דו"ח Deloitte: הכנסות הכדורגל האירופי צמחו ב-7% תוך שנה אחת

ההכנסות בעונת 2007/08 הסתכמו ב-14.6 מיליארד אירו; ההכנסות של חמש הליגות הגדולות זינקו ב-10%, ובסך הכל מהוות 52% מסך ההכנסות של הכדורגל האירופי; הפרמיירליג מעל כולן עם הכנסה של 2.4 מיליארד אירו

חמש הליגות הגדולות של אירופה ממשיכות את מסע ההתנתקות שלהן מיתר היבשת, כך לפני הדו"ח השנתי של פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte. ההכנסות של חמש הליגות הבכירות (פרמיירליג, בונדסליגה, סרייה A, הצרפתית והספרדית) הסתכמו בעונת 2007/08 ב-7.7 מיליארד אירו, עלייה של 10% לעומת העונה שלפני כן. ההכנסות של חמש הליגות הבכירות מהוות 52% מסך ההכנסות של הכדורגל האירופי באותה עונה שהסתכמו ב-14.6 מיליארד אירו. בסך הכל צמח שוק הכדורגל האירופי במיליארד אירו בהשוואה לעונת 2006/07 - עלייה של כ-7%.

לפי הדו"ח הנוכחי, המשיכו מועדוני הפרמיירליג גם העונה לייצר את ההכנסה הכוללת הגבוהה ביותר - 2.4 מיליארד אירו (עלייה של 26% לפי חישוב במטבע הליש"ט). בכך הגדילה הפרמיירליג את הפער מהליגות הבכירות האחרות - הספרדית והגרמנית שכל אחת מהן הכניסה 1.438 מיליארד אירו, האיטלקית שהכניסה 1.421 מיליארד והצרפתית (989 מיליון אירו). ההישג של הפרמיירליג מרשים אפילו יותר אם לוקחים בחשבון היחלשות של כ-15% בערך הליש"ט לעומת האירו. הסיבה העיקרית לעלייה בהכנסות הפרמיירליג נעוצה בחוזה השידורים המשודרג של הליגה, שהבטיח למועדונים 767 מיליון ליש"ט, לעומת 454 מיליון ליש"ט ב-2006/07. הליגה שרשמה את הזינוק הגדול ביותר היא הסרייה A - ב34%-, זאת בעיקר בשל חזרתה של יובנטוס לליגה הבכירה.

הליגה הצרפתית רשמה את הגידול הקטן ביותן מבין הליגות הבכירות - עלייה של 2% בלבד. הנתונים מראים גם שקבוצות הליגה הצרפתית מפנות את הרוב המכריע של המשאבים לשכר שחקנים: 71% מכלל ההכנסות בליגה הופנו למשכורות. הליגה הגרמנית היא "הבריאה" ביותר בהקשר הזה, כאשר רק 50% מסך ההכנסות הופנו למשכורות. בעוד שבליגה האיטלקית מופנות 68% מההכנסות לשכר שחקנים, בספרד 63% ובפרמיירליג 62%.

אגב, סעיף שכר, העלייה הדרמטית ביותר נרשמה כמובן בהוצאה על משכורות. בסך הכל הסתכם סעיף השכר בחמש הליגות הבכירות ב-4.8 מיליארד אירו, עלייה של 14% לעומת עונת 2006/07. הפרמיירליג ממשיכה להיות שיאנית השכר עם 1.5 מיליארד אירו (כ-31% מהשכר הכולל בחמש הליגות הבכירות). בתרגום לליש"ט, הרי שתוך עונה אחת קפץ השכר הממוצע בפרמיירליג ב-23%.

גם מבחינת רווחיות הפכה הפרמיירליג לליגה המובילה באירופה - עם רווח תפעולי של 234 מיליון אירו. הבונדסליגה, ראשונה בדירוג הקודם, הפעם רק שנייה עם רווח תפעולי של 136 מיליון אירו.

המבחן הגדול: עונת 2009/10

דן ג'ונס, שותף בקבוצת הספורט העסקי ב- Deloitte, ציין כי "המבחן העיקרי בדבר יכולתן של חמש הליגות המובילות לעמוד בפני האתגרים הכלכליים יהיה בעונת 2009/10, כאשר מכירת מנויים עונתיים וכן חידוש חוזי החסויות ישפיעו על יכולתן של הליגות להמשיך ולצמוח. עם זאת, הנתון המעודד הוא שמספר האוהדים במגרשים צמח בכל הליגות בעונת 2008/09 בכ-2%. הליגה הגרמנית, הליגה הצרפתית, הליגה האנגלית ומועדונים מובילים בליגה הספרדית אף נהנים מעסקאות למכירת זכויות שידור יציבות וארוכות טווח, אשר מהוות נתח משמעותי מהכנסותיהם. האתגרים המהותיים ביותר עימם עשויות להתמודד הליגות הינם היכולת לשמר הכנסות מסחריות ולשמור על מחירי כרטיסים גבוהים לתאי הצפייה ובו בזמן לפעול לצמצום הוצאות השכר והוצאות התפעול".

גלעד אפוד, ראש תחום הספורט בקבוצת הייעוץ הכלכלי בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, מציין כי "תהליך צמצום ההוצאות והתאמתו לרמת ההכנסות החדשה הוא תהליך שנמצא כבר בעיצומו בישראל והורגש היטב במעשיהם ובכוונותיהם של בעלי הקבוצות לקראת תום העונה שהסתיימה. בימים אלו ממש מנהלי הקבוצות עובדים על התקציבים לעונת 2009/10 ורובם, אם לא כולם, נאלצים להתמודד עם קיצוץ תקציבים מצד הבעלים ואי ודאות באשר להסכם זכויות השידור שמסתיים העונה. דבר חשוב נוסף שמקשה על מנהלי הקבוצות הישראליות לבנות את התקציב הוא הקושי במציאת מממנים בתקופה שכזו".