אייל דשא, המנהל הפיננסי של טבע: "אנחנו מדברים עם רשויות השוק האירופי על מנת לתמרץ את הגנריקה"

דשא דיבר בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר, ואמר כי "טבע צומחת ותמשיך לצמוח, בעולם שבו אנחנו פועלים ובתחומים שונים שנוסיף בעתיד" ■ "בעוד 5-6 שנים הפעילות של טבע שאינה גנריקה תהיה יותר גדולה"

"טבע צומחת ותמשיך לצמוח, בעולם שבו אנחנו פועלים ובתחומים שונים שנוסיף בעתיד", כך אמר היום (א') המנהל הפיננסי הראשי של טבע , אייל דשא, בכנס של בית ההשקעות אופנהיימר בתל-אביב.

דשא מסר מספר נתונים על נתח השוק של טבע בארה"ב, לפיהם 24% מסך המרשמים של תרופות גנריות ו-16% מכלל המרשמים, הם לתרופות של החברה. "טבע היא יצרנית התרופות הגדולה ביותר בעולם במונחים של כמות (בניגוד למונחי הכנסות)", אמר דשא. "בשנת 2009 אנחנו מתכננים לייצר 60 מיליארד טבליות".

בהתייחסות לשינויים בארה"ב מאז תחילת כהונתו של אובמה, דשא אמר כי "הממשל השמיע קול בנוגע לעלויות הבריאות והקולות הם בכיוון שלנו - עדיפות לתרופות גנריות וקידום הביוגנריקה".

דשא הוסיף שהביוגנריקה, כלומר ייצור תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות, אמורה להתחיל לבוא לידי ביטוי בתוצאות של טבע החל משנת 2014-2015.

אבל לא רק ארה"ב נמצאת בפוקוס של טבע, ודשא הבטיח שטבע "עשתה, ותעשה יותר", כדי להרחיב את החדירה הגיאוגרפית באירופה, דרום אמריקה ואסיה. "עשינו ונמשיך לעשות מהלכים חשובים באירופה, ואנחנו מגדילים שם את נתח השוק", אמר דשא. הוא ציין את ההליך שנקרא paragraph 4 ומאפשר לחברות גנריות לאתגר פטנטים של תרופות קיימות, ולזכות בתנאים מסוימים בבלעדיות בשיווק התרופה הגנרית. ההליך קיים כיום רק בארה"ב ובקוריאה, אך לדבריו, "אנחנו מדברים עם רשויות של השוק האירופי על מנת לתמרץ גנריקה כדי להחדיר יותר תרופות לשוק. גם הם יודעים כמה זה מקל על עלויות הבריאות. הגנריקה היא תרופה למחלה תרתי משמע".

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, אך יש לה גם פעילות גדולה של פיתוח תרופות מקוריות ובהן הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה והאזילקט לטיפול בפרקינסון. עם רכישת חברת באר, טבע גם קיבלה סל מוצרים של בריאות האישה. "יש לנו פלטפורמה של מוצרי בריאות האישה ופלטפורמה של מוצרי נשימה, ואנחנו יכולים להרחיב את הפלטפורמות הן על-ידי פיתוח פנימי והן באמצעות רכישת קווי מוצר. אנחנו לא מגבילים את עצמנו", אמר דשא. "זה לא צריך להפתיע אף אחד אם בעוד 5-6 שנים הפעילות של טבע שאינה גנריקה תהיה יותר גדולה", הוסיף דשא.