"אכיפת תקני בנייה ירוקה על כל בניין חדש או שיפוץ תחסוך הקמת תחנות כוח במיליארדי דולרים"

כך אומר ד"ר אריה נשר מאוניברסיטת תל אביב ■ "התמריצים לבנייה ירוקה עדיין לא עברו את רמת ההצהרות, כאשר העולם המערבי כבר התקדם מאוד ביישום". מדגיש נשר ומציע לתת לבנייה ירוקה תמריצים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

למעט חריג אחד - תמריצים להקמת תאים פוטו-וולטאים על מבני ציבור חדשים, מדינת ישראל לא דואגת לחסכון בחשמל ולמיחזור מים בבניינים חדשים. "אילו היו מיושמים בארץ התקנים החדשים בתחום הבנייה הירוקה, כדוגמת התקן האמריקני LEED, ניתן יהיה לחסוך למשק מיליארדי דולרים". כך אומר ד"ר אריה נשר מבית הספר ללימודי סביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב.

ד"ר נשר מדגיש כי קיים תקן ישראלי לבניה ירוקה 5281, אך הוא אינו תקן מחייב.

לדברי נשר, תחנת כוח פחמית, כדוגמת זו המוקמת באשדוד, אמורה לסייע לאספקת צריכת חשמל בשעות השיא. לעיתים מדובר בתוספת של בסך הכל 5% לצריכה הרגילה. באמצעות בנייה ירוקה בטכנולוגיות הקיימות כיום, ניתן לחסוך חשמל, בזכות הבידוד, ולייצר חשמל מקולטי השמש ובכך להפחית את השיא בכ-10%-20%. בצורה זו, לא יהיה צורך בתחנה חדשה.

"התמריצים לבנייה ירוקה עדיין לא עברו את רמת ההצהרות, כאשר העולם המערבי כבר התקדם מאוד ביישום". מדגיש נשר ומציע לתת לבנייה ירוקה תמריצים דומים לאלו הניתנים למי שמקים תאים פוטו-וולטאיים, שמאפשרים למשתמשים בהם לקבל הכנסה עסקית. המדובר בעיקר בשימוש בחומרים נכונים - ובייחוד בבידוד ובמיחזור מים. "40% מצריכת האנרגיה במשק הולכת למבנים, הן במהלך הבניה והן במהלך התחזוקה השוטפת. כל חסכון בתחום הזה יביא להפחתה כמעט מיידית של צריכת החשמל במשק, על כל המשתמע מכך. גם באשר למים אין צורך להרחיב, כולם מכירים את מצב משק המים, וכאן הממשלה חייבת לעודד שימוש במים אפורים".

אין צורך להמציא את הגלגל. המועצה למבנים ירוקים בארה"ב (USGBC), עמותה המאגדת כ-17 אלף ארגונים מכל מגזרי הבנייה והתעשייה הנלווית לה בארה"ב, פיתחה את תקן LEED המדרג את הבנייה הירוקה ומקדם את התעשייה הזו. התקן מאפשר דירוג של הבניין כדי לדעת עד כמה הוא ירוק לפי מדדים שונים ובהם: יעילות השימוש במים, צריכת האנרגיה והנזק לאטמוספירה, חומרים ומקורות, איכות סביבת הפנים של הבית, חדשנות ותהליכי תכנון. מאז ההכרזה הראשונה על התקן, בשנת 1998, נבנו לפיו כ-14 אלף פרויקטים בארה"ב וב-30 מדינות נוספות בשטח מצטבר של 99 קמ"ר. לדברי נשר, ניתן לאמץ תקן זה בהתאמות קלות לתנאים בישראל.

נשר אמר את הדברים לקראת כנס שיתקיים ב-19 במאי באוניברסיטת תל אביב, במסגרת כינוס חבר הנאמנים של האוניברסיטה, בו יוצג הבניין הירוק המתוכנן לקום ולשמש כמבנה בית הספר. המבנה יוקם בזכות תרומתה של דיים שירלי פורטר, מקימת בית הספר, בהמשך לחוזה שנחתם בין האוניברסיטה לבינה בפברואר 2008.