האיחוד האירופי מאשים את אינטל בהפרת הגבלים עסקיים - צפויה לעונש כבד

יצרנית השבבים הגדולה בעולם הואשמה ב"התנהגות מסחרית לא תחרותית" ■ ההערכות הן כי הקנס יהיה כבד יותר מ-1.36 מיליארד ד'; העונש המירבי הוא תשלום של כ-10% מהכנסותיה השנתיות שעמדו על 37.6 מיליארד ד'

אינטל , יצרנית השבבים הגדולה בעולם, צפויה לשנות את דרכי פעולתה לאחר שבית דין של האיחוד האירופי בבריסל מצא אותה אשמה ב"התנהגות מסחרית לא תחרותית". הקנס שיוטל על החברה יפורסם ביום ד' הקרוב, ומשפטנים מעריכים שהוא עלול להיות כבד יותר אף מהקנס בשיעור של 1.36 מיליארד דולר, שהוטל בעבר על מיקרוסופט כאשר זו נמצאה חייבת בדין בסעיפי אישום דומים.

פרסום העונש יהיה שיאו של הליך משפטי שנמשך כמעט עשור ובדק את דרכי ההתנהלות השיווקית של אינטל. החקירה בעניין נפתחה בשנת 2000, כשאחת ממתחרותיה של אינטל - Advanced Micro Devices) AMD) קבלה בפני הרגולטורים האירופיים כי דרכי פעולתה של אינטל דוחקות את רגליה אל מחוץ לשוק.

הדעות חלוקות באשר לגובה הקנס שיוטל על אינטל. העונש המירבי שהחברה עלולה לקבל הוא תשלום של כ-10% מהכנסותיה השנתיות בעולם. מאחר שבמקרה של אינטל שיעור זה עמד ב-2008 היווה 37.6 מיליארד דולר, גובהו המירבי של הקנס הוא כ-4 מיליארד דולר. עם זאת, יש לציין שקנס בשיעור זה מוטל לעיתים נדירות.

לאינטל היסטוריה מפוקפקת של אישומים הנוגעים לאופן התנהלותה המסחרי. ב-2005 האשימה אותה הוועדה היפנית לסחר הוגן בניצול לרעה של כוחה המונופוליסטי בשוק השבבים, אך החליטה שלא לקנוס אותה אלא לגזור עליה עונש על תנאי. ביוני האחרון האשימה את החברה ועדת הסחר ההוגן הדרום-קוריאנית בסעיף דומה וגזרה עליה קנס של 21 מיליון דולר. על-פי הצהרתה הרבעונית האחרונה, אינטל מחזיקה בהון נזיל של 31 מליארד דולר.