עיני וברוש פועלים לקבלת פטור ממס על הפרשה פנסיונית הגבוהה מבסיס השכר

הדבר אמור להיטיב עם מקומות עבודה שביצעו הפחתת שכר ומבקשים לשמור על גובה ההפרשה ■ סוגיית הוראת השעה עלתה בשתי פגישות שהתקיימו עם אנשי רשות המסים ואגף התקציבים במסגרת השיחות על התקציב

בכירים בהתאחדות התעשיינים ובהסתדרות פועלים בשבועות האחרונים מאחורי הקלעים כדי לשכנע את רשות המסים ואת משרד האוצר להסכים להוראת שעה שתיטיב עם מעסיקים ועובדים במקומות עבודה במגזר הפרטי שביצעו לאחרונה הפחתות שכר. כך נודע ל"גלובס".

על פי פקודת המס הנוכחית, מעסיק שמעוניין להמשיך ולהפריש כספים לקרנות הפנסיה של עובדיו על פי בסיס השכר שקדם להפחתה יכול לעשות זאת, אולם כל סכום מעבר לבסיס השכר החדש יחויב במס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות. במקרה כזה יכול המעסיק לגלם את המס על עצמו או על העובד. כעת, מבקשים התעשיינים וההסתדרות לגלם את המס על המדינה.

הוראת שעה כזו הופעלה בשנת 2003 לאחר שההסתדרות נאלצה להסכים למס "עידוד הצמיחה", אך הדבר הוחל רק במגזר הציבורי. הרציונאל הוא להשוות את מה שסוכם אז גם במגזר הפרטי, שהרי רק במגזר זה ביצעו בחודשים האחרונים קיצוצי שכר בפועל. בנוסף, ההסתדרות כבר דאגה לכך שהקיצוץ עליו הסכימה לאחרונה בדמי ההבראה של עובדי המגזר הציבורי, לא יפגע בהפרשות לפנסיה.

מי שמוביל את המהלך מצד התעשיינים, בניהולו של שרגא ברוש, הוא אבי ברק, ראש אגף עבודה ומשאבי אנוש בארגון. לדבריו, שני שליש מהתעשיינים שהפחיתו את שכר עובדיהם המשיכו להפריש להם לפנסיה על פי בסיס השכר הקודם (הגבוה), כאשר חלקם גלגלו את החובה במס על העובדים.

"אני חושב שהמהלך שלנו מוצדק ואם יש משהו שאנחנו וההסתדרות צריכים להיאבק עליו ביחד זה בדיוק הדבר הזה. ברור שלפעמים נאלצים לקצץ בשכר, אבל זה לא בסדר לפגוע לעובדים בפנסיה", מבהיר ברק.

בצד של ההסתדרות מוביל את המהלך זאב חושינסקי, יועצו הכלכלי של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ובכיר לשעבר ברשות המסים. ההיכרות הקרובה של חושינסקי עם הרשות אמורה לרכך את ההתנגדות בזירה הזו, בעיקר משום שהוא יודע שעבור המדינה זה לא יהיה אסון גדול להסכים למהלך.

"זה לא הרבה כסף ואני יודע שגם למשרד האוצר חשוב לשמור על הפנסיה של העובדים. כמובן שזה צריך להיעשות בתוך תקופה קצובה של המשבר הכלכלי ובמסגרת הסכם קיבוצי", מוסיף חושינסקי.

סוגיית הוראת השעה עלתה בשתי פגישות שהתקיימו עם אנשי רשות המסים ואגף התקציבים במסגרת השיחות על התקציב. אחד הגורמים שהשתתף בפגישות ציין כי באוצר היו "חיוביים מאוד" והוסיף: "השאיפה שלנו היא להסדיר הכל בתוך עסקת החבילה במשק, במסגרת סגירת הקצוות האחרונים לפני אישור התקציב".

באוצר עשויים לטעון שבקרנות החדשות, יכולים המעסיקים להגדיל את ההפרשה לפנסיות העובדים ב-1.5% נוספים ולכן אין צורך במהלך. על כך אומר חושינסקי כי "גם אנשי האוצר יודעים שיש להעדיף תמיד שהשכר המבוטח יהיה גדול יותר, זאת על פני הגדלה מלאכותית של ההפרשה הפנסיונית".

השפעה תקציבית

למי שיש ספק בדבר סיכויי המהלך לעבור, מספיק לדבר עם דורית טנא פרצ'יק, בעלת חברה חדשה לייעוץ בתחום יחסי העבודה ומי ששימשה בשנת 2003 כיועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות. "כשהעליתי אז את הדרישה להוראת שעה בעניין ההפרשות לפנסיה, טלי ירון אלדר (נציבת המס לשעבר) כמעט חטפה התקף לב. גם באגף התקציבים התנגדו אבל בסוף ביבי התערב וסיכמנו את העניין", היא נזכרת. לדבריה, אם המהלך יעבור תהיה לו השפעה תקציבית גדולה מאוד במונחים אקטואריים.

מרשות המסים נמסר כי לא התקבלה פנייה רשמית בעניין.