בעלי השליטה בלומניס מעוניינים להשקיע עוד 15 מיליון דולר - הפסידה 45 מיליון דולר ב-2008

הפסדיה של לומניס ב-2008 - דומים לאלה שלפני מחיקתה מהבורסה ■ הגיוס תלוי בהצבעת בעלי מניות המיעוט

הזמנה שנשלחה השבוע לאסיפת בעלי המניות של לומניס, חשפה כי החברה שוב נמצאת במצוקה תזרימית וכי מאז מחיקתה מהבורסה השתפרה אמנם פעילותה, אך באופן זמני בלבד. המשבר החזיר את החברה אחורה, כמעט למקום בו הייתה טרם ההפרטה.

נתונים אלה נחשפו במסגרת בקשתה של החברה מבעלי מניות המיעוט, המחזיקים כ-9% מהחברה, לאשר השקעה של 15 מיליון דולר בחברה על ידי בעלי השליטה, קבוצת דברת ועופר הייטק. ההשקעה תבוצע לפי שווי של כ-250 מיליון דולר לחברה והחברה תנסה לגייס על פי אותם תנאים גם 5 מיליון דולר ממשקיעים חיצוניים. במסגרת המכתב פרסמה החברה דו"ח של חברת זיו האפט ובו הצהרה כי העסקה היא הוגנת לבעלי מניות המיעוט.

החברה ציינה כי ללא ההשקעה, תתקשה לעמוד בתשלומי החוב שלה לבנק לאומי, העומד על כ-130 מיליון דולר, וכן בערכים הפיננסיים הדרושים כדי למנוע את הגביה המיידית של החוב כולו.

ההודעה חושפת גם את הדו"חות של החברה לשנתיים האחרונות, אשר לא פורסמו מאז שהחברה נמחקה מן המסחר בבורסה ב-2006. על פי הדו"חות הללו, הכנסות החברה עמדו על 256 מיליון דולר ב-2008, עם הפסדים של 44 מיליון דולר - 20 מיליון דולר מתוכם נובעים ממחיקה חד-פעמית. אם משווים זאת למצב החברה ב-2006, טרם מחיקת החברה מן הבורסה, נראה כי מצבה לא השתפר משמעותית. החברה רשמה אז הפסד של 50.3 מיליון דולר על הכנסות של 264.4 מיליון דולר. הנתונים האלה מעט מתעתעים שכן ב-2007 כן הצליחה הקבוצה לשפר את מצבה ורשמה על הכנסות של 267 מיליון דולר הפסדים של 28 מיליון דולר בלבד.

האשם בסטגנציה בהכנסות אינו רק בחברה עצמה, אלא במידה רבה תוצר של המשבר הכלכלי אשר חתך את הביקוש לטיפולים אסטטיים יקרים כמו הסרת שיער, תיקון קמטים וכדומה, עליהם מבוססת הפעילות של לומניס. העניין הוא שהחברה ככל הנראה לא נערכה למשבר כלכלי אלא התמקדה בהשקעה שהייתה אמורה להוביל לצמיחה, ומכאן הירידה ברווח.

כבר בסוף 2008 דיווחה החברה כי היא נאלצת לפטר כ-100 עובדים, מהם 40 בישראל. באותה הזדמנות אמר דב עופר, מנכ"ל החברה, כי "השינוי מתרחש דווקא אחרי תקופה שבה גייסנו עובדים, מתוך הערכה שנשיג בקרוב צמיחה משמעותית, שהתבררה כאופטימית מדי לנוכח המשבר הכלכלי".

בעלי מניות המיעוט יאספו ב-18 ליוני במשרדי החברה ביקנעם כדי להצביע בעניין. החברה קיבלה אישור ממשרד רואי החשבון זיו האפט לגבי הפייריות של העסקה.