פוחדים מפיטורים: ירידה של 43% בתלונות עובדים על הפרת חוקי עבודה

הירידה - מתחילת השנה ■ מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת: "המצב הכלכלי גורם בין היתר להיחלשות העובד - בעיקר בדרגות השכר הנמוכות; העובד מוכן לקבל כל פגיעה בתנאיו - ובלבד שמקום עבודתו יישמר"

בחודשים ינואר-אפריל נרשמה ירידה של 43% במספר התלונות של עובדים בגין הפרת חוקי עבודה מצד מעסיקיהם, זאת לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך מסר היום (ד') חזי אופיר, מנהל אגף האכיפה במשרד התמ"ת.

לדברי אופיר, לא מדובר בחזרה בתשובה של מעסיקים או בירידה במספר העבירות על חוקי העבודה, אלא דווקא בהשפעה שלילית של המשבר הכלכלי: "הירידה במספר העובדים המתלוננים נגד מעסיקיהם נובעת מהחשש שהעובדים המתלוננים יפוטרו מעבודתם או שמעסיקיהם יתנכלו להם, כאשר המצב הכלכלי גורם בין היתר להיחלשותו של העובד בעיקר בדרגות השכר הנמוכות. העובד חש כי כל פניה ותלונה על תנאי עבודתו יגרמו לפיטורים מיידיים, ולכן מוכן לקבל כל פגיעה בתנאיו ובלבד שיישמר מקום עבודתו", אומר אופיר.

במשרד התמ"ת מסתכלים בדאגה על הנתונים, מה שהביא את שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, להתייחס בעצמו לסוגיה: "אני קורא לציבור העובדים- אל תהססו לבוא ולהתלונן, תקופה של משבר כלכלי אינה סיבה להפרת חוקי העבודה. משרד התמ"ת ימשיך להיות כתובת לציבור העובדים וימשיך לאכוף את חוקי העבודה ביד רמה".

על פי נתוני התמ"ת, בינואר-אפריל האחרונים התקבלו 173 תלונות מצד עובדים, זאת לעומת 303 בתקופה המקבילה אשתקד. מרבית התלונות שהתקבלו היו בעניין קיצוצי שכר ותשלום שכר הנמוך משכר מינימום, אי תשלום עבור שעות נוספות ואי תשלום עבור חופשה. לאחר מספר מבצעי אכיפה שערך לאחרונה התמ"ת נפתחו 130 תיקי חקירה נגד מעסיקים. בחודש יוני הקרוב מתכנן אגף האכיפה לפתוח במבצע נוסף שיתמקד בחברות ניקיון, ואילו בחודש יולי יתקיים מבצע אכיפה בקרב בני נוער העובדים בחופשת הקיץ.

במשרד התמ"ת קוראים לעובדים שחוו הפרה של זכויותיהם, להתלונן באמצעות טלמסר שמספרו: 1800-354-354.