סוחרי מט"ח - קבלו ארבעה מטבעות שיכולים להוות תחליף לדולר הנחלש כהשקעה מעניינת

עבור סוחרי המט"ח מדובר בהזדמנות נוספת לבחון את האלטרנטיבות הקיימות בשוק המט"ח, במיוחד בהתחשב בעובדה שעל פי ההערכות הדולר עוד יילך ויחלש

אחרי מספר חודשים שבהם התאושש הדולר האמריקני מרמות השפל שאליהן הידרדר בעיצומו של משבר האשראי, בשבועות האחרונים הוא שוב נחלש מול המטבעות המובילים בעולם, ומול השקל הישראלי. עבור סוחרי המט"ח מדובר בהזדמנות נוספת לבחון את האלטרנטיבות הקיימות בשוק המט"ח, במיוחד כשעל פי ההערכות הדולר עוד יילך ויחלש. עדות אחת לכך קיבלנו בסקירה של כלכלני ברקליס קפיטל, שהתפרסמה שלשום, ולפיה הדולר צפוי להיחלש עוד בשבועות הקרובים וליפול לרמה של 3.60 שקל, לעומת רמה של כ-3.95 שקל כיום. לבקשת "גלובס", מציעים דיאגו פחצ'רט ואורן קרלמן, כלכלני מחלקת המחקר של איזי פורקס, וטל עבדה, סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס, ארבעה מטבעות חלופיים, שיכולים להוות השקעה מעניינת.

דולר קנדי: המאזן המסחרי איתן וצומח

קנדה היא מדינה עצומה עם כלכלה חזקה ומגוונת. היא אמנם אחת המושפעות הראשונות מהמשבר בארה"ב, אבל נתוני הפתיחה שלה עדיפים, בעיקר עקב שמרנות פיננסית ומדיניות סוציאלית.

קנדה מאופיינת במינוף נמוך יותר מארה"ב. שוק הסאב פריים לא הספיק לחלחל לעומק מבנה האשראי הקנדי, וגם הסקטור הפיננסי לא רכש כמויות גדולות מהניירות הרעילים.

התוצר בקנדה ירד מתחילת השנה ב-2.8%. לא נתון טוב, ועדיין התוצר בארה"ב ירד בשיעור יותר מכפול. האבטלה בקנדה, שנקודת המוצא שלה גבוהה יותר, עומדת רק על 8% לעומת 8.9% בארה"ב, וקצב החזרה לעבודה גבוה יותר.

שוק הנדל"ן בהתאוששות מדהימה עם קפיצה של 23% במספר אישור הבנייה שהונפקו במאי לעומת אפריל. המאזן המסחרי איתן, חיובי וצומח. באפריל הוא עלה ל-1.1 מיליארד דולר והוא יוצר ביקוש מתמשך למטבע. זאת לעומת מאזן שלילי של כ-27 מיליארד דולר בארה"ב.

כמדינה עשירה באוצרות טבע, קנדה נהנית גם מהעלייה במחירי הסחורות, והיא מייצאת אותן בהקפים גדולים. הציבור הקנדי חוזר לצרוך, והמכירות הקמעונאיות גדלות כבר 3 חודשים ברצף, לאחר שירדו בחדות בתחילת המשבר.

דולר אוסטרלי: אחד המטבעות האטרקטיביים ביותר

הדולר האוסטרלי הפך בחודש האחרון לאחד המטבעות האטרקטיביים ביותר לרכישה. זאת, הן בעקבות העלייה החדה בנכונות המשקיעים לקחת סיכונים והן בעקבות השיפור המפתיע בנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה באוסטרליה. המטבע האוסטרלי התחזק מול מקבילו האמריקני ביותר מ-8% בשבועיים האחרונים, והצמד נסחר כעת ברמות הגבוהות ביותר מאז תחילת השנה.

עליות השערים בשווקים הפיננסיים הוכיחו כי הקורלציה בין הבורסות למטבע האוסטרלי עדיין חזקה, למרות הצמצום בפערי הריביות בין המטבעות. הריבית על הדולר האוסטרלי עומדת היום על 3% בלבד, אך עדיין נחשבת לאחת הגבוהות בין המטבעות של מדינות ה-G10.

מבחינה פונדמנטלית, ביום רביעי פורסם כי כלכלת אוסטרליה צמחה ברבעון הראשון של השנה ב-0.4% לעומת התכווצות של 0.6% שנרשמה ברבעון האחרון של 2008. כך, בניגוד למגמה הגלובלית, הצליחה כלכלת אוסטרליה להתחמק מכניסה למצב של מיתון.

מבחינה טכנית, הצמד חזר להיסחר מעל רמות של 0.80 דולר אמריקאי לאוסטרלי בפעם הראשונה מאז אוקטובר האחרון. התייצבות מעל לרמה הזו תגדיר יעד חדש למטבע האוסטרלי ב-0.85.

לירה שטרלינג: שיפור מהותי בכלכלה המקומית

הפאונד הבריטי נסחר כיום ברמותיו הגבוהות מאז תחילת השנה ונחשב לאחד המטבעות העיקריים שהתחזקו מול השטר הירוק. עליות השערים בשווקים הפיננסיים, לצד נתונים פונדמנטליים מעודדים שפורסמו בבריטניה בימים האחרונים, הגבירו את קצב קניית המטבע הבריטי, לאור הערכות כי בכלכלה המקומית חל שיפור מהותי.

נתוני מדד מנהלי הרכש למגזרי הייצור והבנייה היו גבוהים מהצפי המוקדם, ואילו מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים שפורסם, הציג תמונה מעודדת המעידה כי המשק המקומי עובר מהתכווצות להתרחבות, לראשונה מאז ראשית ימי המשבר, בשלהי אוגוסט 2008. גם נתוני מחירי הבתים באנגליה מאותתים על התייצבות מסוימת בסקטור הזה, שמשמש כאינדיקטור משמעותי בכל הנוגע למצבו של המשק המקומי.

הנתונים החיוביים הללו, המעידים על התייצבותה של הכלכלה הבריטית, מחזקים את הערכות לפיהן הריבית המקומית תיוותר ברמתה הנוכחית, 0.5%. גם תוכניתו של הבנק המרכזי בבריטניה לרכוש איגרות חוב, לא הצליחה עד עתה להחליש את הפאונד, שנהנה מסנטימנט חיובי לאור השיפור בביצועי הכלכלה המקומית.

דולר ניו זילנדי: היתרון שבריחוק הגיאוגרפי

כלכלת ניו זילנד מגלמת מספר גורמים שהופכים את ההשקעה במטבע שלה למעניין. ראשית, מדובר במדינה מפותחת, עם תוצר גבוה לנפש, רמת השכלה גבוהה וקצב צמיחה נאה.

המאזן המסחרי שלה חיובי, כיוון שהיא מייצאת יותר מאשר מייבאת ולכן גם צמצום בצריכה המקומית משפיע עליה פחות מאשר על מדינה עתירת יבוא.

ניו זילנד היא אחת המדינות היחידות שעדיין משלמות ריבית סבירה על פיקדונות במטבע ויוצרת אפיק הכנסות נוסף למשקיע, בנוסף לעליית השער. הריחוק הגיאוגרפי ממרכזים כלכליים פועל לטובת המדינה בעת משבר, כיוון שהיא פחות חשופה לסערות העולמיות, ומספקת בעצמה חלק גדול מהצרכים שלה.

שוק התעסוקה במדינה נמצא במצב טוב יחסית, והאבטלה עדיין לא חצתה את רף ה-5%. גם השכר ממשיך לעלות בניגוד לרוב המדינות בעולם.

החוסן הכלכלי של ניו זילנד בא לידי ביטוי גם במכירות הקמעונאיות שדווקא צמחו החודש ב-0.5%, בעוד ברחבי העולם נרשמות בהן ירידות. התיירות היא אחד מענפי הייצוא המרכזיים של המדינה, וגם כאן אנו רואים צמיחה של 5.7% במספר המבקרים.

לפיכך, המטבע נהנה מאפקט כפול: גם הזרמה של כסף ומקומות עבודה, וגם ביקוש מצד תיירים שקונים אותו ומחזקים את ערכו.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]