הדו"ח ש"ישנה את הספורט בישראל". זוכרים אותו?

לפני ארבעה חודשים הגישה ועדת בורוביץ' דו"ח ובו מודל חדש לחלוקת כספי מועצת ההימורים. הנפגעת העיקרית מהדו"ח היתה ההתאחדות לכדורגל, שמפעילה מאז לחץ עצום על דירקטוריון מועצת ההימורים במטרה למנוע את יישומו

לפני ארבעה חודשים התכנסה ועדת בורוביץ' והודיעה במסיבת עיתונאים חגיגית כי סיימה את עבודתה. בתום שלוש שנים של עבודה הצליחו חברי הוועדה, שהורכבה מאנשי מקצוע בספורט הישראלי, אנשי ניהול בספורט וספורטאי עבר ושמונתה על ידי שר הספורט דאז אופיר פינס, לבנות מודל חדש לקביעת הקריטריונים לחלוקת כספי המועצה להסדר ההימורים בספורט. במלים קצת פחות בומבסטיות, הוועדה קבעה איך לחלק בין יותר מ-60 איגודים ומאות אגודות ספורט, סכום שהגיע ב-2007 ליותר מ-120 מיליון שקל.

השינויים בקריטריונים הביאו לנושא אחד ועיקרי שתפס את העין - ההתאחדות לכדורגל היתה אמורה לאבד בכל שנה כ-10% מהתקציב המיועד אליה ממועצת ההימורים ובסך הכול לאבד תוך ארבע שנים כ-40% מהסכום שקיבלה. במקום 19 מיליון שקל בשנה היא היתה אמורה תוך ארבע שנים לרדת לסכום של כ-11 מיליון שקל. אלא שארבעה חודשים אחרי אותה מסיבת עיתונאים, בוועדה מתחילים להרגיש שהפוליטיקה בכל זאת עשויה לנצח ואף אחד לא ייפול שם מהכסא אם עוד ועדה ש"אמורה לשנות את פני הספורט" תרד לטמיון.

לוזון פה, לוזון שם

ניצנים ראשונים היא תת-ועדה בת חמישה אנשים שהקים החודש דירקטוריון מועצת ההימורים, שאמורה להביא עד סוף החודש למליאת המועצה את המלצותיה לגבי הדו"ח. מי שיושב באותה תת-ועדה הם צביקה ורשביאק (יו"ר הוועד האולימפי), שי שני (יו"ר איגוד הכדורסל) אריק קפלן (יו"ר עמותת "אילת") ונציג מטעם האוצר. אבל גם אבי לוזון, יו"ר ההתאחדות לכדורגל שבמקרה הוא גם הנפגע העיקרי מהדו"ח. לוזון גם יושב בדירקטוריון מועצת ההימורים שאמור להיות זה שיחתום על ההמלצות ויקבל אותן. חברי ועדת בורוביץ' תוהים איך יכול אבי לוזון לשבת בתת-הוועדה, אחרי שבהתאחדות לכדורגל כבר הכריזו ש"יעשו את הכל ויפעילו את כל כובד משקלם כדי למנוע את אישור המלצות ועדת בורוביץ'".

"ההתאחדות לכדורגל עושה הרבה רעש מאז פורסם הדו"ח, ומבין כולם הם הכי תוקפניים וקולניים", אומר השבוע פרופ' איזי בורוביץ', שיושב בראש הוועדה. "אבל זו לא רק ההתאחדות לכדורגל, הבעיה השנייה היא שמי שצריך לאשר את ההמלצות האלו היא מועצת ההימורים. אבל לצערי דירקטוריון מועצת ההימורים זהו גוף פוליטי עם הרבה מאוד אינטרסים. לא הגיוני שיושבים במועצת ההימורים אנשים שלא פועלים למען מועצת ההימורים והספורט, אלא פועלים למען אינטרסים צרים שלהם".

* בכל פעם שיש ועדה, לכולם ברור שבין ההמלצות לבין היישום המרחק הוא בלתי אפשרי.

"בכל פעם שקובעים תקציב או משהו גדול, נכנסים במדינה למצב של כאוס. הוועדה חילקה את הכסף לפי קריטריונים שאנחנו מאמינים שהם הנכונים לספורט, ומי שיגרום לכך שהדו"ח לא יתקבל שייקח בחשבון שהוא גורם נזק לספורט במדינת ישראל. הגשנו את הדו"ח הכי מקצועי והכי א-פוליטי למועצת ההימורים. אבל עכשיו אני יודע מה יקרה - בעוד כמה שנים יקימו ועדת חקירה וישאלו למה לא קיבלו את ההמלצות של ועדת בורוביץ'. בדיוק כמו עם משבר המים".

* הדברים האלו היו ברורים מהרגע שהוועדה התחילה את עבודתה, שבסופו של דבר כמה שלא תעבדו הרי שיש סיכוי שבמועצת ההימורים יזרקו הכל הצידה?

"אז יכול להיות שחוק מועצת ההימורים צריך להשתנות, ושלא ישבו במועצה אנשים שיש להם אינטרסים אישיים. כמו שאסור למנות אנשים כאלו בחברות ציבוריות. מה ההבדל בין חברה שנסחרת בבורסה הישראלית לבין מועצת ההימורים? אין הבדל. כולם מנהלים כסף ציבורי".

מלבד ההתאחדות לכדורגל שיוצאת "מקופחת" מהדו"ח, גם איגוד הטניס מפעיל לחץ לשנות בו מספר סעיפים מהותיים. מדוע? כי הדו"ח קבע שענפים שבהגדרתם הם אישיים, כמו טניס, לא יכולים ליהנות מהקצבות של ענפים קבוצתיים. המעבר הזה מענף קבוצתי לאישי מביא למעשה את איגוד הטניס למצב שבו האג'נדה ארוכת השנים של הפעלת ליגות טניס כמנוף לקבלת הקצאות, לא תהיה רלוונטית יותר. רק מהמעבר הזה יקטן הכסף שמסתובב בענף ב-15%.

תביאו הישגים, תקבלו כסף

אחד הדברים שגרמו לשינוי הגדול בהקצאות הכספים לכדורגל, הוא העובדה שעל פי אמות המידה החדשות, לראשונה הותנה חלק מקבלת הכסף (כ-15%) בענפים כמו כדורסל וכדורגל על פי רמת ההישגיות. "כל עוד הכדורגל ימשיך לא להביא הצלחות הוא לא יהיה זכאי לכסף הזה והכסף הזה ירד ממנו", מסביר גורם בוועדה. בוועדה גם מזכירים כי בעוד ענפים אישיים כמו ג'ודו ושייט הגיעו כמעט לנקודת האופטימום מבחינת הצלחה, מה שגם מתגמל אותם כלכלית על פי חלוקת הכספים החדשה, "הרי שהכדורגל נמצא בנקודה כל כך נמוכה, שמספיקה לו הצלחה נקודתית כדי להחזיר לעצמו חלק מהכסף שאיבד". על פי סימולציות שנעשו, העפלה לאליפות אירופה שווה שני מיליון שקל.

"הכי קל היה לבוא ולשמר את המצב הקיים, להביא עוד ועדה שתקבע את העיוותים הקיימים", אומר איזי בורוביץ'. "אבל הוועדה הזאת בנתה מודל שיישבור את העיוותים האלו". אחת הדוגמאות לעיוותים ולפרצה שמצאו קבוצות הספורט באופן חלוקת הכספים הקודמת אפשר לראות, למשל, בהקצאות לקבוצות הנשים בכדורסל. המצב הביא לכך שבליגה השלישית הופעלו מספר קבוצות-בת של אותה אגודה (למשל אליצור חולון). כל קבוצה כזאת שמופעלת מקבל באופן אוטומטי הקצאה של כ-80-90 אלף שקל. מיותר לציין שעלות ההפעלה השנתית של הקבוצות האלו נמוכה בהרבה. בסך הכל הופעלו בליגה הארצית כ-100 קבוצות, מה שהעניק להן על פי החלוקה הנוכחית של מועצת ההימורים כ-8 מיליון שקלים.

אז מה בעצם רוצים עכשיו להשיג? בוועדת בורוביץ' טוענים שתת-הוועדה וכל ההתברברויות הנוכחיות נועדו כדי לייצר סחבת, כדי שגם אם הדו"ח ייושם זה לא יקרה לפני 2010. העניין השני שממנו יותר חוששים הוא בהגדרה של הוועדה. "הוועדה הזאת, למרות שמונתה על ידי שר הספורט, בסופו של דבר הוגדרה כוועדה מייעצת", אומר גורם בוועדה. "כלומר, במועצת ההימורים לא מחויבים לקבל את ההמלצות, וכאן גם הכוח הגדול שלהם. ממה שאנחנו מבינים, הלחץ שמופעל מכיוון הכדורגל עשוי להוריד את כל העבודה לטמיון, למרות שבדירקטוריון המועצה יש רוב מוחלט וברור בעד הדו"ח. וכל זה על מה? על זה שבכל שנה אמורים להוריד לכדורגל רק שני מיליון שקלים מתוך התקציב העצום שיש להם".

כשמזכירים לבורוביץ' שבכל זאת הכדורגל אחראי כאן ליצירת הכסף, כי הוא פלטפורמת ההימורים שדרכה זורם הכסף, הוא אומר: "הכדורגל הוא התשתית להימורים כי ככה קבעו כאן. אבל מהמעט שאני מבין, הכסף שנכנס מהימורים על משחק הווינר מליגות הכדורגל בחו"ל מביא יותר כסף ממה שמביא הכדורגל הישראלי".

בורוביץ' מציין ש"בהקשר של הכסף של הכדורגל ומה שהוא ייצר עבור מועצת ההימורים, הרי בשביל זה גם יש את הסכם השיווק שכולו הולך לכדורגל". כזכור, הסכם השיווק בין ההתאחדות למועצת ההימורים שנחתם השנה, מעניק לכדורגל כ-62 מיליון שקל בממוצע בשנה. בורוביץ' מציין שלא רק הסכם השיווק מעניק לכדורגל יתרון עצום על פני כל הענפים, "אלא גם רוב הכסף מקרן המתקנים של מועצת ההימורים מגיע בסופו של דבר לכדורגל".

ממועצת ההימורים נמסר בתגובה: "המועצה פועלת על פי חוק, וחברי הדירקטוריון שמונו על בסיס החוק כוללים נציגים של משרדי האוצר והספורט, נציגי ציבור, נציג להשכלה הגבוהה ונציגי הספורט. ההרכב המגוון הזה יוצר את האיזונים הנכונים לקבלת החלטות אחראיות ומקצועיות. החלטות הדירקטוריון לאורך שנים ממחישות את השיקולים המקצועיים שלפיהם פועלת המועצה. חברי הדירקטוריון ידעו ויידעו להתעלות מעל אינטרסים אישיים כפי שאנו מניחים שחברי ועדת בורוביץ', שחלקם באו מענפי ספורט מסוימים, עשו זאת. אנו רואים בחיוב את העבודה המקצועית של ועדת בורוביץ'. עם זאת, הכדורגל נפגע בתקציביו וצריך למצוא דרך לפתור את הבעיה".