מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה בישראל ירד במאי ב-5%; מספר המקבלים הכולל עלה ל-92 אלף

המספר הכולל של מקבלי האבטלה - החדשים וה"וותיקים" - גדל לעומת אפריל בשל התמשכות תקופת האבטלה על רקע המשבר

מספר התביעות החדשות לדמי אבטלה בישראל ירד בחודש מאי ב-5% - כך נמסר היום (ד') מהמוסד לביטוח לאומי. בחודש מאי התקבלו בסניפי המוסד 18,600 תביעות חדשות לעומת 19,661 בחודש אפריל. עם זאת, שיעור התביעות החדשות לדמי אבטלה גדל ב-60% יחסית לחודש מאי בשנה שעברה.

אולם למרות ההתייצבות והירידה הקלה, המספר הכולל של מקבלי דמי אבטלה, דהיינו תביעות חדשות ותביעות המשך בחודש מאי גדל, והוא עומד על כ-92 אלף לעומת 88.5 אלף בחודש אפריל. במוסד לביטוח לאומי הסבירו את הנתון בכך שעקב המשבר בשוק העבודה, המובטלים ממשיכים להיות מחוסרי עבודה ולתבוע דמי אבטלה לתקופה ממושכת יותר.

"הנתונים החדשים לחודש מאי מלמדים על כך שיש ירידה קלה והתייצבות מסוימת במספר דורשי דמי אבטלה, אולם הרמה עדיין גבוהה", אמרה אסתר דומיניסיני, מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי. דומיניסיני הוסיפה: "יש להמתין לנתוני תעסוקה ואינדיקטורים נוספים על מצב המשק, כדי לקבוע אם מדובר בשינוי מגמה".

לפני שבוע דיווחה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי שיעור האבטלה זינק ברבעון הראשון של השנה ל-7.6%, דבר שאיפשר, החל משלשום (תחילת יוני), את יישומם המיידי של הקריטריונים החדשים והמקלים לקבלת דמי אבטלה. במסגרת ההקלות זכאים מובטלים חדשים שצברו 9 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים שקדמו לאבטלה, להגיש תביעה לדמי אבטלה, ולא רק אלה שצברו 12 חודשי עבודה, כפי שהיה עד היום. ההערכה היא שמהקלות אלו "ייהנו" כ-30,000 מובטלים בשנה.