סוכנויות דירוג האשראי בדרך לישראל: במשרד האוצר חוששים מהורדת דירוג החוב של ישראל

החשב הכללי, שוקי אורן: "הסיבה שהדולר יורד היא הדולר עצמו; אין מקום בהתערבות ממשלתית בשוק המט''ח - בנק ישראל מטפל בסוגיה" ■ עם זאת, אישר כי ישקול עסקאות הגנת מטבע על החוב

"הסיבה שהדולר יורד היא הדולר עצמו. אני מציע שממשלת ישראל לא תתיימר להשפיע על הדולר בעולם. אין כעת מקום להתערבות ממשלתית בשוק המט''ח. זה אחריותו של בנק ישראל והבנק מטפל בעניין", כך אמר ל"גלובס" החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן. עם זאת, אישר אורן את הפרסום ב"גלובס" לפני יומיים, שלפיו הוא שוקל לבצע עסקאות הגנת מטבע על החוב.

נזכיר כי משרד האוצר התערב בדיוק לפני שנה, אז עמד שערו של הדולר על 3.35 שקלים, באמצעות עסקאות גידור מסוג SWAP (החלף) על החוב החיצוני של ישראל. המהלך תומך בדולר ומאפשר, בד-בבד, להקטין את החוב הישראלי במונחים שקליים. לפני שנה בוצעו עסקאות אלה בהיקף של 2 מיליארד דולר, וההערכה היא כי כעת יחזור המשרד על אותן פעולות, אך בהיקף של מיליארד דולר בלבד.

הדברים מגיעים בתגובה להתבטאויות שהשמיע שלשום יו''ר הועדה המתייעצת למועצה הלאומית לכלכלה, אורי יוגב, שלפיהן אם הדולר יגיע לרמה של 3.5 שקלים, מצב שהגדיר כאסון מאקרו כלכלי, יהיה על הממשלה (באמצעות משרד האוצר, א"פ) לחזור להתערב בשוק המט''ח על מנת לחזק את הדולר.

עוד נודע ל"גלובס", כי שלוש חברות הדירוג האשראי של ישראל צפויות להגיע לארץ בחודש הקרוב לביקור שגרתי, ובמשרד האוצר עובדים במרץ לצורך התכוננות למפגשים הללו. נזכיר כי נכון לעכשיו, הגירעון הממשלתי של מדינת ישראל ב-2009 צפוי להיות גבוה מ-6% כפי שנקבע, שכן מספר מהלכים טרם אושרו בכנסת ולא צפוי רוב לאישורם (הטלת מע''מ על פירות וירקות, הטלת מע''מ על שירותי תיירות והכוונה להכיר בהוצאות מטפלת לצורך ניכוי מס). בעקבות כך, קיים חשש באוצר שדירוג האשראי של ישראל יירד, דבר שיגרום לעלייה בריבית המשולמת על אג''ח ממשלתיות.