיוע רב יותר בבלימת השאיפות הגרעיניות של איראן בתמורה לתזוזה ישראלית בכיוון מדינה פלשתינית. כך מסר ערוץ החדשות בכבלים פוקס ניוז בעקבות הפגישה אמש (ג') בין הנשיאים ברק אובמה ושמעון פרס בבית הלבן. הידיעה מיוחסת למקורות בוושינגטון.

קודם לכן פורסמו דיווחים שראש מטה הבית הלבן, רם עימנואל, אמר בפגישה סגורה בוועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שהתקדמות בנושא האיראני תלויה בשיחות השלום בין ישראל לפלשתינים.

אך לפי הידיעה בפוקס ניוז, אמרו פקידי ממשל, שדברי עימנואל לא היו אמורים להיות אמצעי לחץ על ישראל. לפי המקורות, אמר עימנואל לחברי השדולה, שלבעלות בריתה הערביות של ארה"ב, ובמיוחד לירדן, יהיה קל יותר לתמוך בסנקציות נוקשות יותר נגד איראן אם תושג התקדמות במגעים לקראת שלום בין ישראל לפלשתינים. הידיעה על דברי עימנואל בפגישה סגורה באייפא"ק פורסמה לראשונה ב-YNET.

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, אמר אתמול על הזיקה כביכול בין מאמץ לבלימת איראן לבין התקדמות במו"מ הישראלי-פלשתיני: "הממשל אינו מאמין שיש פה מצב של או זה או זה. אני חושב שזה די ברור שאם תושג התקדמות בתחום אחד זה זה יסייע בתחום האחר. אבל אפשר לפעול בשני המסלולים בעת ובעונה אחת".

בפגישה בין נשיאי ישראל וארה"ב, אמר אובמה, כי "המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל היא חד- משמעית ותבוא לידי ביטוי במשך כל כהונתי כנשיא... מחויבות זו תעמוד בפסגת סדרי העדיפויות של ארה"ב". משפט זה הוא אחד מכמה ציטוטים מדברי אובמה, שנשיא ארה"ב הסכים לתת להם פומבי.

עוד אמר נשיא ארה"ב לפי הנוסח שהותר לפרסום: "אני מצפה לפגישתי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ובטוח שנוכל לעבוד יחדיו בשיתוף פעולה באופן פרגמטי וחיובי. ברור לי, שנתניהו רואה לנגד עיניו את ביטחונם של אזרחי ישראל כפי שאני רואה לנגד עיניי את ביטחונם של אזרחי אמריקה".

בשיחה עם כתבים ישראליים לאחר הפגישה עם אובמה הדגיש פרס: "אינני רואה שום מקום לקונפליקט בין ארה"ב לישראל ואני מציע להדגיש זאת". הוא ציין, כי מה ששמע מפי הנשיא אובמה היה "מעל המצופה". לדבריו, אובמה התבטא "בצורה יוצאת מן הכלל" על ישראל ובטחונה. פרס אמר, שכל ממשלות ישראל, לרבות הממשלה הנוכחית, ראו ביחסים עם ארה"ב נכס אסטרטגי עליון.

בתגובה על התבטאות של סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אתמול, שבה הוא קרא לישראל לפעול לקראת פיתרון של שתי מדינות, להקפיא את ההתנחלויות, לפרק מאחזים ולהתיר חופש פעולה לפלסטינים, אמר פרס: "מעודי לא שמעתי את ראש הממשלה אומר מילה נגד פיתרון של שתי מדינות. נתניהו אמר לי שיכבד התחייבויות של ממשלות קודמות והתחייבויות אלה כוללות מחויבות לפיתרון של שתי מדינות".

ברמז לציפיות לחילוקי דעות אפשריים בין ירושלים לוושינגטון לגבי סוגיות שנוגעות למו"מ בין ישראל לפלסטינים, סוגיות שביידן איזכר אותן, אמר הנשיא פרס: "נתניהו צריך להקים קואליציה. זו משימה לא קלה. הוא הולך בקצב שלו. כשנתניהו ייפגש עם הנשיא אובמה אני מניח שהדברים יהיו ברורים.
אני מאמין שנתניהו מחפש שלום היסטורי ואני אומר זאת על סמך שיחותי עימו".

"אני בא אליך כנשיא מדינת ישראל כדי להדגיש בפניך שישראל רצה בשלום, שישראל מחויבת לשלום", אמר פרס לאובמה. "שוחחתי ארוכות עם נתניהו לפני בואי לכאן ובפי מסר ברור: ישראל מוכנה להתחיל במו"מ עם הפלשתינים באופן מיידי. ישראל אינה רוצה לשלוט בעם אחר. כיבוש מנוגד לצו המוסרי היהודי".

"אבל אני חושב שאינני צריך לקפוץ לפני נתניהו, צריך להשאיר את הבמה לראש הממשלה", אמר פרס.

הנשיא אמר, כי התריע באזני אובמה על הסכנה הקיומית שנשקפת לישראל מאיראן. "כיהודים אנו צריכים להיות חרדים באופן רציני", אמר הנשיא. "אם היו מטפלים בהיטלר כבר בהתחלה היו ניצלים חמישים מיליון אנשים ובהם שישה מיליון יהודים".

הוא הכריז: "איננו יכולים לתעלם מהסכנה הגרעינית האיראנית. אסור לנו לחזור על הטעות האיומה שהביאה את זועת השואה לעולם". לדבריו, איראן היא בעיה של העולם, אך היא מטרידה אותנו מאוד בגלל ההיסטוריה שלנו כיהודים.

אבל, הוסיף פרס, אם אובמה מאמין שאפשר לעצור את אירן בהתחלה באמצעות מגעים דיפלומטיים, למה לא?

"אני תמיד תומך בניסיון להידבר ולקדם אינטרסים באמצעות מו"מ", אמר נשיא ישראל למארחו. "זה עדיף על פני מלחמה והלוואי שתצליחו למנוע מאיראן להפוך למדינה גרעינית".

פרס אמר עוד, כי הדגיש באזני אובמה שחלק גדול מהעולם הערבי, בעיקר הסונים, רואים את הסכנה לא בישראל אלא באירן. זה שינוי אסטרטגי וצריך לנצל זאת.

אך פרס ציין, כי אינו מציע לקשור בין איראן ובין סוגיות אחרות . לדבריו לא צריכות להיות התניות. אנו יכולים לנהל מו"מ עם הפלסטינים ומו"מ איזורי למען השלום עצמו ולא למען קידום עניינים אחרים.

בתשובה לשאלה האם יוכל להשוות בין הנשיא אובמה לבין קודמו, ג'ורג' בוש השיב פרס: " מה , השתגעתי? אני לא היסטוריון. אני לא מחלק ציונים".