סיטיגרופ: סיכוי סביר כי פישר בכל-זאת יעלה את הריבית בישראל עד סוף השנה

"פישר הותיר את הריבית בשיעור שפל בשל שיקולי אינפלציה, אך "ברור כעת כי סיכון לדפלציה בישראל כמעט ולא קיים יותר" ■ ההתחזקות האחרונה של השקל עשויה להוות חסם להעלאות ריבית קרובות

כלכלני הבנק סיטיגרופ פירסמו היום (ג') סקירה על השווקים המתעוררים, וישראל בתוכם. הכלכלנים התייחסו להחלטת הריבית של בנק ישראל מאתמול, בה החליט כצפוי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להותיר את הריבית על כנה - בשיעור 0.5%.

בסיטי מציינים, כי מהלכי קיצוץ שיעור הריבית הבסיסית בישראל לשיעורה הנוכחי הכמעט אפסי, נבעו משיקולי אינפלציה או החששות מדפלציה, אך "ברור כעת כי סיכון לדפלציה בישראל כמעט ולא קיים יותר", אמרו הכלכלנים.

בבנק מזכירים, כי הציפיות למדד המחירים לצרכן ל-24 החודשים הקרובים עלו בחודש שעבר ל-2.4% מ-1.5% שנצפה לפני כן ברבעון הראשון, וכן כמות הכסף בשוק במונחים שנתיים - 51%, מעמידים בפני המשק הישראלי סיכוני אינפלציה, אם וכאשר יתאוששו הביקושים. בתוך כך הם מעריכים, כי סיכוי ההתאוששות האלה נראים קרובים יותר ויותר עם כל נתון מאקרו שמתפרסם בשוק הישראלי, ואף מציינים כי פישר רמז לכך אתמול באומרו כי "המגמה השלילית בשווקים ובפעילות הכלכלית מתמתנת".

הכלכלנים מעריכים, כי התמקדות המשקיעים בישראל בעליות השערים האחרונות, וכן עלייה באופטימיות לגבי מצבה של הכלכלה, עלולים להשפיע לרעה על הנזילות בשווקים וע"י כך, לחייב את הנגיד לשינוי מדיניותו המוניטרית. על רקע כל האמור לעיל, בסיטי מעריכים כי עדיין קיים סיכוי לכך שפישר יעלה את שיעור הריבית במשק עד סוף השנה. יחד עם זאת, הכלכלנים מציינים כי התחזקותו האחרונה של השקל עשויה להוות חסם להעלאות ריבית קרובות, יחד עם הצהרות אחרונות של הבנק המרכזי לגבי המשך הרכישות היומיות של המט"ח והאג"ח הממשלתיות.