טכנולוגיה על האש: הקונים עוד "מתבשלים" עם רעיון המטבח החכם

יצרניות מוצרי הצריכה האלקטרוניים רואות בעיני רוחן מטבחים עם טכנולוגיות ידידותית לסביבה, שמפרקות אשפה לפסולת אורגנית ומחממות אוכל בדיוק במידה הדרושה ■ הקונים לא מסתערים, אבל היצרניות משוכנעות שזה עוד יתפוס

כמה שעות אתם מבלים במטבח, אחד החדרים המרכזיים והמאובזרים ביותר בבית? במקרים רבים המטבח הוא צומת דרכים מרכזי, שבו מתחילים את היום ומעבירים בו זמן מה בבישול ובאכילה, ותוך כדי כך בשיחות של בני המשפחה.

המודעות הגוברת לשמירה על הסביבה והצורך בצמצום בשימוש בחשמל ובהגברת צריכת מוצרים ידידותיים ותזונה בריאה יותר, זה אך טבעי שטכנולוגיות חדשות יצברו תאוצה וייכנסו בצורה מסיבית במקומם של מוצרים וותיקים יותר במטבח.

"הצרכן המודרני הוא בעל צרכים מורכבים והוא גם בורר ומחפש את האוכל הבריא. מצד שני, זמנו קצר", אומרת אלישבע שוחט, מנהלת השיווק בפיליפס ישראל. "לכן, הטכנולוגיה מוצאת את מקומה באחד התחומים החשובים לנו ביותר - התזונה. טכנולוגיה חכמה עוזרת לבשל באופן בריא ויעיל יותר".

כדוגמה, היא נותנת את מאדה המזון של החברה, שיודע לעצור את תהליך האידוי לפני שהערכים התזונתיים נפגעים. טכנולוגיה חכמה במטבח יכולה לחסוך בחשמל - למשל, קומקום שהוא גם מחם ולא מצריך הרתחה חוזרת ונשנית. "טכנולוגיה לחיסכון בחשמל תחסוך זיהום רב על כדור הארץ", מוסיפה שוחט.

בישראל, כניסתם של מוצרים חכמים למטבח עדיין לא תפסה תאוצה. למרות שיצרניות טכנולוגיה מובילות כבר מייצרות מוצרי קונספט ומשרטטות את המטבח החכם האולטימטיבי - הביקושים למוצרים נמוכים, והציבור מעדיף לאבזר יותר את הסלון ואת חדרי השינה במוצרים חכמים, לפני שהוא נכנס למטבח. התקווה של היצרניות היא שהמגמה תשתנה, במיוחד בתקופה שבה נבנים יותר בתים חכמים, וכי בסופו של דבר, הטכנולוגיות המתוחכמות לא יהיו רק נחלתו של האלפיון העליון.

מסכי מגע ושולחן אוכל ייעודי

מיקרוסופט, למשל, רואה את עתיד המטבח בעיקר במסכי מגע, שיאפשרו שליטה בכל המוצרים הממוקמים בו. כך, על-ידי לחיצות כפתור ובפקודות קוליות, נוכל לבקש מהמערכת לבדוק איזה מוצרים נמצאים במקרר לצורך ארוחת בוקר, תוך כדי בדיקת מזג האוויר.

בחברת פיליפס, מוצר הקונספט המוביל מתרכז בעיקר בשולחן האוכל, שמכיל את רוב היכולות החשובות בתפעול החדר. כמו למשל כיור שמשלב כפתורי מגע המוטמעים בתוך השולחן, שמחליפים את ידיות הברז המוכרות. הפעלה של הברז מתבצעת באמצעות מעבר עם היד על כפתורי המגע, שמאפשרים גם לשלוט בטמפרטורה של המים (כולל חיווי על המעלות).

שילוב אחר בשולחן הוא טוחן אשפת מזון, שמפרק את הזבל לקוביות פסולת אורגניות שאפשר לפזר בגינה בתור דשן. יכולת נוספת היא המשטח החכם, המזהה מכשירים המונחים על השולחן. למשל, חימום של קומקום או כוסות קפה. כרגע מדובר רק במוצרי קונספט, ובפיליפס מקווים שרוב הטכנולוגיות האלו יגיעו לשוק בתוך 3 עד 5 שנים.

מערכת מדיה מרכזית

חברת HP מייעדת את סדרת מחשבי המגע השולחניים שלה, IQ500, למטבח. דגמי המגע משלבים מסך בגודל 19 אינץ' עם הגנת זכוכית, אותה אפשר לנקות בקלות. כמו-כן, המסך כולל ממשק מדיה המופעל באמצעות מגע ובאמצעות מקלדת וירטואלית. בעזרת מערכת המדיה אפשר לכתוב פתקים לכל בני הבית, במקום להדביק אותם על המקרר וגם לשמור מתכונים של מאכלים שונים.

המחשב כולל גם כניסת טלוויזיה, כך שהמכורים יכולים לצפות בתוכניות טלוויזיה בזמן השהות במטבח. "משתמשי מחשב המגע שמים אותו במקומות מרכזיים בבית", אומר שגיא פרום, מנהל מוצרי מחשוב אישי ב-HP, "המטבח הוא נקודת הכינוס של המשפחה ולכן זה נהדר שיש מחשב שאפשר לחלוק אותו עם בני משפחה נוספים. אפשר כך גם לחפש מתכונים באינטרנט".

המקרר כמרכז מדיה

אם המטבח הוא החדר המרכזי, הרי שהמקרר הוא מרכז הקיום של המטבח. הוא המכשיר השמיש ביותר - עמוד התווך המשמש לרוב גם כלוח מודעות. הצעד האבולוציוני הבא של המקרר הוא להפוך למרכז מדיה, שיעשיר את הזמן הבילוי במטבח.

חברת LG מציעה בישראל מקרר עם צג טלוויזיה בגודל 13 אינץ', כולל חיבור לממיר של הכבלים או הלוויין וגם שלט רחוק ורדיו FM.

גם חברת Haier משדרגת את המקרר שלה ותחל לשווק בשבועות הקרובים, את המקרר מדגם AFT-630IX, המציע מסך המשלב מצלמת וידיאו. בעזרת מסך זה, אפשר להקליט הודעות וידיאו לבני המשפחה ולהיפטר מהפתקים.

"בסוף 2009 נוציא מקרר של Haier עם מסך מגע שמאפשר להתחבר למערכות תקשורת בבית, כמו אינטרקום, כך שאפשר יהיה לראות במטבח את האדם המחכה לנו ליד דלת הכניסה", אומר ירון צפדיה, סמנכ"ל ניופאן. "הלקוחות שקונים מקררים מהסוג הזה הם היום עדיין המאמצים הראשונים, כאלו שהנושא של העיצוב והטכנולוגיה ממש מדבר אליהם, ולא כלל השוק".

מיקרוגל קורא ברקודים

נוסף למחשב, ישנם עוד מוצרים שיכולים לשדרג את החיים במטבח. חברת אלוני מציעה את הברזים של גוליילמי. בברזים אלו מותקנים חיישנים הבודקים את חום המים וצובעים אותם בתאורה מתאימה - מים קרים יהיו בכחול ומים חמים באדום.

בנוסף, חברת WOLF מציעה תנור עם מגירות חימום ששומרות על חום וטריות המזון ל-36 שעות לאחר הבישול. למגירות יש מד-טמפרטורה הניתן לכיוון, כך שאוכל לח יישאר כזה וגם אוכל פריך לא יישנה את מצבו.

בארה"ב, סמסונג מציעה מיקרוגל, היודע לזהות ברקודים של מוצרי מזון שנקנו מרשתות מזון מסוימות. לאחר שהברקוד נסרק, המיקרוגל יודע לחמם את המוצר בהתאם להוראות היצרן, ללא שום פעולה מצד המשתמש.

"השמיים הם הגבול בתחום המטבחים החכמים", אומר עדי פלטינוב, מנהל מערכות בית חכם בהד סינמה, "אך בבתים הישראליים עוד לא התנסו בטכנולוגיות מיוחדות ורוב הלקוחות מתקינים במטבחים בעיקר מסכי טלוויזיה שנשלפים בעת צפייה וחוזרים להיות מוסתרים בסוף השימוש".

הלקוחות בישראל עדיין תופסים את המטבח כמקום האחרון בסדר העדיפויות לציוד טכנולוגי, גם משום שהמוצרים נמצאים עדיין בתחילת הדרך. ההחדרה מאופיינת בבישול ארוך, אבל כשחושבים על זה, אם בסלון ובחדר השינה הטכנולוגיות הופכות להיות נחלת הכלל, אין סיבה שהמטבח יהיה מקופח.