אונ' בן גוריון נגד משרד הביטחון: המכרז להקמת בית הספר לרפואה צבאית ב-30 מיליון שקל רצוף פגמים וכשלים

האוניברסיטה טענה, כי הצעתה היתה הגיונית, ריאלית ותואמת את האומדן שביצעה ועדת המכרזים, וכי היא היתה ההצעה האיכותית ביותר - "למרות זאת, בחרה הוועדה בהצעה איכותית פחות שמסתייגת מדרישות המכרז ולא ודאית ביחס לתוכנה"

אוניברסיטת בן גוריון פנתה בימים האחרונים במכתב לשר הביטחון, אהוד ברק, ולמבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בו היא מאשימה את ועדת המכרזים של משרד הביטחון ברצף של פגמים וכשלים מהותיים בקיום המכרז להקמת בית הספר לרפואה צבאית, בו זכתה האוניברסיטה העברית.

מדובר על מכרז בהיקף של כ-30 מיליון שקל למחזור לימודים של כשש שנים.

במכתב טוען בא כוחה של האוניברסיטה, עו"ד גיל חגי, כי הצעת בן גוריון היתה הגיונית, ריאלית ותואמת את האומדן שביצעה ועדת המכרזים, וכי היא היתה ההצעה האיכותית ביותר.

"למרות זאת, בחרה הוועדה בהצעה איכותית פחות שמסתייגת מדרישות המכרז ולא ודאית ביחס לתוכנה. הצעת המחיר של המתחרה גירעונית, לא סבירה וסופה שכספי ציבור יממנו אותה", כתב עו"ד חגי.

הלחץ של ברקת

במסגרת הניסיון להביא לזכיית האונ' העברית במכרז, הוצג בפני חברי ועדת המכרזים, שבעה ימים לפני המועד לפתיחת המכרז, מכתב שנכתב על-ידי ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שנשלח לברק ולסגנו, מתן וילנאי. לטענת בן גוריון, המכתב של ברקת היה ניסיון להשפיע על הוועדה ולגרום לה להעדיף את ירושלים.

בן גוריון גם מאשימה את ועדת המכרזים ב"צפצוף על רצון המחוקק להעניק העדפה לאזורי הפריפריה ובמיוחד לאזור הנגב". לטענת עו"ד חגי, בניגוד לחוק חובת המכרזים, תנאי המכרז לא כללו את ההוראות הנדרשות בנושא העדפה לאומית וספק רב אם מחדל זה נעשה בתום לב.

בבן גוריון, שטענו כי אינם מתכוונים לפנות לערכאות משפטיות כדי לא לעכב נושא בעל חשיבות לאומית, מסכמים את הפנייה למשרד הביטחון בכך "שהפגמים בהליך מתגמדים לנוכח עמדתכם המנסה בכוח להצדיק בדיעבד טעויות חמורות בהתנהלות המשרד. עמדתכם זו, אך חיזקה את מרשתי בדעה שיש להותיר אתכם לאכול לבד את המרקחת התפלה שבישלתם".

המכרז להקמת בית ספר לרפואה צבאית יצא לדרך בחודשים האחרונים לאחר תלונות חוזרות ונשנות בצה"ל על מחסור ברופאים צבאיים. בין היתר, התייחס לכך גם מבקר המדינה בדו"ח מדצמבר 2008, וכתב כי כי "במהלך שני העשורים האחרונים חלה ירידה משמעותית במספר העתודאים המתחילים ללמוד לימודי רפואה במוסדות להשכלה גבוהה. הפתרון שבחר צה"ל, של הקמת מסלול 'צבאי' נפרד לעתודאים לומדי רפואה, עשוי לפתור את הבעיה רק בעוד כעשור".

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "משרד הביטחון ענה בהרחבה על כל הטענות של אוניברסיטת בן גוריון ומצא אותן בלתי מבוססות לחלוטין". ממשרד הביטחון לא התקבלה תגובה עד לסגירת הגיליון.