מגבילה בכתב, מתירה בע"פ: רונית קן מרחיבה החופש לשת"פ בין מוסדיים בהסדרי חוב

הממונה על ההגבלים קיימה ביום ה' פגישה עם גופים מוסדיים, והבהירה בשיחה כי מותר ליותר מ-3 גופים להתאגד לצורך הסדר חוב, וכי אין חובה לתמלל את הפגישות ; את ההבהרה לגילוי הדעת ממארס לא שינתה ; רשות ההגבלים: "אין כל חדש ב'הקלות' שקן חשפה בפני המוסדיים"

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, נפגשה לאחרונה עם גופים מוסדיים רבים והבהירה כי ברשות ההגבלים רואים בחיוב רב את כוונתם לפעול במשותף לטובת החזרי חוב, במסגרת הסדרי חוב עם לווים. קן הבהירה כי המגבלות החמורות שהשיתה בגילוי הדעת שפרסמה בנושא בנובמבר האחרון, הן רק בבחינת "נמל מבטחים", כלומר אפשרות בטוחה ו-ודאית עבור המוסדיים לצורך ביצוע הסדרי החוב המשותפים להם, אך לא האופציה היחידה.

במסגרת השיחות שקיימה קן עם הגופים המוסדיים בשבועות האחרונים - חלקן בפגישות אישיות ועיקרן בפגישה גדולה שקיימה ביום חמישי האחרון עם שורה ארוכה של מוסדיים, ודבר קיומה נודע ל"גלובס" - הבהירה הממונה כי בפועל אין לה בעיה עם שורה ארוכה של תנאים מקילים, כשהשאיפה ברשות היא שהגופים המוסדיים "יעשו ויפעלו" לטובת הסדרי חוב.

המשמעות היא, שהרשות מאפשרת חופש רב בשיתוף הפעולה בהסדרי חוב בין גופים מוסדיים, מעבר למה שנמסר בגילוי הדעת מנובמבר, ויש כאן המשך של התרת הרסן מצד קן, מעבר להבהרה שלה ממארס בה קבעה כי מהות גילוי הדעת שלה היא שהוא עומד אוטומטית בגדר הגבלות חוק ההגבלים עסקיים.

במסגרת זו, קן הבהירה למוסדיים כי כל עוד מדובר במפגשים בודדים של הגופים לטובת הסדרי חוב, אין לה כל בעיה שיתקשרו ביניהם, וכי במקרה שהסדר החוב מתייחס לפחות מ-10% או 15% מסך התיק שלהם, אין בעיה של הגבלים עסקיים. עוד הדגישה, כי אם אין למוסדיים אינטרס כלכלי בהתחברות, הרי שאין בעיה מבחינת ההגבלים העסקיים.

עד כה, הרשות טענה כי תותר נציגות משותפת של שלושה גופים מוסדיים לכל היותר בכל התקשרות. ואולם, בשיחתה עם המוסדיים אמרה קן כי "שלוש הוא לא מספר קדוש", וכי גם למספר גדול בהרבה של מוסדיים מותר להתאגד לצורך הסדרי חוב. כמו כן, בעוד שבגילוי הדעת קראה קן לתימלול פגישות המוסדיים שלטובת הסדרי החוב, הרי שכעת היא מבהירה כי ניתן להסתפק בתיעוד של הפגישות, ואין חובה לתמללן.

בקרב הגופים המוסדיים, היו שהגדירו את דברי קן בפגישה ביום חמישי כ"פליק פלאק לאחור", כשלדברי גורם מוסדי בכיר "יש סתירה מהותית בין החופש שקן מאפשרת בשיח בעל-פה, לבין הכתוב".

מנגד, ברשות מאמינים שכבר בהבהרה ממארס הובהר שאופציית "נמל המבטחים" שהוצגה בגילוי הדעת המקורי אינה מחייבת, ואינה הדרך היחידה לפעול להשגת הסדר חוב. לפיכך, טוענים ברשות, אין חדש ב'הקלות' שקן חשפה בפני המוסדיים.

מהרשות להגבלים עסקיים נמסר היום בתגובה, כי "הרשות קיימה ביום ה' מפגש עם נציגים מהגופים המוסדיים, כמו גם מפגשים אישיים עם הגורמים הללו בשבועות האחרונים, על מנת להבהיר כי גילוי הדעת שפרסמנו נותן פתח רחב לשיתוף פעולה בין מוסדיים לצורך הסדרת חוב, וכי אין לראות ב'נמל המבטחים' המוצע בגילוי הדעת מנובמבר האחרון מתווה בלעדי להסדר חוב. כפי שנאמר גם בעבר, הרשות רואה בחיוב גם שיתוף פעולה בין גופים מוסדיים להסדרת חוב".