יו"ר ועדת הכספים: "העלאת המע"מ על פירות וירקות לא תעבור"; תוסיף הוצאה של 500 שקל בשנה לעשירון התחתון

סך ההוצאה השנתית של משקי-הבית לפירות וירקות טריים הסתכמה בשנת 2007 בכ-6.4 מיליארד שקל

"ככל הנראה, העלאת המע"מ על פירות וירקות לא תעבור - וחברי ועדת הכספים ייטלו חלק פעיל במציאת פתרונות חלופיים לאוצר. נהווה חלק מהמאמץ למציאת פיתרון תקציבי, ולא נפיל זאת רק על האוצר" - כך אמר היום (ג') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בדיון בנושא העלאת המע"מ על פירות וירקות.

ממחקר שנעשה במרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה כי הטלת מע"מ בשיעור של 15.5% תביא להוצאה נוספת של 41 שקל בחודש בהוצאה של משק-בית מהעשירון התחתון - כ-500 שקל בשנה. על-פי המחקר, ההוצאה החודשית של משק-בית מהחמישון התחתון עומדת על 262 שקל ומהווה 3.7% מסך התצרוכת החודשית (לעומת 1.6% במשק-בית מהחמישון העליון).

עוד עולה מנתוני המחקר כי ההוצאה לירקות ופירות טריים של משקי-הבית מהחמישון התחתון עמדה בשנת 2007 על כ-1.3 מיליארד שקל והיוותה כ-20% מסך ההוצאה של משקי-בית לפירות וירקות. על-פי חישוב זה, הטלת מע"מ תטיל על משפחות אלה עול כספי נוסף בסך של כ-200 מיליון שקל בשנה.

סך ההוצאה השנתית של משקי-הבית לפירות וירקות טריים הסתכמה בשנת 2007 בכ-6.4 מיליארד שקל. אומדן הכנסות בגין ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות, קובע המחקר, מסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל. האומדן מתייחס לנתוני סקר הוצאות המשפחה לשנת 2007, אולם יש לקחת בחשבון כי בשנת 2008 חל גידול בשיעור של 2.8% בערך תפוקת ענף הירקות והפירות.

עוד קובע המחקר של מרכז המידע של הכנסת כי העלאת שיעור המע"מ באופן חד של 15.5% על מוצרי צריכה המהווים משקל גבוה יחסית של השכבות החלשות ביחס לתצרוכתם, עשויה להביא לירידה בצריכה הפרטית של מוצרים אלה ושל מוצרים אחרים, שכן שיעור הצריכה של משפחות אלה גבוה.

הקטנת הצריכה הפרטית בתקופת מיתון, המאופיינת בירידה חדה בביקושים, מהווה צעד פרו-מחזורי העלול דווקא להחמיר את המשבר. מאידך, הירידה בהכנסות המדינה בגין המיתון מביאה להגדלת הגירעון התקציבי ודורשת מקורות הכנסה נוספים.

בנוסף, מזהיר עמי צדיק, מחבר המסמך, כי העלאת המע"מ על ירקות ופירות צפויה להביא לעלייה בשיעור האינפלציה במשק. יש לציין כי המע"מ מוטל על הערך המוסף. העוסקים בתחום (חקלאים, סיטונאים, קמעונאים, תעשיה) יוכלו לקזז מע"מ תשומות ולשלם את המס על הערך המוסף שלהם בלבד. לעומת זאת, משקי-בית ומוסדות שאינם למטרות רווח (כגון בתי-חולים ומלכרי"ם) יספגו את רוב רובו של המס.

ביטול הפטור עשוי אף לפגוע בהכנסתם ובהישרדותם של העסקים הקטנים. בנוסף, העוסקים בתחום יצטרכו לממן את עלות הציות לחוק, לרבות שינוי אופן ניהול החשבונות, ולעיתים גם רכישת ציוד כמו קופה רושמת על-ידי חלק ניכר מהסוחרים בתחום.