כלכלני סיטי: "שער השקל יתאזן מול הדולר, בנק ישראל יפסיק רכישות המט"ח היומיות"; גורם בבנק המרכזי: "ממשיכים לרכוש כרגיל"

(עדכון) גורם בכיר בבנק ישראל הבהיר ל"גלובס" כי בנק ישראל ממשיך ברכישות הדולרים בקצב הרגיל של 100 מיליון דולר ליום

חטיבת ההשקעות של סיטי פירסמה היום את סקירה על השווקים המתפתחים ובה פרק נפרד על כלכלת ישראל. כלכלני הבנק ערכו ביום שני פגישה עם ד"ר קרנית פלוג, מנהלת המחקר בבנק ישראל. לטענת כלכלני הבנק, קונצנזוס האנליסטים לאינפלציה בשנתיים הקרובות עומד על 2.4% בחודש אפריל לעומת צפי ל-1.7% בחודש מארס.

החששות מאינפלציה בישראל נובעות מהצפי לעלייה חדה במחירי הסחורות, גורם נוסף הוא שער החליפין של השקל מול המטבעות המובילים כשבנק ישראל הצליח בחודשים האחרונים להחליש את השקל מול המטבעות המובילים באמצעות רכישות מט"ח משמעותיות. סיבה שלישית לעלייה באינפלציה היא התכנון של ממשלת ישראל להעלות את המע"מ ב-1% ל-16.5%. סיבה אחרונה שציינה פלוג לעליית האינפלציה היא עודף היצע הכסף בישראל שעלה בשיעור שנתי של 51%.

פלוג ציינה בפני כלכלני סיטי כי שערו היציג של השקל הגיע לאיזון מול הדולר שלא כפי שהיה לפני כשנה. לאור הדברים שנאמרו, מעריכים כלכלני סיטי כי בנק ישראל ימצא בעתיד הקרוב כי אין צורך בהמשך רכישות המט"ח שעומדות היום על היקף של כ-100 מיליון דולר ליום.

בבנק מציינים כי ההפסקה הצפויה ברכישות המט"ח בשילוב של עלייה של 1.8% בתמ"ג ב-2009 וצפי לעלייה של 3.8% בתמ"ג בשנת 2010 ייצרו מצב שבו השקל יהיה מטבע אטרקטיבי להשקעה.

גורם בכיר בבנק ישראל הבהיר ל"גלובס" כי בנק ישראל ממשיך ברכישות הדולרים בקצב הרגיל של 100 מיליון דולר ליום. בנוגע לטענות כאילו הבנק בוחן אסטרטגיית יציאה, הבהיר הגורם כי בנק ישראל בוחן דרך להפסיק הרכישות מאז תחילתן ונכון לרגע זה אינו מוצא לנכון להפסיק את הרכישות וממשיך בקצב הרגיל.

[לאתר המט"ח]