דירקטוריון הבורסה: "מדיניות הנוסטרו של אלטשולר שחם אינה תקינה"

לאחר 3 שנים בהם היה בית ההשקעות מועמד לחברות, החליטה הבורסה כי בית ההשקעות לא יתקבל כחבר בורסה * אלטשולר שחם: "מדובר בהשקעות שבוצעו בחשבון שאינו נוגע ללקוחות החברה"

השקעות נוסטרו בנגזרים הביאו את הבורסה לני"ע לדחות את בקשת בית ההשקעות אלטשולר שחם להתקבל כחבר בורסה. זאת, לאחר שלוש שנים בהם היה בית ההשקעות, שבבעלות גילעד אלטשולר וקלמן שחם, מועמד לחברות.

חברי בורסה הם בנקים ובתי השקעות, שדרכם ניתן לבצע פעולות מסחר בבורסה. כיום קיימים 29 חברי בורסה, ועליהם לעמוד בלא מעט תנאים, כולל דרישות להון עצמי, מספר לקוחות בסיסי, שווי נכסים מנוהלים, קיום מערכות מחשוב, וגם נוכחות של כוח אדם מיומן.

בישיבתו מיום 29 באפריל, ובעקבות ביקורות שנערכו בבית ההשקעות, החליט דירקטוריון הבורסה כי מדיניות ההשקעה של אלטשולר שחם בנוסטרו, כמו גם התנהלותו של מנהל חשבון הנוסטרו - רן שחם - אינם תקינים ועשויים להעיד על התנהגות שאינה מתאימה לבית ההשקעות שמועמד להיות חבר בורסה. את תהליך קבלת האישור כחבר בורסה התחיל אלטשולר שחם בפברואר 2006, והחל לפעול כמועמד ממאי 2006 לתקופת ניסיון בת שלוש שנים.

דירקטוריון הבורסה סבור כי מסגרות ההשקעה שהועמדו לשחם היו רחבות מדי, ובשל כך הן היו חסרות משמעות. באלטשולר שחם הסבירו היום כי שחם מעולם לא חרג ממסגרות אלו, ופעל תמיד תחת הנחיות ברורות. עוד ציינו בבית ההשקעות כי "מדובר בהשקעות שבוצעו בחשבון הנוסטרו של החברה שאינו נוגע ללקוחות החברה כי אם לניהול הכספים הפרטיים של בעלי אלטשולר שחם בלבד. פעילות זו נערכה בהתאם למדיניות דירקטוריון החברה ולא חרגה מהמסגרות שנקבעו".

באשר להשקעות אחרות בחשבון הנוסטרו, כמו בתי השקעות אחרים בענף, גם אלטשולר שחם סבל מהירידות שנרשמו בשערי אג"ח ומניות רבות, וממילא הפסדי הנוסטרו לא פגעו בהונו העצמי העומד כיום על מעל 140 מיליון שקל (כולל רכיב המוניטין).

באלטשולר שחם הוסיפו כי "במהלך הבדיקות שנערכו כחלק מתהליך המועמדות לחברות בבורסה, סברה הבורסה כי רמת הפיקוח של דירקטוריון החברה על ניהול הכספים הפרטיים של הבעלים הייתה בלתי מספקת למרות שהייתה "שבעת רצון" מהתנהלות החברה ביתר התחומים". *