שר התמ"ת בן-אליעזר: "יותר מ-47,000 עסקים ייסגרו בישראל ב-2009"

מדובר בכ-10.5% מסך העסקים במדינה ■ שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר: "מצב העסקים הקטנים בכי רע"

לקבלת עידכונים שוטפים משוק התעסוקה וניוזלטר אישי בענייני קריירה, לחץ כאן

"ב-2009 צפויים להיסגר יותר מ-47 אלף עסקים בישראל, כלומר כ-10.5% מסך העסקים במדינה". כך אמר היום (ב') שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר, בכנס "תעסוקה בירושלים בתקופה של משבר כלכלי".

בן אליעזר התבסס בדבריו על מחקר חדש של משרד התמ"ת. לפי המחקר, כ-85% מתוך העסקים העומדים בפני סגירה הינם עסקים עצמאיים, שלרוב עובד בהם אדם אחד. במשרד התמ"ת מעריכים כי המגזר העסקי יאבד השנה 58.5 אלף משרות בשל סגירת עסקים, ואם המשק היה ממשיך במסלול הצמיחה שליווה אותו בשנים האחרונות, 45.4 אלף עסקים היו נסגרים. מכאן המסקנה, שהמשבר הכלכלי יביא לאובדן של כ-13 אלף משרות.

במשרד התמ"ת מזהירים באותה נשימה כי בדיקתם מתייחסת לשנה הראשונה של המשבר, וכי אם המשבר הכלכלי יימשך - "המספרים יהיו גדולים יותר".

"מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל, המהווים למעלה מ-98% מהעסקים במשק, בכי רע", אמר בן אליעזר.

המשבר הכלכלי מכה אמנם במשק הישראלי כבר חודשים רבים, אולם פתרון של ממש למחנק האשראי ממנו סובלים בעיקר העסקים הקטנים והבינוניים טרם הוצג. בינתיים, במשרד התמ"ת מתדיינים עם משרד האוצר למציאת פתרון למחנק האשראי, ולדברי בן אליעזר: "אני תקווה כי תוך זמן קצר ישופרו הכלים לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים".

ערב הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD, מעניין לגלות מהמחקר של משרד התמ"ת כי שיעור הסגירה של עסקים בישראל גבוה מזה של חלק ניכר ממדינות ה-OECD - 10% בישראל לעומת 7.9% ב-OECD.

מנגד, יש לציין כי כאשר בוחנים את הנתונים בכלים מדעיים, מסתבר שהסיפור הוא מורכב יותר. מנהל מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, בני פפרמן, אמר כי בניגוד לתחושה שהסתמנה בציבור, מתוך הניתוח עולה שאובדן מקומות העבודה בשל סגירת עסקים צפוי השנה להיות נמוך יחסית, בעיקר בגלל העובדה שחלקם המכריע של העסקים הנסגרים הם עסקי עצמאים, שבהם עובד לרוב אדם אחד, או עסקים המעסיקים עד חמישה שכירים.

"בניגוד למה שמצטייר, שיעורי השרידות של עסקים גדולים יותר הם גבוהים. בנוסף לכך, יש לזכור שעסקים נסגרים לאחר שבמהלך התקופה בה היו בקשיים הם איבדו את מרבית עובדיהם, ולכן בעת סגירתם הם קטנים יחסית", הבהיר פפרמן. "הגידול בשיעורי הסגירה של עסקים בעת מיתון מתמקד בעסקים שבדרך כלל 'גוררים רגלים' תקופה ארוכה יחסית, והמיתון הוא בחזקת 'הקש ששבר את גב הגמל' מבחינתם. לכן הגידול בסגירת עסקים בעת מיתון הוא במובנים רבים שינוי בהתפלגות הסגירות לאורך זמן ולאו דווקא גידול משמעותי בשיעורם לאורך זמן".