כי"ל

גבוה, מהמקום הכי נמוך בעולם

תעודת זהות

■תחום פעילות: ייצור דשנים, כימיקלים ומוצרים נלווים
■מספר שנות פעילות: 41
■מנכ"ל: עקיבא מוזס
■מספר שנות כהונה: עשר שנים
■שווי חברה: 10.3 מיליארד דולר
■מספר עובדים: 10,684

אחת ההחלטות העסקיות המוצלחות שעשתה משפחת סמי עופר היא רכישת החברה לישראל, לפני כעשור, מידי משפחת אייזנברג. משפחת עופר רכשה את השליטה בחברה (53%) תמורת 330 מיליון דולר ואילו היום שוות אחזקותיה יותר מפי 5 ועומדות על 1.75 מיליארד דולר, כשסכום זה לא כולל דיבידנדים של מאות מיליוני שקלים שחולקו לבעלי המניות לאורך השנים. לרוב עליית הערך של קבוצת החברה לישראל אחראית כי"ל, האחזקה המרכזית של הקבוצה, שפועלת לאורכה ורוחבה של שרשרת הייצור בענף הכימיקלים - החל מהפקת מוצרים פשוטים, כמו אשלג וברום, וכלה במוצרים מתקדמים, כמו תוספי מזון ומוצרים למניעת התפשטות אש.

לאורך השנים הציגה כיל שיפור מרשים בתוצאותיה, והאיש שמזוהה יותר מכול עם הצלחתה הוא עקיבא מוזס, 62, מנכ"ל החברה מזה עשור, מאז שמשפחת עופר רכשה את השליטה בה.

מוזס עובד בכי"ל כבר יותר משלושה עשורים. הוא החל את דרכו בקבוצה ככלכלן, התקדם עד לתפקיד המנכ"ל, ולכן הוא מכיר את כי"ל, שהיא חברה גדולה ומורכבת, לאורכה ולרוחבה. מוזס הוא אחד המנכ"לים המוערכים במשק הישראלי, וגם אחד השכירים העשירים ביותר. לאורך השנים צבר מוזס, באמצעות שכר ומימושי אופציות למניות, יותר ממאה מיליון שקל.

כשמוזס מונה למנכ"ל כי"ל, החברה הייתה מורכבת מערב רב של חברות, וחלקן היו מאוד רחוקות מפעילות הליבה של החברה. מוזס הוביל תהליך של מיקוד עסקי, ובזכותו כי"ל הפכה ליצרנית האשלג השישית בגודלה בעולם. בתחומים אחרים, כמו ברום אלמנטרי ופוספטים מיוחדים, כי"ל היא היצרנית הגדולה ביותר בעולם.

עם זאת, עם כול הכבוד לרה ארגון ולמיקוד העסקי, הסיבה המרכזית להצלחת כי"ל בשנים האחרונות היא עלייה חדה, של מאות אחוזים, במחירי הדשנים בעולם, תוצר לוואי של הנסיקה במחירי הסחורות.

הזינוק במחירי הסחורות הגיע כמעט במלואו לשורה התחתונה של כי"ל, ואת שנת 2008 סיימה החברה עם רווח מדהים של 7.6 מיליארד שקל, יותר מפי שלושה לעומת השנה הקודמת. עם זאת, משבר האשראי לימד את הנהלת כי"ל עד כמה יכולה להיות כואבת התנודתיות במחירי הסחורות. התרסקות מחירי הסחורות לפני כשנה והחשש ממיתון עולמי בלמו את הביקושים לדשנים, וגם אם ההשפעה של ההתרסקות נראתה בדו"חות החברה רק מספר חודשים אחרי, קשה היה להתעלם ממנה.

נכון להיום, כי"ל ומתחרותיה מנסות לשמור על רמות המחירים הגבוהות, אך סופגות בשל כך ירידה חדה ברמת המכירות. כתוצאה מכך, הרבעון הרביעי אשתקד היה די חלש, ובכי"ל מיהרו והזהירו שהרבעון הראשון של השנה הנוכחית יהיה אף פחות טוב מקודמו.

ולמרות זאת, אין צורך לדאוג לכי"ל. לחברה יש מאזן פיננסי חזק ויציב, והיא זוכה לדירוג מאוד גבוה מצד חברת הדירוג "מעלות" - AA פלוס. לפיכך, התקופה הקרובה צפויה להיות פחות טובה עבור החברה, אך הרווחים הגבוהים שצברה כי"ל בימיה הטובים יסייעו לה בצליחת גל הסערה הכלכלית. גם בעיתות מיתון, כמו שאומרים, אנשים לא מפסיקים לאכול.