בכיר במשק: "נתניהו נכשל, מבנה הכוורת הכלכלית שגיבש לא יעבוד"

"המערכת הזו לא יכולה להתנהל ככה. כשיש ראש ממשלה, שהוא גם שר-על כלכלי, ולצידו יועץ כלכלי דומיננטי מאד ודעתן, לא ברור מי צריך לעשות את העבודה - שר האוצר או היועץ הכלכלי" ■ זה לא יילך, אי-אפשר לעבוד ככה"

כשראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יכהן במקביל לתפקידו גם כשר-על לאסטרטגיה כלכלית, נמתחה על החלטתו ביקורת קשה ובמערכת הפוליטית ובמשק עלו תהיות כיצד ישפיע המהלך על שר האוצר, יובל שטייניץ. הביקורת החריפה היום על רקע אישור תקציב המדינה.

מצב בלתי אפשרי

בכירים במשק מתחו הבוקר ביקורת על התנהלותו של נתניהו, בכל הנוגע למבנה הכוורת הכלכלית שיצר. לדבריהם, החלטתו של נתניהו להכריז על עצמו כשר-על לאסטרטגיה כלכלית, מינויו של יועצו הכלכלי אורי יוגב והפיכתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לשחקן המרכזי בזירה, לא הותירו לשטייניץ כל יכולת למלא את תפקידו כראוי ערב אישור התקציב.

"התקציב אמנם עבר אבל נתניהו נכשל", אמר בכיר במגזר העסקי, "יש כאן בנייה בעייתית של מבנה הכוח, המבנה שיצר נתניהו לא יכול לעבוד, ואין לו סיכוי לשרוד. המערכת הזו לא יכולה להתנהל ככה. כשיש ראש ממשלה, שהוא גם שר-על כלכלי, ולצידו יועץ כלכלי דומיננטי מאוד ודעתן, לא ברור מי צריך לעשות את העבודה - שר האוצר או היועץ הכלכלי".

הבכיר הביע סקפטיות באשר לפתרון הבעיה. "ברגע שיש מבנה כזה, לא ברור איך זה יסתדר", הוסיף, "זה לא ילך, אי אפשר לעבוד ככה. זה מתכון לריב כל יום על כל דבר. כנראה שלא היתה הרבה חשיבה אצל נתניהו. הוא החליט שהוא צריך לכהן כשר-על כי יובל חסר ניסיון, אבל הוא לא חשב על המכניזם של היום שאחרי".

בכיר אחר במשק הצטרף לביקורת על נתניהו: "שטייניץ נתקע באמצע במצב בלתי אפשרי. באוצר יש מערכת מפוארת שיכולה לקבל החלטות, הבעיה היא שמי שמחליט זה יוגב. הוא זה שנהנה מהגיבוי של ראש הממשלה והוא זה שמכהן בפועל כשר האוצר", אמר. לדבריו, הלגיטימציה של שטייניץ נפגעה שלא באשמתו.

בתוך כך, מבנק ישראל נמסר כי "הבנק תומך במסגרת התקציב שאושרה היום. בבנק ישראל מדגישים כי קיימת חשיבות לעובדה שהמסגרת כפי שאושרה תואמת את הגירעון הנגזר מהמייצבים האוטומטיים שפועלים לייצוב המשק בתקופות של שפל".