מקורות רשמה פטנט להגנה על צנרת מפני חלודה

בנוסף, הרחיבה את רישום הפטנט שלה להרחקת בורון ממים מותפלים, כצעד ראשון לקראת ייזום פעילות עסקית בנושא

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

חברת המים הלאומית, מקורות, עיגנה את זכויותיה בשני פטנטים חדשניים לשיפור ביצועיהן התפעוליים של מערכות המים השונות, תוך הפחתת עלויות, צריכת אנרגיה, פסולת וזיהום.

בתחום הקורוזיה רשמה החברה פטנט על שיטה להגנה על צינורות בקרקע, אותו פיתח מהנדס יחידת הקורוזיה במקורות, גרגורי ספנובסקי. קורוזיה (חלודה) מהווה גורם מרכזי לדליפות, פיצוצי צנרת, איבודי מים ועבודות תחזוקה לתיקון ולהחלפת הצנרת הפגועה. לפטנט פוטנציאל עולמי, שכן נזקי הקורוזיה בעולם נאמדים במיליארדי דולרים בשנה.

ספנובסקי מסביר כי "הקורוזיה בצינורות מתכת נגרמת עקב שינוי כימי, המתרחש במגע עם אוויר או רטיבות, וגורם להתחמצנות פני השטח של המתכת". לדבריו, "הקורוזיה אוכלת את המתכת, ובמקרה של צנרת בקרקע, גורמת לדליפות ולפיצוצים המשבשים את הובלת המים. תהליך ההגנה הקטודית מבוסס על שינוי הפוטנציאל החשמלי של גוף המתכת בהתאם לסוג הקרקע ולמצבה, ומעכב את תהליך הקורוזיה".

לדברי מקורות השיטה יוצרת הגנה מירבית על הצנרת, תוך בקרה מתמדת על התהליך והשקעת אנרגיה מינימלית בביצועו.

בנוסף, הרחיבה מקורות רישום פטנט להרחקת בורון ממים מותפלים, שרשמה בשנת 2006. בורון הינו יסוד כימי אשר בריכוזים גבוהים עלול להזיק לגידולים חקלאיים מסוימים. מפתחי הפטנט, ניסים נדב ומנחם פריאל מיחידת ההתפלה במקורות, מציינים כי בתהליך ההתפלה המקובל הבורון מורחק באופן חלקי. הטכנולוגיה שפיתחו מסייעת לדבריהם לשפר באופן משמעותי את איכות מי הקולחים המותפלים המשמשים להשקיה, בפשטות תפעולית ובעלות נמוכה. ממקורות נמסר כי הרחבת רישומה של הטכנולוגיה היא צעד לקראת ייזום פעילות עסקית בנושא.

ממקורות נמסר, כי החברה רואה בפורטפוליו הפטנטים שלה נכס מסחרי רב ערך. ועדת הפטנטים של מקורות מתכנסת בראשות הסמנכ"ל להנדסה וטכנולוגיה, רפי איפרגן, במטרה לאשר בקשות להגשת פטנטים על טכנולוגיות חדשות, ולעודד את עובדיה להגיש בקשות לוועדה. לדברי איפרגן, "ועדת הפטנטים בוחנת את מידת החדשנות של הרעיון, מידת הכדאיות הכלכלית שלו והאם ניתן לחקות אותו". ההשקעה בפטנט שעובר את כל תהליכי הרישום במקורות מוערכת באלפי דולרים. מקורות תומכת בבקשות המאושרות על-ידי פתיחת מתקני החברה לביצוע ניסויי ביתא, ליווי הנדסי, כתיבת מפרטי מוצר, מימוש הפוטנציאל היישומי, השקעות כספיות וקידום שיווקי ומסחרי של הטכנולוגיה.