אטרקטיבית פחות - ההשקעות הזרות בסין התכווצו ב-21% ל-27.7 מיליארד דולר ב-4 החודשים הראשונים של 2009

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] אילן מאור, מנכ"ל חברת Sheng-BDO Ziv Haft China B.D בישראל, בסקירה שבועית על כלכלה ומדיניות כלכלית בסין

במהלך ארבעת החודשים הראשונים של שנת 2009 העמידה מערכת הבנקאות הסינית הלוואות בהיקף כולל של 753.8 מיליארד דולר, סכום העולה על ההיקף הכולל של הלוואות שנתנו במהלך שנת 2008 כולה ועל היעד השנתי של הבנק המרכזי הסיני. בחודש אפריל לבדו גדל היקף ההלוואות שנתנו בשיעור של 27% בהשוואה לאפריל אשתקד (קצב מרשים אך נמוך מהגידול ברבעון הראשון).

היקף ההשקעות הזרות הישירות בסין עמד, בסיכום ארבעת החודשים הראשונים של השנה על 27.7 מיליארד דולר סכום מרשים בהתחשב בהאטה בהשקעות זרות בעולם, אך נמוך ב-21% מאשתקד.

ההשקעות בנכסים קבועים במגזר העירוני צמחו בשיעור של 29.1% במהלך ארבעת החודשים הראשונים של 2009.

הירידה בהיקף היצוא הסיני עדיין נמשכת, אולם קצב הירידה הואט ועמד באפריל על 15.3% - הנמוך מזה ארבעה חודשים.

סין היא כיום יצרנית הזהב המובילה בעולם וצפויה להפיק השנה 290 טונות זהב (בהשוואה ל-282 טון אשתקד). סין מחזיקה בעתודות זהב של 1.054 טון (חמישית בעולם) ומתכננת להרחיב את חלקו של הזהב ברזרבות הלאומיות מ-2% כיום ל-3% בתוך חמש שנים.

סקטור ההי-טק

יצרנית ציוד התקשורת הסיני ZTE הציגה את הצמיחה המהירה ביותר מבין כלל יצרניות ציוד התקשורת הנסחרות בעולם, על פי נתוני חברת המחקר IDC. הכנסות החברה גדלו אשתקד בשיעור של 27% ועמדו על 6.5 מיליארד דולר.

יצרנית הסמיקון הקוריאנית Hynix וקבוצת הפיתוח התעשייתי של העיר Wuxi (בפרובינציית Jiangsu) יקימו מיזם משותף לבדיקת ואריזת שבבים (Back-end). המיזם ירכוש מהייניקס ציוד בהיקף 300 מיליון דולר וצפוי לאפשר לחברה הקוריאנית לחסוך כ-1.6 מיליארד דולר בחמש השנים הבאות.

ספקית הטלקום הסינית צ'יינה יוניקום השיקה את השלב השלישי בניסויי רשת הדור השלישי שלה וצרפה 55 ערים נוספות למערך הקיים של 229 ערים בהן מופעלת הרשת. צ'יינה יוניקום היא הספקית האחרונה (מבין שלוש) המשיקה את המערך הנסיוני ובסוף השנה היא צפויה להפעיל את הרשת, הפועלת בתקן WCDMA, ב-284 ערים בהם מתקיים הניסוי.

על פי הערכת משרד תעשיות המידע הסיני ישקיעו שלוש ספקיות התקשורת הסיניות כ-25 מיליארד דולר, במהלך השנה הקרובה, בהקמת רשתות הדור השלישי. סקר שערך הפורטל המוביל בסין Sina מעלה כי כמעט 60% מהמשיבים אשרו כי "בסופו של דבר" יצטרפו למנויי הדור השלישי, אולם כחצי מהמשיבים ציינו כי המחירים גבוהים מדי.

במסגרת תוכנית ההאצה הכלכלית של סין פועל הממשל להרחבת השימוש במחשבים ובכלל זה במגזר הכפרי. התושבים הכפריים יהנו מסובסידיה של 13% על רכישת מחשוב (וציוד חשמלי נוסף) ומשרד האוצר פרסם רשימה של 14 יצרניות מחשבים

שימכרו מחשבים מתוצרתן, במסגרת הפרויקט, ובהן שלוש יצרניות זרות (Acer, Dell, HP). תקרת המחיר של המחשבים שימכרו עומדת על 511 $. סקרים מקדימים שנערכו מעלים כי ניכר עניין רב ברכישת המחשבים בקרב האוכלוסייה הכפרית. כך הביעו 47% מהמשיבים בפרובינציית שנדונג כי ירצו לרכוש מחשב ויסתייעו בו בעבודתם הכפרית.


בריאות ורפואה

היקף מכירות ענף התרופות בסיון צפוי לצמוח בשיעור של 13%-16% במהלך חמש השנים הבאות, כך על פי נתוני חברת המחקר האמריקאית IMS Health.

יצרנית הציוד והתרופות האמריקאית, חברת Baxter, תשקיע 146 מיליון דולר בהרחבת כושר הייצור של ארבעת מפעליה בסין. היקף מכירות החברה בסין עמד אשתקד על 200 מיליון דולר.


תעופה, תחבורה ולוגיסטיקה

שלוש חברות התעופה הסיניות המובילות, שהפסידו מעל 4 מיליארד דולר בשנת 2008, צופות חזרה לרווחיות במהלך שנת 2009, זאת הודות לחזרה לגידול נורמאלי בתנועת הנוסעים, שצמחה ברבעון הראשון בשיעור של 10-14% (ובתנאי ששפעת החזירים לא תתרחב ותפגע במגמה).

מטוס איירבס A320 ראשון שהורכב בסין טס (18/5) טיסת בכורה בת ארבע שעות. זהו גם המטוס הראשון מסוג זה המיוצר מחוץ לאירופה ובכוונת החברה להגיע לתפוקה של ארבעה מטוסים בחודש עד סוף שנת 2011.

באוגוסט הקרוב יחלו העבודות לבניית שד"ת אזרחי בחבל הטיבטי שבפרובינציית Gansu. בפרויקט יושקעו 96 מיליון דולר.

יצרנית הרכב הפרטית המובילה בסין חברת Geely, השלימה את רכישת חברת DSI האוסטרלית, מהיצרניות המובילות בעולם של מערכות תמסורת אוטומטיות לרכב, שנקלעה לקשיים בעקבות המשבר העולמי. העסקה תסייע לחברה הסינית למצב עצמה לצד יצרניות הרכב המובילות בסין ובכוונתה להמשיך ולהפעיל את DSI כיחידה עצמאית, תוך שהיא מסייעת לה במימון, רכש חלקים בסין ובחדירה לשוק הרכב הסיני.

יצרנית הרכב Great Wall Motor החלה בהקמת מפעל משותף לייצור רכב, עם יצרנית הרכב הבולגרית Litex בבולגריה. כושר הייצור של המפעל, שייצר על בסיס דגמי הרכב הסיניים ושבהקמתו יושקעו 80 מיליון אירו, יעמוד על 50,000 יחידות בשנה.

יצרנית הרכב GM מתעתדת להיות הראשונה שתייצא רכבים מתוצרת סין לשוק האמריקאי. על פי התכנון ייוצאו 17,000 רכבים (בעיקר קטנים) עד שנת 2011, ועד שנת 2014 יעמוד מספרם על 51,000.

איגוד יצרני הרכב הסיני (CAAM) העלה את תחזית המכירות השנתית שלו ומופה כי 10.2 מכוניות ימכרו השנה בסין, גידול של 8.7% ביחס לשנת 2008 (התחזית המקורית היתה לגידול של 5% בלבד). 1.15 מיליון רכבים נמכרו בסין במהלך חודש אפריל (גידול של 3.91% ביחס למרץ). גידול מהיר במיוחד נרשם במכירת רכבים בנפח של עד 1.6 ליטר (הנהנים מהקלות מס).


חקלאות, מים, איכות סביבה ואנרגיה חלופית

הממשל העירוני של שנגחאי יסבסד רכישת מכוניות החוסכות בדלק (הנעה היברידית, חשמלית ו/או תאי דלק). בין השנים 2010-2011 תעמיד העיר סיוע של עד 20% מערך הרכב לרוכשי רכבים החוסכים 15% מתצרוכת הדלק בהשוואה לרכבים רגילים מסוגם. הסיוע לרוכשי מכוניות יהיה עד 2,900 דולר ואילו הסיוע לרוכשי רכב מסחרי יגדל בהתאם. הרוכשים יהנו גם מפטורים על אגרות כביש. העיר מעודדת גם את יצרנית הרכב העירונית SAIC (שכבר מייצרת מכונית היברידית בשת"פ עם GM) להרחיב ההשקעה והפיתוח של רכבים חסכוניים בדלק. על פי התכנון יהווה רכבים חסכוניים בדלק 5% מהרכבים המיוצרים בשנת 2011.

עיריית בייג'ינג צפויה להעלות את מחירי המים, על מנת לרסן הצריכה ולהקל על המחסור הצפוי להמשך עד שנת 2014. העיר אמנם השקיעה בהרחבת וגיוון מקורות המים לצרכיה, אולם הדחייה בהשלמת פרויקט העברת המים, על פני 1,400 ק"מ מפרובינציית Hubei שבמרכז סין לבירת סין ולפרובינציות השכנות, שהיה אמור להסתיים בשנה הבאה, מחייב צעדים מהותיים לצמצום הביקוש. העלאת המחירים, החמישית מאז 2001, תפגע במיוחד בצרכנים כבדים תעשייתיים ומסחריים.


אנרגיה

חברת הדלק הסינית סינופק חתמה על שני הסכמים עם חברת הדלק של כוויית. שתי החברות (בשותפות עם חברה זרה נוספת) יקימו מפעל לזיקוק נפט ולייצור כימיקלים בדרום סין, בהשקעה משותפת של 9 מיליארד דולר. חברת Sinopec גם תבנה עבור החברה הכווייתית חמש אסדות קידוח נפט, בהיקף של 402 מיליון דולר.

אילן מאור, מנכ"ל (ישראל) חברת Sheng-BDO Ziv Haft China B.D.