מנכ"ל פריגו ישראל: "נבחן רכישת עסקים באירופה, דרום אמריקה ומזרח אסיה "

רפי לבל ציין כי המיתון משפיע על מכירת התרופות, אך הוסיף שברבעון האחרון חלה עליית מחירים של 10% בתרופות המרשם של החברה

כשבוע לאחר שפרסמה את דו"חותיה הרבעוניים והודיעה על כוונתה למכור את קרליין, חברת התרופות פריגו ערכה היום (ד') מפגש עם אנליסטים ועיתונאים. מנתונים שהציגה החברה עולה כי מכירות תרופות ה-OTC בארה"ב (תרופות ללא מרשם רופא) ירדו בכל הקטגוריות. מנכ"ל פריגו ישראל, רפי לבל, הסביר כי "המיתון משפיע גם על הרצון של הצרכנים לרכוש תרופות. מחקר שנערך בארה"ב גילה שלמעלה מ-35 מיליון איש שקיבלו מרשמים לתרופות, לא קנו אותן".

ובכל זאת, לבל אופטימי לגבי המשך השנה, ובין היתר מציג את העלייה בשיעור 7% במכירות תרופות ה-Store Brand - תרופות הנמכרות תחת מותג של רשתות קמעונאיות. במקביל, לבל סיפר על תופעה חדשה ברבעון הפיסקאלי השלישי (שהסתיים במארס) - עליית מחירים של 10% בתרופות המרשם, ובסך הכול כ-5 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד. "זו תופעה שאני לא זוכר בשנים האחרונות", ציין לבל.

הסיבה ליכולת של פריגו להעלות מחירים היא בעיות איכות שנתקלים בהן הספקים ההודיים, כמו חברת רנבקסי. לדברי לבל, אותן בעיות איכות גורמות לחלק מהלקוחות האמריקניים להסכים לשלם סכומים גבוהים יותר על מוצרי חברות אחרות, ובהן פריגו.

בהתייחסו למנועי צמיחה עתידיים, ציין לבל שבשנים הפיסקאליות 2010 ובעיקר 2011 מתוכננות השקות של מספר גדול של מוצרים, ובהם (בכפוף לקבלת אישור סופי) ה-nasacort של סאנופי-אוונטיס, תרופה לטיפול בצינון שנמכרת במאות מיליוני דולרים בשנה.

דרך נוספת להגדלת הפעילות של פריגו היא הצורך של המבטחים לקצץ בעלויות, והחברה עונה על צורך זה באמצעות ORx - תרופות OTC שנמכרות במקום התרופות המקוריות או הממותגות. "המבטחים יסבסדו את תרופות ה-OTC שלא היו מבטחים בעבר, ויתנו אותה במקום תרופה ממותגת", מסביר לבל. לפריגו יש מותג בשם Good Sense, והיא מתכננת להשיק חלק ניכר מסל מוצריה כחלק מה-ORx. לדבריו, לאייווקס שנרכשה על-ידי טבע הייתה פעילות גדולה בתחום עם מכירות של כ-100 מיליון דולר בשנה.

נכון להיום, 70% מפעילות פריגו היא בארה"ב, ולבל אומר שהחברה פועלת להגדיל את הפעילות הבינלאומית שלה. "נרצה להרחיב את הפעילות גם על-ידי השקות מוצרים שכיום אנו מוכרים רק בארה"ב, וגם על-ידי בחינה של רכישת עסקים באירופה, דרום אמריקה ומזרח אסיה", ציין לבל. "אין ספק שהשווקים הבינלאומיים הם אחד ממנועי הצמיחה שלנו, ובעוד מספר שנים, למרות הצמיחה - החלק היחסי של ארה"ב יהיה קטן יותר".

פריגו נסחרת בנאסד"ק ובבורסה המקומית לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר.