הונחה אבן הפינה למערכת המים החמישית לירושלים; הקמתה צפויה להימשך כ-7 שנים ועלות ביצועה מוערך בכ-2.5 מיליארד שקל

מנכ"ל מקורות: נשקיע מעל 200 מיליון דולר בחציבת מנהרה באורך 13 ק"מ למען שמירה על ערכי הטבע והסביבה

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

"מערכת המים החמישית לירושלים הינה מפעל תשתית לאומי שיסייע הן להתמודדות עם משבר המים והן להתמודדות עם המשבר הכלכלי", כך אמר אלי רונן, יו"ר מקורות, בטקס להנחת אבן פינה למערכת המים החמישית לירושלים ביער חולדה.

מנכ"ל מקורות, עידו רוזוליו, הציג את התכניות לקמת מערכת המים החדשה וסיפר כי על-פי התכנון, מערכת המים החמישית אמורה לתת מענה לצריכת המים באזור ירושלים עד לשנת 2065. לדבריו, מערכת זו תיצור גמישות תפעולית באספקת המים, תביא לחיסכון באנרגיה ולשיפור אמינות אספקת המים לצרכנים. רוזוליו ברך את משרד התשתיות ואת רשות המים על תרומתם לקידום הפרויקט.

שר התשתיות, עוזי לנדאו, אמר בטקס כי "הממשלה רואה בהקמת המערכת החמישית לירושלים פרויקט תשתית לאומי חשוב ואסטרטגי".

מערכת המים החמישית לירושלים מורכבת מעשרות ק"מ של צנרת בקטרים שונים - בין 10 ל-100 אינץ' - תחנות שאיבה גדולות, תחנות משְנה למתח עליון, נקודות דיגום מים וברֵכות בנפחים בין 15,000 מטר קוב עד ל-50,000 מטר קוב. כיום מספקת מקורות לאזור כ-90 מיליון מטר קוב לשנה, כאשר הקו החמישי יאפשר הכפלת כמויות המים המסופקות. הקמתה של מערכת המים החדשה צפויה להימשך כ-7 שנים, ועלות ביצועה של המערכת מוערך בכ-2.5 מיליארד שקל. "מקורות" תגייס את התקציב בהנפקת אג"ח, כדי לא להעמיס על תקציב במדינה.

לפרויקט מערכת המים החמישית לירושלים חלק משמעותי בהתאמת מערכת המים הארצית לקליטת מים מותפלים, ציין רוזוליו, והוסיף כי החברה תשקיע מעל 200 מיליון דולר בחציבת מנהרה באורך 13 ק"מ למען שמירה על ערכי הטבע והסביבה. לדבריו, מכינה מקורות תוכנית מפורטת לגבי עודפי העפר - כמיליון מ"ק - שייווצרו בעקבות החפירות. כן נערכת החברה לזיהוי צמחים נדירים, להעתקתם, לשמירתם בבית גידול מיוחד בתקופת העבודות, ולהשבתם למקומם כחלק מעבודות השיקום הנופי.

אלי רונן ציין כי מקורות מתכננת ומבצעת פרויקטים הנאמדים בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, אשר יתרמו הן להתמודדות עם משבר המים והן להתמודדות עם המשבר הכלכלי, ביצירת מקומות עבודה.