האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של 0.7% ל-4.07 שקלים בפתיחת שבוע המסחר במט"ח

לידר שוקי הון: שוק האג"ח הממשלתיות יגיב למידת היכולת של הממשלה לרסן את גודל הגירעון ; כלל פיננסים: המשק הישראלי נתפס על-ידי המשקיעים הזרים כמשק יציב במיוחד בקרב השווקים המתעוררים

"היום, כבכל יום ראשון, לא מתקיים מסחר בין בנקאי במט"ח. האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של 0.7% לרמה של 4.07 שקלים, בפתיחת שבוע המסחר במט"ח. שערו היציג של הדולר נקבע ביום שישי האחרון על 4.1 שקלים, לאחר שנחלש ב-0.8%.

בסקירה השבועית של לידר שוקי הון, אומרים כלכלני הבנק כי שוק האג"ח יגיב למידת היכולת של הממשלה לרסן את גודל הגירעון. הגירעון בחודש אפריל הסתכם ב-3.2 מיליארד שקל ( 4.7 מיליארד ללא מכירת מרקורי). ללא המכירה החד-פעמית, ההכנסות ממסים ירדו ל-12.6 מיליארד שקל.

כלכלנים מצינים כי התשואות הארוכות ממשיכות לעלות, על רקע ציפייה להתאוששות קרובה בעולם ובישראל, עלייה באינפלציה ועליית ריבית. לדבריהם, שוק האג"ח צופה קדימה, ובהחלט קיימת סבירות לשיפור בכלכלת העולם ובישראל במחצית השנייה של השנה. להערכתם, עליית תשואות צפויה להימשך בתקופה הקרובה לכיוון 5.5%, מה שעשוי ליצור הזדמנויות בשוק.

לבסוף, אומרים בלידר כי המשך רכישות אג"ח על-ידי בנק ישראל תומך בירידה מתונה בתשואות הארוכות, אך בינתיים, שוק האג"ח חושש יותר מקשיי קיצוץ עמוק בתקציב.

כלל פיננסים: ישראל - משק יציב במיוחד

בכלל פיננסים ממתייחסים לדו"ח האינפלציה לרבעון הראשון. "תחזיות הבנק דומות לתחזיות שלנו, אם כי אנו מעריכים כי בשנת 2010 תיתכן צמיחה חזקה יותר, וזאת בעיקר בשל העובדה שהמשק הישראלי נתפס כיום על-ידי המשקיעים הזרים כמשק יציב במיוחד בקרב המשקים המתעוררים, ובהינתן שהמשקיעים בעולם יחזרו להשקיע במשקים המתעוררים - כסף רב יופנה להשקעות בישראל". תחזיות הבנק לצמיחה בשנים הבאות, יצוין, לא השתנו ועומדות על התכווצות של 1.5% ב-2009 וצמיחה חיובית בשיעור של 1% ב-2010.

אשר לאפיק השקלי, כלכלן המאקרו בכלל פיננסים, אורי גרינפלד, אומר כי התשואות באפיק השקלי עלו גם בשבוע האחרון לאורך כל העקום. לדבריו, הסיבה המרכזית לכך היא החששות מגרעונות גדולים, אשר גורמים לעליית תשואות בעקומים בכל העולם, וזאת על אף הרכישות המסיביות של הבנקים המרכזיים. בנוסף, העלייה בציפיות האינפלציוניות וההתאוששות בשוקי האג"ח הקונצרני והמניות גורמות למשקיעים לוותר על אחזקותיהם באגרות החוב השקליות, הנסחרות גם כך ברמת תשואות נמוכה.

"להערכתנו, כיוון שהתשואות הגלומות נמוכות מבחינה אבסולוטית ולאור הנאמר לעיל, ישנו סיכון בהשקעה לטווח ארוך בחלק הארוך של האפיק. אנו ממשיכים להמליץ על אג"ח מסוג גילון, בשל סיום תהליך הפחתת הריבית של בנק ישראל והצורך שלו לעקר את הכספים המוזרמים למשק בתהליך רכישת האג"ח הממשלתי והדולרים". גרינפלד ממליץ על אחזקה של 40% מהתיק באפיק במח"מ קצר.

ולגבי הצמוד - "הכוחות הפועלים על חלקו הארוך של האפיק השקלי פועלים גם באפיק הצמוד, כך שהסיכונים לטווח הארוך גדלו בשבועות האחרונים ולכן אנו ממליצים לקצר מעט את המח"מ באפיק. מצד שני, כיוון שבנק ישראל פועל ביתר שאת להורדת התשואות באפיק הצמוד, אנו מעריכים כי ייתכן שהתשואות אכן ימשיכו לרדת, למרות הסיכונים שהוצגו לעיל". גרינפלד ממליץ על אחזקה של 52% מהתיק באפיק במח"מ של 2-4 שנים, תוך כדי מעבר לאג"ח קונצרניות של חברות בעלות כושר החזר חוב גבוה במיוחד.