קפריסין: שער למשקיעים מישראל

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב: תכנון המס משקיעים ישראליים המבקשים להשקיע, לדוגמא, בנדל"ן באירופה, יכולים לעשות שימוש בחברת אחזקה תושבת קפריסין וליהנות ממשטר מס מיוחד

[רוצה לנצל את משטר המס של קפריסין לטובתך? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

קפריסין מהווה יעד אטרקטיבי מבחינה עסקית ומיסויית לצורך פעילות בינלאומית של משקיעים מישראל. היתרונות של קפריסין הם רבים: היא חברה באיחוד האירופאי, משטר המס שלה נוח, והיא חתומה על אמנות רבות למניעת כפל מס באופן המפחית משמעותית את ניכויי המס במקור על דיבידנדים, ריבית ותמלוגים המשולמים לחברה קפריסאית.

משטר המס בקפריסין בקליפת אגוז

- מס חברות בשיעור של 10%.

- דיבידנדים המועברים מחברות בנות לחברת האם הקפריסאית הינם פטורים ממס בקפריסין (בכפוף לסייגים מסוימים).

- רווח הון ממכירת מניות בעיקרון פטור ממס (למעט רווח הנובע ממכירת מניות חברה בעלת נדל"ן בקפריסין).

- תשלום דיבידנד לבעלי מניות שהינם תושבים זרים אינו כפוף לניכוי מס במקור בקפריסין.

- חברות קפריסאיות נהנות מאמנות למניעת כפל מס עליהן חתומה קפריסין. חברות קפריסאיות נהנות מהקלות מס הקבועות בדירקטיבות של האיחוד, כגון פטור מניכוי במקור בעת תשלום דיבידנדים בין חברות המאוגדות במדינות האיחוד.

השקעות ברוסיה דרך קפריסין

לאחרונה נחתם פרוטוקול לאמנת המס בין רוסיה לבין קפריסין המאפשר חשיפת מידע בין המדינות לצורכי מס. העברת המידע עשויה להשפיע על חברות קפריסאיות המשקיעות ברוסיה, אשר עד כה נהנו מהגנה מוגברת של סודיות ופרטיות. מדובר גם בחברות ישראליות שלהן חברות החזקה קפריסאיות עם פעילות עסקית או נדל"ן ברוסיה. בכל מקרה, העברת המידע לא תהיה אוטומטית, וכל מקרה יידון לגופו.

תכנון המס משקיעים ישראליים המבקשים להשקיע, לדוגמא, בנדל"ן באירופה, יכולים לעשות שימוש בחברת אחזקה תושבת קפריסין וליהנות ממשטר מס מיוחד. שימוש בחברה תושבת קפריסין כחברת החזקות של חברות באירופה, יכולה לאפשר ניוד כספים בתוך חברות הקבוצה ללא חבות נוספת במס, וכן משיכת הכספים לישראל ללא חבות בניכוי במקור בקפריסין. יתרון המס מהשקעה באמצעות חברה קפריסאית נובע משילוב של מערכת המיסוי הקפריסאית - בעיקר משטר מיוחד של פטור השתתפות (Participation Exemption) - עם הדירקטיבות האירופאיות.

קפריסין יכולה גם להוות יעד לחברות מימון. כך, חברה קפריסאית הפועלת כחברת מימון תהיה חייבת במס בשיעור של 10% רק על המרווח הנותר בקפריסין, היינו, הכנסות ריבית בניכוי הוצאות ריבית, כולל זיכוי על מס זר ששולם.

* ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net< >