כך תמומן רכישת מניות לאומי: קבוצת עזריאלי צפויה להשלים גיוס של 200 מיליון ש' באג"ח פרטיות

הגיוס יממן חלק מהרכישה שהיקפה הכולל 736 מיליון שקל ■ שאר המימון למהלך יגיע מהונה העצמי של הקבוצה ומהלוואות מהבנקים

קבוצת עזריאלי משלימה בימים אלה גיוס של 200 מיליון שקל באג"ח פרטיות, כך נודע ל"גלובס". האג"ח יממנו באופן חלקי את רכישת האחזקות בבנק לאומי מידי קבוצת סרברוס-גבריאל. מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לדברים הקשורים לעסקיו הפרטיים של דוד עזריאלי".

קבוצת עזריאלי לא תתקשה, ככל הנראה, להשלים את הגיוס בשוק ההון. בימים אלה חברות גדולות ויציבות מגייסות בקלות כספים בשוק ההון, מכיוון שהמשקיעים המוסדיים צמאים להשקעות שיניבו תשואה גבוהה יותר מהתשואה האפסית המוצעת כיום באפיקים חסרי הסיכון.

בתחילת החודש זכתה קבוצת עזריאלי במכרז שפרסמו קרנות ההשקעה האמריקניות סרברוס וגבריאל. הקבוצה שהייתה המועמדת היחידה במכרז רכשה 4.83% מהמניות תמורת 736 מיליון שקל. הרכישה התבצעה לפי מחיר של 10.5 שקל למניה, בדומה למחיר השוק באותה העת, מחיר הנמוך בכ-3% ממחיר המניה היום.

על פי הערכות בשוק ההון, מימון רכישת מניות לאומי מתבצע משלושה מקורות: מחצית מהסכום מגיע מההון העצמי של הקבוצה, רבע באמצעות מימון בנקאי ורבע נוסף באמצעות גיוס בשוק ההון מידי משקיעים מוסדיים, שמושלם בימים אלה.

ככל הנראה, בקבוצת עזריאלי לא יסתפקו רק ברכישת נתח המניות הנוכחי. על-פי הערכות הקבוצה נמצאת במשא ומתן עם סרברוס גבריאל לגבי מחיר האופציה לרכישת המחצית השנייה של המניות שהוצעו למכירה.

קבוצת עזריאלי היא אמנם חברת אחזקות, סקטור שלאור המצב אינו נחשב לפופולארי במיוחד בקרב המשקיעים כיום, אך היא חריגה יחסית בנוף קבוצות האחזקה בשוק הישראלי. מדובר חברה פרטית שנתוניה הפיננסיים לא מתפרסמים, אך לפי הערכות היא נחשבת לקבוצה שמרנית ובעלת רמת מינוף נמוכה. לקבוצה אחזקות בחברת גרנית, במספר קניונים בישראל וב-20% מחברת לאומי קארד.

עזריאלי ניצלה את המשבר האחרון כדי להתרחב. היא ניהלה מו"מ לרכישת קניון רמת אביב שלא הבשיל, ובסופו של דבר רכשה את קניון גבעתיים תמורת 795 מיליון שקל. בימים אלה היא משלימה את רכישת 4.8% ממניות לאומי.

לפני כשנתיים גייסה זרוע הנדל"ן של הקבוצה, קנית ניהול השקעות, כ-1.6 מיליארד שקל וזכתה לדירוג AA הנחשב לדירוג גבוה. *