מדיניות מתירנית של פייסבוק לגבי הכחשת השואה מעוררת דיון ציבורי

הרשת החברתית עומדת מאחורי חופש הביטוי של מכחישי שואה במדינות שבהן אקט כזה מותר לפי חוק

הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, הודיעה כי לא תמנע את קיומן של קבוצות גולשים שחרטו על דגלן את הכחשת השואה במדינות בהן אין הדבר נחשב לעבירה פלילית.

בתגובה שמסר דובר החברה לרשת CNN, נכתב כי "למרות שפייסבוק אינה מזדהה עם אידיאלים נאציים ואף מוצאת את הכחשת השואה דבר דוחה וראוי לגינוי, אנו מאמינים כי לאנשים יש זכות לקיים דיון פתוח על הרעיונות הללו". הדובר מסר כי במדינות בהן אסורה הכחשת השואה על-פי חוק, ביניהן ישראל וגרמניה, תיחסם גישת הגולשים לעמודי קבוצות מכחישות שואה.

בין קבוצות הגולשים מכחישות השואה הבולטות באתר ניתן למנות את Holocaust: a series of lies (השואה: סדרה של שקרים) ואת Holocaust is a Holohoax (השואה היא מתיחה).

על-פי תנאי השימוש באתר פייסבוק, בו רשומים כ-200 מיליון משתמשים ברחבי העולם, תיחסם הגישה לאתר לגולשים שישתמשו בו כדי לפרסם תוכן שעלול להתפרש (בין השאר) כפוגעני, גס, טורדני, מעודד שנאה וגזעני. בפייסבוק טוענים כי "איננו יכולים להבטיח שלא מתפרסם באתר תוכן המפר את תנאי השימוש באתר, והדבר נכון לגבי כל אתר המפרסם תוכן גולשים".

מסרים של שנאה

הצהרת פייסבוק לא סיפקה את עורך הדין והיזם האמריקני בריאן קיובן, אחיו של בעלי קבוצת הכדורסל דאלרס מאבריקס, שהחליט לפרסם מכתב פתוח בנושא הממוען אל מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג.

"אין במהותה של התנועה להכחשת השואה דבר פרט לסיפוק אמתלה להפצת מסרים של שנאה נגד יהודים ולגיוס אנשים בעלי דעות דומות למען מטרה נלוזה זו. מתן היתר לקבוצות של אנשים כאלו לפעול באתר פייסבוק בנימוק למחויבות האתר לקיומו של דיון פתוח אינה תורמת מאומה לשמירה על חופש הבעת הדעות אלא רק מלבה את השנאה שקבוצות אלו מפיצות", כותב קיובן במכתב.

קיובן לא חוסך את שבטו מהנהלת פייסבוק ומעלה שורת נימוקים, משפטיים ומוסריים, כנגד המדיניות של פייסבוק בנושא. קיובן מסביר כי בחירתו לפנות אל צוקרברג במכתב פתוח באמצעי התקשורת, תאלץ לדעתו את הנהלת פייסבוק למסור תגובה פומבית בה יהיה עליה לנמק את מדיניותה, הוא אף מקווה כי מכתבו יביא לשינוי מדיניות החברה בעניין.