גרמניה משקמת את האמון במוסדות הפיננסיים: חשפה תוכנית להקמת "בנקים לנכסים רעילים"

[למדור שוקי עולם] הצעת החוק מדברת על יצירת "בנקים רעים" לבנקים הקיימים ■ כל בנק יוכל לבחור להעביר את נכסיו הלא-נזילים - ואת הסיכונים הכרוכים בהם - לבנק ה"רע" שלו למשך עד 20 שנה

ממשלת גרמניה חשפה היום (ד') תוכנית להקמת "בנקי נכסים רעים" כדי לשחרר את המוסדות הפיננסיים במדינה מן הנכסים הרעילים במאזניהם ולשקם את האמון בהם.

עם זאת, העוינות הגוברת כלפי התוכנית בשורות המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, השותפה הזוטרה בקואליציה הגדולה של הקנצלרית אנגלה מרקל, עשויה לחולל שינויים ניכרים בטיוטה שהוצגה היום.

הצעת החוק מדברת על יצירת "בנקים רעים" לבנקים הקיימים. כל בנק יוכל לבחור להעביר את נכסיו הלא-נזילים - ואת הסיכונים הכרוכים בהם - לבנק ה"רע" שלו למשך עד 20 שנה. בתמורה ינפיקו הבנקים הרעים הללו לבנקים הרגילים אגרות חוב בערבות Soffin, הרשות הפדרלית הגרמנית שמנהלת את קרן חילוץ הבנקים שהוקמה באוקטובר 2008.

התוכנית תידון היום בממשלה, במטרה להעביר אותה בפרלמנט הגרמני עד יולי לכל המאוחר, המועד האחרון להעברת חקיקה חדשה לפני פגרת הקיץ והבחירות הכלליות ב-27 בספטמבר.

ביקורת חריפה

מקורות מקורבים למפלגה הנוצרית דמוקרטית של הקנצלרית מרקל מסרו ל"פייננשל טיימס" שההצעה לא תיתקל בהתנגדות צירי מפלגה זו בבונדסטאג. לעומת זאת, צירים סוציאל-דמוקרטים בראשות קרסטן שניידר, המומחה של הסיעה לנושאים תקציביים, מתחו ביקורת חריפה על התוכנית.

שניידר מעריך שרק בנקים בודדים ייענו לתוכנית במתכונתה הנוכחית, והוא תומך בכפייתה על הבנקים. הוא גם תומך בהיוון מחודש כפוי של הבנקים בהון ציבורי, ביחד עם בעלות ממשלתית של אחזקות בבנקים שבהם הממשלה תתמוך.

על-ידי הוצאת הנכסים הבלתי נזילים ממאזני הבנקים והחלפתם באג"ח בערבות מדינה, משרד האוצר הגרמני מקווה לפרוץ את המעגל שגורם לבנקים לצבור עוד ועוד הון כדי לקזז את הערך שנשחק במהירות של נכסיהם הרעילים, ובכך להגביל את מתן האשראי במשק.

בו-זמנית, ברלין משוכנעת שהמודל הזה יהיה מקובל מבחינה פוליטית בשנת בחירות, מפני שניתן יהיה להציג את הדברים כאילו הבנקים ובעלי מניותיהם ממשיכים לשאת בעיקר הסיכונים הפיננסיים שקשורים לנכסים הרעילים, ולא ציבור משלמי המסים.

ערך פנימי

על-פי המודל של האוצר, הנכסים יועברו מהבנק הטוב לבנק הרע שלו לפי שוויים במאזן. מבקרי חשבונות עצמאיים יקבעו את "ערכם הפנימי" של הנכסים, שצפוי להיות נמוך.

"הרבה מאוד יהיה תלוי בערך ה'פנימי' ובמתודולוגיה של מבקרי החשבונות בקביעה שלו", אמר עורך דין שמכיר את טיוטת הצעת החוק.

במקביל מגבש משרד האוצר הגרמני תוכנית שנייה שתהיה מורכבת יותר לחילוצים של ה"לנדסבנקן", הבנקים במדינות המחוז הגרמניות, שסבלו קשות מנכסי סאב-פריים ומנכסים רעילים נוספים.