שינוי מגמה? נבלמה הירידה החדה במחירי משרדים ברחבי אירופה

JLL: "ההון הזר תר אחרי נכסים איכותיים"; התשואות בבודפשט, דבלין ומוסקבה טיפסו ב-0.5% ברבעון

האטה ניכרת בקצב ירידת מחירי נדל"ן למשרדים באירופה. בחלק משוקי הליבה, כמו לונדון ופריז, נרשמה אפילו התייצבות מחירים. זו תמונת המצב שמציגה פירמת הנדל"ן ג'ון לאנג לסאל (JLL) על בסיס נתוני הרבעון הראשון של 2009, אשר נאספו מ-44 מוקדי החברה באירופה.

בתום מארס עמד ממוצע התשואה המשוקלל של הענף באירופה על 6%, לאחר שעלה מ-5.8% בתום דצמבר 2008. העלייה בתשואה, שמשקפת ירידת מחירים, הסתכמה ב-20 נקודות בסיס (0.2%), בהשוואה לנפילה של 50 נקודות בסיס בין הרבעון השלישי לבין הרבעון הרביעי של 2008.

חשוב לציין, כי הנתונים מתייחסים למשרדים ברמת האיכות הגבוהה ביותר במיקומים הטובים ביותר. בהקשר זה מציין ראש מחלקת שוק ההון ב-JLL, טוני הורל, כי "ההון הזר תר עכשיו אחרי 'נכסים איכותיים' שמוגדרים מחדש: לא די בכך שמדובר בנכסים הטובים ביותר במיקומים הטובים ביותר, אלא שעליהם גם לכלול חוזי שכירות לטווח ארוך ואמות מידה פיננסיות נאותות".

המשבר החריף גרם גם לשינוי בדירוגים; אם באמצע 2008 רשמו לונדון (ווסט אנד) ושטוקהולם את התשואות הנמוכות ביותר, הרי שבתום מארס תפסו את מקומן מילאנו ומינכן. השוק הגרמני רשם את עליית התשואות הנמוכה ביותר בשנה שחלפה והתייצב ברבעון האחרון. מצידו השני של מתרס התשואות ניתן למצוא את בודפשט, דבלין ומוסקבה - כל אחת מהן רשמה ברבעון האחרון עלייה של 50 נקודות בסיס.

שוק המשרדים מהווה את חלק הארי של נדל"ן שאינו למגורים, כך שללא ספק מדובר באיתות חיובי עבור האפיק. עם זאת, מדובר באיתות בעירבון מוגבל, שכן הממצאים ממשיכים להתבסס על בציר עסקאות דל מאוד, מה שלא עושה טוב לתקפותם. בנוסף, חלק לא מבוטל הן עסקאות של מכירת "נדל"ן במצוקה", נתון שמכניס גם הוא "רעש" למערכת. *